/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Udluftning af radiatorsystem
Fra : em_jay
Vist : 1187 gange
100 point
Dato : 08-05-06 09:15

Hej

Da jeg skulle lave nogle rør om i kælderen har jeg haft tømt vandet i en ældre etageejendom, hvor kun de øverste radiatore har udluftningskruer. Jeg har forsøgt at påfylde vand på anlægget og derefter udluftet de øverste radiatore, men stadig er der problemer nedaf - nogle radiatore i stuen og 1. sal står og risler og vil ikke afgive varme dvs. der er luft i disse.
Jeg har fosøgt mig med at slukke pumpen under påfyldning af vandet. Mit spørgsmål lyder: hvordan får jeg luften hele vejen op, så man kan udlufte en gang for alle??????????

Mvh

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-05-06 10:10

Du kan evt. lukke radiatorventilen og så forsigtigt løsne den sekskantede omløber.
Sidder den fast så slå let på den med en alm. hammer.

Kommentar
Fra : lally

Dato : 08-05-06 10:29

hej
tag trykket af anlæget og mont. udluftningsventil på alle radiator så er du over det problem.

Kommentar
Fra : em_jay

Dato : 08-05-06 10:32

Jeg glemte vist at fortælle, at det drejer sig om en hel boligblok på 24 lejligheder, så jeg har ikke tænk mig at gøre det på den måde............ Der må være en metode???? Ellers tak for svarene.

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 100 point
Dato : 08-05-06 10:56

Alle radiatorventiler skal være åbne. (Så luk af for varmen)
Sluk ´for cirkulationspumpen fx. natten over.
Luft ud.
Tænd for cirkulationspumpen fx. i 10 min.
Sluk for pumpen.
Luft ud.
Gentag-
Det kan være en langvarig proces.
Er det 1-strengs eller 2-strengs anlæg?
nilsg

Kommentar
Fra : em_jay

Dato : 08-05-06 11:17

Det er et 2 strengs anlæg

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 08-05-06 12:04

Hej,

Du kan klare det ved at slukke og tænde pumpen med korte intervaller.

Det kan tage lang tid hvis du ikke samtidigt har mulighed for at lufte radiatorerne ud, så hvis du har et almindeligt tænd-sluk ur kan du koble det ind på pumpen. Jeg bruger det selv når jeg har haft vandet af mit eget anlæg og det fungerer fint.

Mvh. Lars

Godkendelse af svar
Fra : em_jay

Dato : 11-05-06 13:34

Tak for svaret nilsg.