/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
DR og deres licens opkrævere?
Fra : Grimstrup
Vist : 6392 gange
100 point
Dato : 08-05-06 17:55

Spørgsmålet lyder: Hvilke beføjelser har DR's udsendte licens-opkrævnings medarbejdere?

Mit personlige bud er ingen, men har jeg ret i det? Altså man har jo som altid boligens ukrænkelighed, men det er måske lidt overkill;) Jeg er nok klar over, at en medatbejder fra DR ingen ret har til at komme indenfor døren, og han kan vel for faen heller ikke få lov til det.. men hvad er det så lige sortseere skal frygte, ud over truende breve?

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-05-06 18:09

Det moralske i at nasse på andre licensbetalere.

Licensmedarbejdere kan ikke tvinge sig adgang til ens bolig.

Ampere

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-05-06 18:16

Politiet kan sørge for adgangen da der er bødestraf for overtrædelse af licensbetingelserne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-05-06 18:18

P.S.! De kan pejle sig frem til hvem af de der ikke betaler licens der har en modtager i gang og da der ikke er så mange nasserøve er det da ikke svært.
De ved jo godt at de skal kigge efter unge der lige er flyttet hjemmefra.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-05-06 18:34

De har ingen ret til at træde over din dørtærskel, gør de det, skal du sagsøge dem.
Men om de så ligefrem kan kaldes tjenestemand, godt spørgsmål. Tror de kommer ind under kategorien, som så mange andre, der udøver LOV OG RET.
Men selvfølgelig kan de se, at du ser TV.
Og derfor bør du nok åbne for dem, for at få en rimelig snak med dem.
Da det ellers kan blive en dyr omgang at gå rettens vej, angående hvor mange år, du har nasset på os andre.
Kan kun have ondt af dig, hvis du er blevet nuppet.

ELLERS.
Det eneste de kan gøre, er at sende dig en anmeldelse, enten betaler du, eller den går til Retsystemet.
Men kan godt forstå folk, der ikke betaler Licens mere, da det efterhånden, kun består af genudsendelser, skjulte reklamer, og meget andet.

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 110 point
Dato : 08-05-06 18:37

Med andre ord, skal du i retten, afgør retten hvor mange år du har været
Men åbner du for dem, og får en fornuftig snak med dem, kan du måske halvere "straffen"
Men du slipper PÅ INGEN måde

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-06 18:43

Ja, de pejler og pejler og kan se på deres lille fikse apparat, om der er et tændt TV i nærheden

Eller også går de såmænd bare rundt i boligkvarterer og noterer sig navne og adresser, går hjem og tjekker om der er nogen på adressen der ikke betaler licens, for så bagefter at aflægge besøg med et fikst lille apparat i hånden, som sikkert ikke kan måle en disse, men bare er spil for galleriet

Det har jeg nemlig selv oplevet engang hos en bekendt der boede i en etageejendom.

Der blev ringet på døren, og udenfor stod der en mand med et eller andet lille apparat med to antenner på:

"God aften Hr. Jeg kommer fra Danmarks radios licensafdeling, og jeg kan af mine målinger se, at De har et tændt TVapparat, og at De ikke er tilmeldt som licensbetaler"

Se nu kunne min bekendt jo så bare have nægtet at lukke manden ind, så havde det nemlig krævet en politianmeldelse fra DR, men min bekendte mente ikke der kunne ske noget ved, at lade manden og hans dygtige måleudstyr ved selvsyn konstatere, at der hverken befandt sig radio eller TV i lejligheden

mvh dova

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-05-06 18:47

Jeg er selv tidligere licensinspektør (og ikke opkræver) som licensinspektør er opgaven at fylde huller, ma ner udstyret med en liste over de husstande der betaler licens, og besøger så dem der ikke står på listen, eller dem der eventuelt "kun" betaler radio licens.

Som licensinspektør er de eneste beføjelser at man må spørge om husstanden har anskaffet et licenspligtigt apparat, og hvis det er tilfældet tilbyde, at foretage registreringen så du ikke selv skal besværes med det, der må også spørges til hvornår apparatet er anskaffet, da der jo er pligt til at melde sig til licensbetaling indenfor 14 dage efter anskaffelsen.

Man har som licensinspektør ikke krav på adgang, man må faktisk ikke engang spørge om lov til at komme indenfor, dog har man som licensinspektør den beføjelse, at hvis beboeren nægter at have licenspligtigt apparat, og man fra opgangen/indgangsdøren kan se eller høre et tv-apparat så må man foretage registrering.

Hvis du svarer at apparatet er anskaffet for mere end 14 dage siden risikerer du at modtage et bødeforlæg sammen med licensopkrævningen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-05-06 18:53

Citat
DR kan ikke umiddelbart uddele en bøde. De kan dog give en kontrolafgift med mindre der er tale om gentagne eller grove tilfælde

http://lagengymnastik.dk/rodekasse/dr_licens.html

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-05-06 18:55

Bødeforlægget kommer fra politiet, typisk svarende til den manglende licensindbetaling i perioden

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-05-06 18:59

sofus.dk LOOOL tågehornet har slået til igen med et "klogt" indlæg.

Altså..... hvor har du det dog fra?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-05-06 19:06

Der kommer en opgørelse fra DR, hvis ikke der er indgået en aftale, på måle dagen.
Den kan aldrig komme fra politiet.
Men kontakter/betaler du ikke DR og siger, du lige har købt din satans transistorradio/tv, du fik for 10 år siden.
JA, så går den videre i retssystemet, og bliver derfor afgjort i retten, med sagsomkostninger og diverse tillæg,,,DYRT SKAL JEG SIGE.

Men en anden ting er, at HAR DE OVERHOVEDET RÅD TIL AT LAVE KONTROL MERE.
Med det skidt de sender.

Og bortset fra det, tror jeg ikke du kan købe et TV, før du kommer med en licens, der er betalt.
Ellers har forretningen, du køber apperatet af , RET OG LOV til at melde dig til licens.
Hvad de skal gøre.
Men "glemmer det gerne"

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-05-06 19:09

Citat
sofus.dk LOOOL tågehornet har slået til igen med et "klogt" indlæg.

Altså..... hvor har du det dog fra?

Ak ja.
Endnu en skide kommentar, der ikke behøves, fra klamme klumme,,, men ødelæg da endelig spørgsmålet TÅBE.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-05-06 19:34

Nu kan jeg ikke lige indse at tråden er ødelagt. fordi jeg henleder opmærksomheden på, at din hjemmestrikkede historie trænger til lidt facts

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-05-06 19:44

KLAMME, at du svarer på dette, tyder på du laver ballade, intet andet.

Har tilfældig selv prøvet turen, i 1981.
Hvor der PÅ STEDET blev indgået en aftale, om at jeg betalte 2 år´s Radio Licens.
Havde jeg ikke gjort det, var sagen gået rettens vej, hvilket ville sige, at retten skulle afgøre, om jeg skulle betale for 1 års Radio, eller 5 år´s S/H TV
Men det var på grund af en anmeldelse, tror jeg bliver forfulgt.

Men det var vist før klumme gik i skole for at lære at beherske sig selv.
Eller tænkte din mor på en ABORT,,,,,skam.

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 08-05-06 20:01

Slæber DR rent faktisk folk i retten? Synes det er det glade vanvid.. DR skal så bevise, eller mindst sansynlig gøre, at man har haftfjernsyn i 1 år + ... der er vel ikke en der har et sagsnummer på sådan en sag, det kan kun være god underholdning at læse:)

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-05-06 20:13

Jeg vidste ikke bedre dengang, så der blev indgået forlig.
Skulle jeg ligge sagsnummer ud på gamle sager, så havde klumme sgu da noget at brokke sig over.
Jeg beholder intet, der er over 5 år gammelt, medmindre det har personlig værdi, eller kan bestrides, i fremtiden.
Det var mit første møde med myndigeder, på min adresse, der truede med himmel og helvede.
Jeg kunne ikke vide, hvad skidtet gik ud på dengang, troede JO, de kunne aflæse alt.
Og det gjorde det SÅ ikke bedre af, at det var en anmeldelse, så det kunne være jeg havde beviserne IMOD mig, derfor valgte jeg at betale 1 års Radio Licens.
Hvilket JO kunne siges at være billigt, da han kunne se, at der stod et B&O 26^ i lejligheden.

Som jeg selvfølgelig lige havde købt,,,,,NÆSTEN

Men ALLE forhandlere har nu omdage, PLIGT til at melde ethvert tv køb til Licenskontoret.
Medmindre du har en betaling for din sidstbetalte licens med i forretningen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-06 20:14

Ved ikke om det fungerer sådan mere, men normal procedure var, at såfremt de folk fra licenskontoret "fik bid", så indgik der besked til politiet, og man fik en bøde.

