/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fryser virker-køleskab ikke...
Fra : ktl2
Vist : 574 gange
100 point
Dato : 07-05-06 18:43

Jeg har et ældre Vølund køleskab hvor frysedelen virker (fryser til minus 18 - Fryseren er i toppen af skabet) men hvor køleskabsdelen ikke virker.
Der er en kompressor(og den kører)

Nogen bud på hvad der er galt?

Håber selv på at det bare er en termostat der skal skiftes men...

Pft
Kim

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-05-06 21:30

Sikkert termostaten, men lossepladsen er det rigtige
for et ældre skab.
Det bruger for meget strøm.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 08-05-06 00:23

Hej KTL2

Hvis der er tale om et kombiskab med kun een komressor vil denne kompressor populært sagt
tilføre frysedelen kølevæske som det første - og derefter vil det være køleafdelingens tur...

I det tilfælde du her beskriver, vil den typiske fejl være at skabets køleanlæg er sprunget læk
- dog kun ganske lidt...

Dette bevirker at der er væske nok til fryseafdelingen.. - men lige akkurat ikke nok til køleafdelingen.. - hvilket vil bevirke netop det fænomen du selv beskriver...

Derfor: Vi må synge samme sang som Teil - ud med skabet !

Havde der været tale om en defekt termostat ville jeg dog på ingen måde have givet Teil ret... -
og i et hver tilfælde ikke uden en el-forbrugsmåling på skabet...

Ofte er vi alt for hurtige til at smide tingene væk - blot på den foranledning at reklamerne fortæller os at det er det eneste rigtige ( og ja, her mener jeg også el-selskaberne som er i ledtog med hvidevareproducenterne - og i mange tilfælde også selv har en anpart i et selskab som sælger/distribuerer hvidevarer...)

Det korte af det lange.. - Teil har faktisk givet dig det rigtige svar som den første !
( selv om det nok ikke lige var det svar du havde håbet på...)

Du må en tur ud i hvidevare-junglen...

mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk