/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Monitor problem?
Fra : Nemesiss
Vist : 565 gange
120 point
Dato : 06-12-02 23:31

Billedet på min monitor står og "vrikker" fra side til side - frem og tilbage igen på ca. et sekundt. Kun nogle enkelte pixels - ca størrelsen af et halvt bogstav. Der lader ikke til at være noget system i hvordan det vikker
nogen gange varer det 15 min for så derefter at være væk i længere tid igen.Men men det lader til at blive oftere.
Det mærkelige er at når jeg åbner mit On Screen Display (OSD) så står det HELT STILLE! Derfor er jeg i tvivl om hvorvidt det er min monitor den er gal med.
Kan mit grafikkort lave den slags fejl? Er der evt. en forklaring på hvorfor OSD'en står stille når billedet bagved vrikker, så der altså er noget galt med min monitor?
Hardware-info: Monitor - Samsung SyncMaster 957p (19"), købt for et lille½ år siden . Grafikkort - RigaTNT, fra 1999.
Det skal også lige nævnes at jeg ikke har nogele store højtalere, andre skærme eller andre magnet kilder i nærheden der kan skabe problemer.

Accepteret svar
Fra : svendsvend

Modtaget 130 point
Dato : 06-12-02 23:40

Ja, dit grafikkort kan lave den slags fejl, hvis f.eks.
- det har det for varmt
- monitor kablet sidder løst eller er defekt
- skærmkortet er defekt

Skærmen er sandsynligvis helt ok, fordi OSD billedet står stille. OSD laver skærmen selv, så fejlen tyder på grafikkort eller kabel. En anden årsag kan være at 230V netspændingen til skærmen "dykker". Kommer flimmeret hvis f.eks. køleskabets kompressor starter ? ... prøv at tilslutte pc og skærm et andet sted i din bolig, og se om det hjælper.

Prøv ad, inden du deler point ud for det her svar ! Måske har jeg gættet forkert.

Mvh. Svend

Kommentar
Fra : Nemesiss

Dato : 07-12-02 00:27

Tak for svaret, jeg vil kikke nærmere på om det har noget med grafikkortet at gøre.
Desuden kan jeg kan tilføje at monitorkablet ikke sidder løst og at det heller ikke har noget at gøre med at der er andre elektriske apprater der stater.
Problemet er dog ikke løst og jeg hører gerne fra andre der har nogle gode bud.

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 07-12-02 05:52

Har du prøvet at tilslutte skærmen en anden Pc??? Herved kan du udelukke mange ting. Simpel og træfsikker.

Henning *<

Kommentar
Fra : Dirty_Gartner

Dato : 28-06-03 14:56

Det er højst sandsynligt ikke din monitor den er gal med. Jeg vil skyde på at det er dit grafikkort som bliver for varmt. Jeg har selv samme problem med skærmbilledet der flyder ud i toppen og bunden efter jeg har spillet spil der kræver et stort arbejde af grafikkortet.
Prøv at få en bedre køling på dit grafikkort eller en bedre luft gennemstrømning i dit kabinet.

/DG

Kommentar
Fra : mic_mo

Dato : 29-07-03 14:45

Du skal Decauss din skærm