/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Lær at spille saxofon, selv?
Fra : o0LouiSe0o
Vist : 13821 gange
50 point
Dato : 07-05-06 21:25

Ja. Jeg er så småt gået i gang med at lære at spille saxofon. Jeg er på bar bund på det område; jeg har spillet klaver og guitar i 10 år men ikke blæseinstrument, og jeg har heller ikke sunget. Jeg har spillet lidt efter nogle saxofonskoler som jeg har lånt på biblioteket. Når jeg jeg spiller en angivet tone på saxofonen tre gange i træk, giver det mig tre forskellige toner. Og ingen f dem passer til den tone der lyder på cd'en som hører til opgaven. Hvad gør jeg galt? og er der nogen der har nogle anbefalinger og evt. faldgruber osv.

TAK

Louise

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-05-06 21:47

Hejsa

Da hver tone har sit eget greb - er det ikke her det går galt.
Jeg tror det der er dit problem handler om amborcure.. (kan ikke huske hvordan det staves..)

Det hander om hvordan du klemmer sammen på mundstykket. Hvis du spille med meget slap mund får du en meget sprød saxlyd. Nærmest Jazz agtig lyd. Mr. akkerbilk har samme teknik på klarinet..

Hvis du strammer hårdt i læberne og øger luftrykket får du en ren og klar lyd. Så er du henne i lyden fra kenny G. Det er også den saxlyd der ofte anvendes i orkester sammenhæng.

Dtyk og mundstilling kan også ændre tone lidt op og ned i frekvens og det er godt at kunne når man spiller sammen med andre. Når instrumenter varmes på bliver de ofte lidt dybere i tonen - dette kan man til en vis grad kompencere for ved mundstillingen.

Det letteste er dog at få begreber om mundstilling demonstreret af en der spiller meget. Jeg har selv spillet klarinet i mange år. Og det med mundstilling er næsten det samme. Er det meget sjovere at lege med mundstiulling på en sax, da forskelle er mere tydelig på dette instrument.

Hvis du kan det med greb, toner skal/bør du ove lange tonerog lege med at få disse til at ændre sig og til at holde den klang du ønsker...

Held og lykke og øve øve øve.

mvh Ben

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 07-05-06 21:52

ja du har ret, det ændrer sig nemlig alt efter hvor hårdt jeg presser sammen på mundstykket. Men kender du noget til saxofonskoler og andet der kunne hjælpe?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-06 22:05

Men Louise - Dit ? lyder: Lær at spille selv. Netop hvad angår blæseinstrumenter, må jeg sige at det er meget tæt på det umulige. Du kan lære dig at spille på mange instrumenter OG helt alene (med en bog-skole), men netop blæseinstrumenter kræver en dygtig instruktør.

Læs Ben's gode råd. Men jeg mener altså stadig at det er temmeligt umuligt at lære sig at spille på et blæse-instrument uden god vejledning. Om vi så går 40 år tilbage til første gang JEG truttede i et horn. Jeg KUNNE godt have fortsat alene. Men Blad-instrumenter som Obo - Klarinet - Fagot - Saxofon, er lidt mere vanskelige at klare ved selvstudium. Så jeg vil absolut tilråde dig at kontakte en lærer. Som Ben også siger: Held og lykke og øve øve øve. (ikke alene)

Kærlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 07-05-06 22:24

jeg ville jo smadder gerne have en lærer, problemet er bare at jeg bor et godt stykke ude, så jeg skal betale dobbelt for min musikundervisning. jeg får i forvejen eneundervisniing på klaver og jeg har bare ikke råd til at give 5000 mere for det. og jeg kender heller ikke rigtig nogen. desværre.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-05-06 22:30

For det første kan forskellen fra CDen til din sax skyldes, at de ikke er stemt ens.

Derudover er det i høj grad et spørgsmål om at træne og øve..igen og igen og igen og ikke bare indtil du mener at have lært det, men i lige så lang tid som du vil fortsætte med at spille på saxen.

Det hele ligger nemlig i embourcuren som Benjamin skriver, hvilket vil sige lige netop den "fornemmelse" og træning dine læber skal have/optrænes til, for at ramme så den samme tone lyder ens hver gang.

En saxofon er ikke det letteste blæseinstrument at håndtere, og ofte starter man først på det efter at kunne håndtere evt. trompet eller andet med fast mundstykke.

Selvfølgelig kan du lære det alene, det kan man med alle instrumenter, bortset fra en enkelt ting, at det er vigtigt, at en nogenlunde kyndig person kan lytte og fortælle om du gør noget forkert, både i måden du blæser i instrumentet og om tonerne lyder rigtigt (det kan du ikke selv høre mens du spiller), men også (og det er meget vigtigt som blæser) at forstå at bruge rigtigt og at kunne kontrollere sin vejrtrækning.

En anden meget vigtig ting, som jeg ikke ved hvor meget du har tjek på:
Noder.
Det er ikke godt kun at lære at spille efter gehør, det kan man ikke bruge til andet end noget "hyggespilleri".
Så hvis det er noget du regner med at ville udvikle hen ad vejen, kan jeg kun anbefale at du leder efter noget musikskole/aftenskole- et eller andet, hvor du lige kan lære det mest elementære.

Og fortvivl ikke såfremt det slet ikke virker for dig.
Jeg kender flere der har måttet opgive saxofonen til fordel for andre blæseinstrumenter.
Også nogen der har spillet på andet i flere år.

mvh dova

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 07-05-06 22:48

til DOVA: jeg har modtaget musikundervisning i 10 år og kan derfor det elementære og meget mere. klaveret er mit hovedinstrument, men jeg lærte mig selv at spille en guitar engang som jeg jeg nu spiller på i et band. jeg er ikke på bar bund mht. til at spille musik, men til at spille blæseinstrument.

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 07-05-06 22:48

til DOVA: jeg har modtaget musikundervisning i 10 år og kan derfor det elementære og meget mere. klaveret er mit hovedinstrument, men jeg lærte mig selv at spille en guitar engang som jeg jeg nu spiller på i et band. jeg er ikke på bar bund mht. til at spille musik, men til at spille blæseinstrument.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-05-06 22:56

Ja, det fandt jeg så ud af, det med undervisning, da du skrev noget om klaverundervisningen.
Det indlæg var bare kommet imens jeg var ved at skrive mit.

Men blæseinstrument er ikke så let. Jo noder og andet melodilære er det samme,
men det tager lang tid før læberne er trænet op så du har den fulde kontrol over hvor hårdt du klemmer om mundstykket og lige hvordan du skal bevæge tungen og læbemusklerne for at frembringe de rigtige toner.

Og lad nu endelig være med at "blæse basunkinder". Det gør det dobbelt så besværligt og der dumt ud

mvh dova

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 18-05-06 14:52

Glem ham der Arne. Han aner ikke hvad han snakker om. Kender selv et par stykker der har lært sig selv at spille på blæseinstrumenter. Det vil nok være det smarteste at få lidt fif til at få lyd ud af dyret, for der er der noget med noget teknik. Men hvis du allerede kan noderne er du jo på vej. Med trompet ved jeg de fåes i flere stemninger. Mon ikke også det er sådan med saxofoner. Hvis jeg ikke husker galt er det vist ofte Bb de spiller i. Dvs hvis blæserne spiller C-dur, svarer dette til Bb på klaveret, mener jeg at kunne huske.

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 18-05-06 20:10

altså, jeg gør fremskridt dag til dag, så kan helt sikkert se at jeg godt kunne blive god til det (:

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 19-05-06 11:29

Jamen lykke til så....