/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Hjælp til Kode
Fra : johnnyp
Vist : 411 gange
200 point
Dato : 08-05-06 11:13

Hej!!
Er der en eller flere der kan hjælpe med koden på www.test.netcop.dk

Problemet er følgende: når er i design visning eller programkode sår står de forskellige elementer ( eller hvad man nu betegner dem ) helt skævt og især højre element/side , således at det er svært at redigere - tilføje tekst eller andet.
Det er kun selve koden jeg brug hjælp til, farver og billeder vil blive rettet til efterhånden.

siden med kode er: www.test.netcop.dk og der er lagt skærmdump af problemet på
http://test.netcop.dk/img_1/

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-05-06 15:54

Ved ikke om jeg er helt med.
Men har du prøvet at lave det hele i Layer.
Så skulle der ikke være de problemer
Da du kan redigere hvert Layer for sig selv, og flytte med dem.
Prøv at oprette et stor layer, og så læg andre layer ind.
Husk at ligge oprettelsen af layer, uden for alle layer.
Du finder layer under indsæt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-06 20:03

1.) Brug en anden editor end : HAPedit 3.1

2.) Brug CSS i stedet for tabeller (<table> ... </table>) til layout. Dette er 'født' tikl at skabe problemer :

a.) http://webmaster.hephey.dk/guide/45/
b.) http://www.webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php

3.) Brug et externt stylesheet i stedet for in-line kode. Så kan du vedligeholde alle sider fra een fil !!!

4.) Drop alt vdr. layout markører (..disse er under udfasning) i HTML (..både parametre og tags som <font> ... </font>) til fordel for samme effekt i CSS :

a.) http://www.w3schools.com/css/css_text.asp
b.) http://www.w3schools.com/css/css_font.asp

5.) Brug externe *.js javascriptfiler i stedet for interne/in-line 'ting' ( http://www.w3schools.com/js/js_whereto.asp )

6.) Benyt dog position egenskaben i CSS ( http://www.w3schools.com/css/css_positioning.asp ) i stedet for:
Kode
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;

7.) Osv osv. osv.

8.) Mit råd? = Start forfra

Evt. hér : http://www.hjemmesideskolen.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-06 20:10

Ps. Hvis du lytter til sofus.dk's evindelige snak om <layer> ... </layer> markøren ender du op en en 'ikke standard' ting der kun fortolkes af Gecko browsere som Netscape/Mozilla/Firefox da det ikke er en del af hverken HTML eller XHTML standarden, som anbefalet af http://w3.org

Layers er en proprietær ting udviklet af Netscape 'folkene'. Præcis som til eksempel oncontextmenu="..." eventen eller markører som <meta http-equiv="page-exit" content="blendtrans(duration=3)"> er leveret af Microsoft

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 08-05-06 20:13

Molokyle

Sikken en "svada" pu-ha .. er helt ny med hensyn til design/ programering og skulle måske lige i spørgsmålet havde nævnt, at det meste er " lavet " fra anden side, så næsten alt det du nævner er SORT tale for mig.
Med hensyn til at starte forfra, så vil jeg lige afvente og se om der skulle komme andre forslag - hjælp som ikke munder ud i det samme.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-06 20:14
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-06 20:17

johnnyp -> INTET i livet er gratis !

Det koster noget ...at nå paradis

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-06 20:23

Een gang til for Prins Knud : http://www.hjemmesideskolen.dk/

'Det ér altså let'

INTET er umuligt ! Det umulige tager blot en smule længere tid

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-05-06 20:41

molo... tager sædvanligtvis, livet af begyndere, og deres færdige "programmer"
det skal du ikke tage så højt, tvivler "sommetider" han selv kan følge med.
Har dog set molo i knibe, med at selv kunne forstå det, han vil hjælpe med

Men som jeg kan se, bruger du FrontPage, og skal meget gerne sende en lille index...fil.til dig så du kan afprøve det. I ro og mag, uden at skulle tage stilling til moget.
Om skidtet kan ses i den ene eller anden browser, jeg har aldrig haft klager fra andre, bortset fra mole, der ikke kunne se min side. På et vist tidspunkt.
Min side www.steenmartinsen.dk er opbygget i Layer, og har aldrig!!! hørt om nogen der ikke kan se noget.
Men skal lige under bruseren først.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-06 21:58

Frontpage ? Hvor får du det fra sofus.dk ?