Licensen var det så mere besværligt med, for hvis ikke man ville/kunne dokumentere hvor længe man havde været i besiddelse af det apparat man havde på "gerningstidspunktet", ja så blev man bon'et for efterbetaling af licens fra apparatet var nyt

Kender en der på den konto måtte slippe 9000,- kr. og det var helt tilbage engang i 80erne.

mvh dova

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-05-06 20:18

Gad vide hvorfor der er så mange sagførere/advokater nu om dage.
Alt skal efterhånden en tur i retten.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-05-06 20:21

dova.
Hvis der blev indgået frivilligt forlig, gik den ikke videre, men skulle selvfølgelig betales.
Ellers gik til Incasso og videre Osv.
Alt gik/går ikke i retten.
Medmindre man står totalt STEJLT på sin ret/mening
Men havde det været idag, så var jeg sikkert gået rettens vej.

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 08-05-06 20:42

Nu jeg siger sagsnummer, så mener jeg nummeret i uge skrift for retsvæsen:)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-05-06 21:02

Som udgangspunkt går man ud fra at kunden har anskaffet apparatet indenfor 14 dage, det er kun i det tilfælde at kunden erkender at have haft apparatet længere tid, at der kommer en efterbetaling

Så Dova, mon ikke din bekendt selv har talt over sig?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-05-06 21:17

Kortoververden
mon ikke, ellers tror jeg ikke jag har hørt om en regning, ANNO 1980 på det nævnte beløb.

Men var der ikke noget med, DENGANG, at hvert aperat/tv/radio tælte, hvis der var fem/eller mere, blev det hele lagt sammen, DYRT.

Noget derhen/ad eller var det, bare at være flere om et stik...

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-05-06 21:20

Grimstrup.
Ville gerne give dig det, men smider alt papir der er over 5 år gammelt.
Men det kan da være, at sagen stadig er i DR´s arkiv over gamle regninger/osv, men tvivler, da de heller ikke må beholde dem længere.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-05-06 21:21

En licens galdt (gælder vist stadig) for op til 5 apparater i husstanden, dog er hjemeboende børn kun dækket til de fylder 23 år, derefter skal de betale selvstændig licens.

Med over 5 apparater er der ikke tale om 5 dobbelt licens der laves bare en erhvervsaftale

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-05-06 21:41

Som sagt kender/te ikke gældende licens regler, da jeg ikke betalte.
Men mener det, du tænker på, var for Radio/TV forhandlere.
Tror ikke den gjaldt, private...i gamle dage.
Men er ikke sikker.
Men stadig for høj TV licens, især for noget jeg ikke kan modtage IDAG, uden at skulle have tilkøb.
Her slutter jeg, med andre ord
HAV DINE LICENSER IORDEN, ELLER BESØG http://www.piratgruppen.org/forum/index.php?sid=37bb32423c1264a4afd22c2649d3cc41 de giver bedre råd...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-05-06 21:52

Citat
Stk. 3. En husstand omfatter licensbetaleren, hans/hendes samlevende ægtefælle eller samlever i ægteskabslignende forhold og deres hjemmeboende børn, såfremt husstandens medlemmer er tilmeldt Folkeregisteret på samme adresse.

http://www.kum.dk/sw18218.asp

https://www.dr.dk/licens/pris.asp

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-05-06 22:15

Men ikke alle i samme hustand/familie må dele samme musik/eller andet.

Men tror næppe det var spørgsmålet

Sender og håber den bliver MISforstået.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 08-05-06 22:31

jamen dog...

ja nu slipper vi da snart for nasserne da, der nu kommer et lovforslag om en "medieafgift" som kører og skatten. sådan smak og færdig. så kan de lære det..

hyg jer sortseere

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 09-05-06 06:38

Jeg har tilmeldt mig licens over nettet for 2 uger siden, hvor jeg faktisk også fik TV

Modtog en kvittering på oprettelse af licensen - til at vise en evt. kontrollør, der kom på besøg.

Men DR må have travlt lige nu, for girokortet (eller kontolløren) glimrer ved sit fravær indtil videre.

Hilsen Ripley

Godkendelse af svar
Fra : Grimstrup

Dato : 24-08-06 10:31

Tak for svaret sofus.dk.