/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Bedre for tænderne?
Fra : Carg
Vist : 477 gange
50 point
Dato : 07-05-06 18:14

Hej er sødemiddel bedre for tænderne end sukker?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-05-06 18:29

Måske, men ikke for kroppen!

Hanne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-05-06 18:54

Ja, det er det, men ikke så sundt og det feder også, bare ikke så meget som sukker.

Sødemiddel er ingen mirakelkur til at undgå overvægt, men er fortrinsvis fremstillet m.h.p. diabetespatienter.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-05-06 18:55

helt korrekt moster - i de fleste tilfælde - det er sorbitol man skal passe p

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 07-05-06 19:15

Hej alle tre og tak for jeres indlæg.

Dova, må jeg være så fræk og spørge om hvor du har oplysningerne fra ...jeg mener, har du dokumentation for, at det rent faktisk er bedre for tænderne?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-05-06 20:22

det værste for tænderne er faktisk syre - bla i lakrids og sodavand frugt - kiks - tørrede frugter osv - de danner bakterier der danner syre og ødelægger emaljen på tænderne

Husker du at børste tænder nedsættes faren

hmmmmm - finder lige et link om det

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-05-06 20:23
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 07-05-06 20:38

Carg

jeg fandt lige følgende til dig, da du var lidt skeptisk:

Citat
Er kunstige sødemidler som fx i visse former for saftevand lige så skadeligt for tænderne som sukker?
Når der kommer hul i en tand, skyldes det, at emaljen bliver opløst af syre som dannes af bakterier. Bakterierne sidder i belægningerne(plakken)på tændernes overflade,og de kan omdanne sukker til syre.

Bakterierne er imidlertid ikke i stand til at omdanne de kunstige sødemidler som cyklamat, sakkarin og kun i meget ringe omfang f.eks. sorbitol og lignende.

Alt i alt kan man derfor sige, at saftevand og andre søde produkter, der er sødet med kunstige sødemidler, ikke er skadelige for tænderne med henblik på huller.

http://www.frederiksberg.dk/Borgerservice/B%C3%B8rn%20og%20uddannelse/Tandplejen%20for%20b%C3%B8rn%20og%20unge/Din%20tandl%C3%A6ge/Sp%C3%B8rg%20din%20tandl%C3%A6ge/Er%20kunstige%20s%C3%B8demidler%20som%20fx%20i%20visse%20former%20for%20saftevand%20lige%20s%C3%A5%20skadeligt%20for%20t%C3%A6nderne%20som%20sukker.aspx

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Carg

Dato : 08-05-06 01:33

Tak for svaret dova.
Jeg var nu egentlig ikke så skeptisk. Ville bare gerne være lidt mere sikker, siden jeg nu taber et vædemål hihi. Jeg synes, jeg kunne huske at have set i tv at det var præcis lige så skadeligt som sukker for tænderne, men ja så skylder jeg nu en halvtredser væk. The joke is on me.
-ps tak til dig også Mirit for fine informationer. -og til andre for at deltage også.