Kode
<meta name="generator" content="HAPedit 3.1">

Mig bekendt ville der have stået:
Kode
<meta name="DC.Subject" content="Hjemmeside, Website, Webudvikling, Webdesign, PHP, CSS, Brugervenlighed, Systemdesign, UML, HTML, D-HTML, Macromedia Dreamweaver, Flash MX 2004" />

..med Dreamweaver, eller:
Kode
<meta name="generator" content="Adobe GoLive 5">

med Adobe, eller:
Kode
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 4.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">

..eller 'noget' ...hvis siden var lavet med Frontpage

Osv...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-06 22:02

Ps. Dre4amweaver 'tingesten' er en Dublin Core metatag omkring indhold; name="DC.Subject" content=".... , men jeg ved at G-musen bruger Dreamweaver som udviklingsværktøj

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 08-05-06 22:07

Hej Sofus

Ja det er rigtigt at jeg bruger Front Page og du må meget gerne sende en Index fil og gerne andre forslag - hjælp m.m. alt modtages med tak.
Vil hvis det er muligt gerne beholde designet af siden så meget det nu kan lade sig gøre.
Så kan man altid diskutere om det er pænt - overskueligt o.s.v.

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 08-05-06 22:11

PS!! Jeg bruger FrontPage men starten på designet er lavet af en bekendt som pludselig sagde fra, så der er måske forklaringen på at der uoverensstemmelser i koden - eller hvad ved jeg.

Må desværre slutte for i aften, men vender tilbage i løbet af i morgen og vil se frem til flere indlæg.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-06 22:21

Prøv (..for sjov ) at lave validering af koden på http://www.steenmartinsen.dk/

..hos : http://validator.w3.org/

Citat
This page is not Valid HTML 4.01 Transitional!

Selv den aller første linje i kildekoden på denne hjemmeside holder ikke en meter

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-05-06 23:03

molo

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 09-05-06 09:27

Hej

Er på banen nu og ser frem til nogle konstruktive indlæg som kan afhjælpe mit problem, uden at jeg skal " molokyle" begynde forfra - læse programering i flere måneder m.m.. Kan godt se hvad du vil svare molokyle, men der må være andre måder at afhjælpe problemet på, noget i stil med det sofus beskriver. En " Guro" som dig molokyle - kan vel sagten beskrive hvad jeg skal gøre eller hjælpe med at tilrette koden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-05-06 12:18

Jep jep... men når din HTML kode ikke er i overensstemmelse med nogen kendt !DOCTYPE:
Citat
This page is not Valid HTML 4.01 Transitional!

Jf. http://validator.w3.org/

..og din CSS indeholder følgende 'fejl':
Citat
W3C CSS Validator Results for http://www.test.netcop.dk/
To work as intended, your CSS style sheet needs a correct document parse tree. This means you should use valid HTML.

Errors
URI : http://www.test.netcop.dk/style.css
Line: 1 Context : html, body
Invalid number : margin only 0 can be a length. You must put an unit after your number : 10

Line: 9 Context : div#footer
Invalid number : color fffffff is not a valid color 3 or 6 hexadecimals numbers : #FFFFFFF

Warnings
URI : http://www.test.netcop.dk/
Line : 100 (Level : 1) You have no color with your background-color : #avigation
URI : http://www.test.netcop.dk/style.css
Line : 4 (Level : 1) You have no background-color with your color : a
Line : 7 (Level : 1) You have no color with your background-color : div#navigation
Line : 8 (Level : 1) You have no color with your background-color : div#extra
Line : 9 (Level : 1) You have no color with your background-color : div#footer

Dette er dog korrekt :
Citat
Valid CSS information

html, body {
padding : 0;
}

body {
font : 76% arial, sans-serif;
text-align : center;
}

p {
margin : 0 10px 10px;
}

a {
display : block;
color : #981793;
padding : 10px;
}

div#container {
text-align : left;
}

div#content p {
line-height : 1.4;
}

div#navigation {
background : #bbc6c6;
}

div#extra {
background : #bbc6c6;
}

div#footer {
background : #333;
}

div#footer p {
margin : 0;
padding : 5px 10px;
}

div#container {
width : 700px;
margin : 0 auto;
}

div#wrapper {
float : left;
width : 100%;
}

div#content {
margin : 0 150px;
}

div#navigation {
float : left;
width : 150px;
margin-left : -150px;
}

div#extra {
float : left;
width : 150px;
margin-left : -700px;
}

div#footer {
clear : left;
width : 100%;
}

..så er det sgu svært at komme med bud på, hvad der evt. kunne gøres bedre eller skal rettes til for at siden vises tilfredsstillende. Det første du skal gøre er at rette de deciderede 'kodefejl'. Derefter kan vi kigge på crossbrowser uhensigtsmæssigheder og layout 'problemer' og prøve at finde en løsning på disse.

