/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
håndbold
Fra : worg
Vist : 2707 gange
200 point
Dato : 06-12-02 22:57

hvorfor er håndboldmål skiftevis råd og hvid stribet???????????

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-12-02 23:01

det er så vidt jeg ved pga. at spillet gør ekstremt hurtigt, det er mange gange et brøkdel af et sekund der skal regeres på.

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 07-12-02 10:45

Farverne er tilfældig valgt. Det er for at spillerne kan se målet uanset hvilken baggrund
der er bag målet.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 07-12-02 15:47

Ja og måske er de en anden farve i Sverige .....
aner ikke hvorfor de er rød/hvide - måske bare ren og skær national hygge ....og måske fordi de netop ses tydeligere de farver ....

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 200 point
Dato : 08-12-02 00:15

hejsa igen, jeg fandt lige en helt masse om håndboldregler...på følgende link står der alt om håndbold

http://www.altomhaandbold.subnet.dk/htm/regler.htm

der står bla. :
1:2 Målet (fig. 2) placeres således, at målrammen står på bagliniens midte. Målet skal være solidt fastgjort til underlaget. Målrammens indvendige mål skal være 2 m i højden og 3 m i bredden. (Et minihåndboldmåls indvendige mål skal være 1,6 m i højden og 3 m i bredden).

Målrammen består af to opretstående stolper, der foroven er fast forbundet ved en overligger. Målstolpernes bageste kant og bagliniens bageste kant skal være i flugt med hinanden (fig. 2). Målstolper og overligger skal være af samme materiale (f.eks. træ, letmetal eller kunststof) og skal være af kvadratisk tværsnit med en sidekant på 8 cm. De skal på de tre fra banen synlige sider være malet i to farver, der fremtræder tydeligt mod baggrunden.

Farvefelterne skal i målrammens hjørner have samme farve og måle 28 cm, de øvrige farvefelter skal måle 20 cm (fig. 2).

Målrammen skal være forsynet med et net, der skal være ophængt på en sådan måde, at en bold, der er kastet ind i målet, aldrig umiddelbart efter kan springe ud igen.

Dansk kommentar:

Man kan forsyne den lodrethængende del af nettet med et foranhængende fangnet (ca. 70 cm fra målrammens forkant).

Et håndboldmål er standardiseret af den fælleseuropæiske standardorganisation, CEN, som EN 749 i forbindelse med EN 202.10-1.

håber det er svar nok...:) og håber vi vinder EM

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-12-02 00:19

ja, det lyder rimeligt Melander - så nemlig i Sporten kl. 19:00 noget herrehåndbold ( danske hold ) fra en eller anden hal - og der var målet gult/grøntstribet , det må det jo så osse godt være - bare regulativerne er fulgt.

Så den med den nationale hygge var lidt plidderpladder *G

Godkendelse af svar
Fra : worg

Dato : 08-12-02 13:58

tak for hjælpen.

Ja jeg tror nu ikke selv på at vi vinder em, men forhåbentligt kommer herrene til at klare sig godt til januar (eller er det februar)

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 08-12-02 14:11

Var det ikke oxo det jeg sagde ???

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-12-02 11:59

"worg" <worg.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:VN9I9.60727$HU.4185405@news010.worldonline.dk...
> hvorfor er håndboldmål skiftevis råd og hvid stribet???????????

Det er de heller ikke altid.
Nogle er også grøn og gul-stribet. Et par af dem er set hvor Byggekram er
sponsorer. Om det er tilfældigt at det lige er Byggekrams farver skal jeg
ikke kunne sige.

Hilsen Jytte

Kommentar
Fra : livshus

Dato : 06-01-03 14:49

Der er faktisk fordi den første der fandt på håndboldmål godt kunne lide sukkerstokke, derfor ser de sådan ud.

Kommentar
Fra : worg

Dato : 06-01-03 17:25

aarrrhhhhh nu har jeg accepteret et tidligere svar......

øvøvøvøvøvøv

Selvfølgelig er det da sukkerstokkene som er årsagen til det!!!! Og herrelandsholdet blev jo også engang kaldt for bolche-drengene eller noget i den retning.......

Det hele går jo op i en højere enhed!

Personligt kan jeg dog bedre lide lakrids....