/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Hjælp til bogføring
Fra : mikefun
Vist : 1754 gange
100 point
Dato : 07-05-06 16:57

Jeg modtager betaling over internettet via en 3. part som tager et transaktionssgebyr i procent af salgsprisen.

Hvor i min kontoplan er det mest korrekt at postere dette transaktionsgebyr? I starten synes jeg det passede bedst på en konto under Finanseringsudgifter i SS2, men nu er jeg kommet i tvivl.

Hvis det ikke er passende kan jeg så ompostere det samlede beløb af én gang?

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 07-05-06 19:55

Duk an da bare oprette en konto til formålet. Så er du ude over det, og revisor bliver glad (hvis du altså har en sådan).

Kommentar
Fra : mikefun

Dato : 07-05-06 20:02

Har skam oprettet en konto, men under Finanseringsudgifter-delen i SS2. Spørgsmålet går på om det er det rigtige sted at placere kontoen.

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 07-05-06 20:03

Jeg er enig med Maria i at du skal oprette en konto til formålet.

Kontoen bør ligge i slutningens af gruppem med omsætningskonti (et sted imellem omsætning og kreditor/varereguleringer - hvis du har sådanne). Dette da gebyret er direkte sammenhængende med salget, endda helt forholdsmæssigt. En såkaldt indtægtsregulerende udgiftspost. Husk at den skal være uden moms, tror jeg.

Finansiering skal ses som indtægter/omkostninger der hænger sammen med lån til/fra virksomheden.

Du kan sagtens flytte samtlige allerede posterede genbyrer i een post. Husk at lave et forklarende bilag på den nye postering, evt sammenhæftet med en udskrift af kontoen hvorfra du flytter beløbet, så man kan se sammenhænget på bilaget.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-05-06 11:56

Gebyret er en finansieringsudgift, hvorfor den er kategoriseret korrekt som den er nu. Men du kan selvfølgelig oprette en særskilt konto til denne gebyrtype, dog stadig under finansieringsudgifter.

Ampere

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 08-05-06 22:23

Selvfølgelig er gebyret ikke en finansieringsudgift. Det kan gebyrer ofte være, men ikke i dette tilfælde. I dette tilfælde er der klart sammenfald med omsætningen, endda helt forholdsmæssigt. Der er til gælgæld slet ingen sammenfald med fremmed finansiering.

Jeg vil endda påstå at gebyrer oftere er en fast kapacitetsomkostning, end de er finansieringsomkostning.