Mht. Frontpage og mange andre WYSIWYG editorer er; de helst vil lave korrekt kode om til noget 'de selv' kan forstå og dermed indføre nye 'fejl', som gør at siden ikke længere vises korrekt på alle platforme: MAC, Linux, Windows 95/98, 2000, NT, XP samt i de mest udbredte browsere: IE, Netscape, Opera, Firefox og Safari, som også alle har deres 'særheder'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 09-05-06 12:28

molokyle
Tak for dit sidste indlæg, er pt på job nu, men " prøver " at rette kodefejlene i aften og vender så tilbage.

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 09-05-06 17:39

Har nu rettet så meget som jeg kunne " finde " ud af i første omgang.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-05-06 21:44

Ved ikke om det er noget i denne retning du tænker på.
Men det virker, både i browser og preview.

Og maneg andre browsere...

http://www.steenmartinsen.dk/diverse/rammer.htm
Download,,, så kan du jo se på det, skal selvfølige åbnes med din/t redigerings///program
http://www.steenmartinsen.dk/diverse/kandu.zip

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-05-06 21:45

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-05-06 22:06

Undskyld

..men det blev det ikke meget bedre af mht. valideringen:
Citat
This page is not Valid HTML 4.01 Transitional!

Below are the results of attempting to parse this document with an SGML parser.

Error Line 38 column 68: required attribute "ALT" not specified.
..." src="images/pcnet.gif" width="550" height="100"></td>The attribute given above is required for an element that you've used, but you have omitted it. For instance, in most HTML and XHTML document types the "type" attribute is required on the "script" element and the "alt" attribute is required for the "img" element.

Typical values for type are type="text/css" for <style> and type="text/javascript" for <script>.

?

Error Line 46 column 54: required attribute "TYPE" not specified.
               <font color="#FFFFFF"><script language=javascript>?

Error Line 49 column 8: document type does not allow element "TR" here.
               <tr>The element named above was found in a context where it is not allowed. This could mean that you have incorrectly nested elements -- such as a "style" element in the "body" section instead of inside "head" -- or two elements that overlap (which is not allowed).

One common cause for this error is the use of XHTML syntax in HTML documents. Due to HTML's rules of implicitly closed elements, this error can create cascading effects. For instance, using XHTML's "self-closing" tags for "meta" and "link" in the "head" section of a HTML document may cause the parser to infer the end of the "head" section and the beginning of the "body" section (where "link" and "meta" are not allowed; hence the reported error).

?

Error Line 55 column 8: end tag for "FONT" omitted, but its declaration does not permit this.
            </tr>You forgot to close a tag, or
you used something inside this tag that was not allowed, and the validator is complaining that the tag should be closed before such content can be allowed.
The next message, "start tag was here" points to the particular instance of the tag in question); the positional indicator points to where the validator expected you to close the tag.

?

Info Line 46 column 5: start tag was here.
               <font color="#FFFFFF"><script language=javascript>Error Line 55 column 8: end tag for "FONT" omitted, but its declaration does not permit this.
            </tr>?

Info Line 45 column 5: start tag was here.
               <font size="1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;Error Line 57 column 7: end tag for element "TD" which is not open.
         </td>The Validator found an end tag for the above element, but that element is not currently open. This is often caused by a leftover end tag from an element that was removed during editing, or by an implicitly closed element (if you have an error related to an element being used where it is not allowed, this is almost certainly the case). In the latter case this error will disappear as soon as you fix the original problem.

If this error occured in a script section of your document, you should probably read this FAQ entry.

?

Error Line 58 column 6: end tag for element "TR" which is not open.
      </tr>?

Error Line 59 column 8: end tag for element "TABLE" which is not open.
   </table>?

Error Line 133 column 6: end tag for "DIV" omitted, but its declaration does not permit this.
</body>?

Info Line 10 column 0: start tag was here.
<div id="container" style="width: 700px; height: 500px">

Tjek selv (X-)HTML på : http://validator.w3.org/

..og CSS på : http://jigsaw.w3.org/css-validator/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 22-05-06 10:54

Har nu efter bedste evne prøvet at rette koden, dog uden noget godt resultat. Har stadig problemet
at i design visning eller programkode sår står de forskellige elementer forkert og er ikke til at redigere.
Vil lade spørgsmålet stå åbent lidt endnu og se om der skulle dukke en " løsning " op og ellers lukke uden pointgivning.

Annuller spørgsmålet
Fra : johnnyp

Dato : 24-05-06 11:58

Jeg har desværre ikke modtaget et svar som kunne afhjælpe problemet og har derfor besluttet at finde en der kan hjælpe med at designe en side, da jeg ikke selv har indsigt eller tid til dette og annullerer derfor dette spørgsmål