/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Støj på antennesignalet
Fra : Jonassen
Vist : 1417 gange
50 point
Dato : 07-05-06 22:54

Jeg har lige installeret et TV på min søn's værelse.

Snu som jeg er, har jeg forsøgt at skjule det grimme antennekabel sammen med fjernvarmerørene, hvilket adstedkommer en del støj på signalet.

Udover det åbenlyse svar (at trække stikket anderledes) - kan signalet så forbedres v.h.a. en signalforstærker, eller vil det bare forstærke støjen også?

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 07-05-06 22:59

hej du vil bare forstærke støjen også.
hilsen johnni.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-05-06 23:32

Hvis du forstærker antennesignalet, vil det der kommer frem til apparatet være af bedre kvalitet !!

http://www.refillshoppen.dk/product.asp?product=3763&sub=289&page=1

Den uønskede støj bliver forholdsmæssigt mindre end TV-signalets styrke !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-05-06 05:19

Der kommer ikke støj fordi kablet ligger sammen med fjernvarmerørene.
Hvis kablet er meget langt ( over 20 m) eller af en dårlig kvalitet, vil signalet blive dæmpet for meget. støjen, som fjernsynet også selv laver kan så blive for kraftig i forhold til billedsignalet.

En højkvalitetsforstærker med lavt støjtal ( laver ikke eget støj selv) , kan hjælpe selv om den sættes lige foran fjernsynet. I sær hvis fjernsynets egen tuner ikke hører til de bedste. Der findes fjernsyn med dårlige modtagere, som giver flotte billeder bare signalet er kraftigt og støjfrit.

Det betyder også meget for signalstyrken, hvordan du har koblet antennekablet til din øvrige antenne installation. En almindelig forgreningsdåse har normalt en ret stor dæmpning. Hvis du tager signalet fra sådan en kan det være en god ide at sende det igennem en billig linieforstærker, inden det kommer i det lange eller dårlige kabel. Sådan en med indbygget netdel kan fås til under 100 kr. Normalt er de med to udgange.

Problemet med de billige små forstærkere er hovedsageligt, at de ikke kan klare for kraftige signaler. Så begynder de at forvrænge. Også svage signaler bliver forvrænget, hvis der er et andet kraftigt til stede. Forvrængning vil ses som skygger på billedet fra andre stationer, eller som zig zag striber hen over billedet.

Støj , som en modtager eller forstærker selv genererer, ses som "sne".

Kommentar
Fra : Jonassen

Dato : 08-05-06 06:10

@transor

Det lyder meget fornuftigt det du skriver, MEN....

Alt var fint indtil den nye føring. Det eneste der har ændret sig i opsætningen er antennekablets nye bane.

Det har lige her og nu slået mig....der er ca 2 meter hvor antennekablet bliver ført klods op af min kabelnet-ledning. Vil det kunne skabe den støj jeg oplever?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-05-06 08:01

En forstærker sidder normalt i antenne og netdelen til denne inde i huset, herfra går dit antenne kabel ud. På de fleste netdele er der to udtag. Har du checket det? Det er bedst at tilslutte det andet antennekable her, da samlinger eller forgreninger altid vil give tab af signal og støj.
Er du nød til af paktiske årsager at dele kablet i to så køb en antennekabelfordeler ( hedder en splitter i fagsproget).
En forstærker skal altid sidde så nær antennen som muligt, (det er derfor den sidder i antennen, ellers havde montøren nok sat den et mere praktisk sted) det er for ikke også at forstærke indtrængende støj op også. Det en forstærker gør er at forstærke signalet op således at forskellen melem støj og signal bliver så stort som muligt. De betyder minimalt at du har kable løbende langs en kabelnetledning.
Det afgørende eer hvodan du har tilsluttet din nye antenneledning og hvor lang den er.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 08-05-06 18:06

Hvis du med det samme kabel og den samme måde at tilslutte det på har haft et godt billede før, har du formetlig lavet en eller anden skade i forbindelse med flytningen.
Mest sandsynligt er der en knækket inderleder i stikket i en af enderne. Der kan godt komme lidt signal igennem ved kapacitiv overføring, selv om en leder er knækket. Men du får så sne på skærmen. Du lan også have skadet kablet et eller andet sted undervejs.

Hvis du har købt nyt kabel har du måske fået et dårligt med for megen dæmpning.

Jeg tror ikke på støj fordi kablet ligger op ad en kabelnetledning.

Kan du beskrive støjen: Er det som sne på billedet, eller hvordan.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 08-05-06 20:17

Hej Jonassen,

Der er ikke den store tvivl om at støjen kommer fra netkablet, men det kan faktisk også være fjernvarmerørene der er skyld i dette.
Prøv at starte med at rykke kablet væk fra netkablerne og derefter væk fra fjernvarmerørene.
Faktisk skulle det være nok bare at trække kablet i et plastrør eller lignende.

Held og lykke
Michael

Godkendelse af svar
Fra : Jonassen

Dato : 21-05-06 20:55

Tak for svaret transor.