/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
indvendig maling af ude stue
Fra : yrsas
Vist : 6415 gange
50 point
Dato : 07-05-06 10:38

hej der,
min udestue skal males indvendig.
Kan se at der blevet spurgt ind til dette før, men jeg har ikke selv svaret, der passer til mig.
Udestuen er beklædt med profilbrædder og træ ved vinduesrammer.
Kan jeg bruge "gori"(eller noget andet træbeskyttelse)?
og hvad slags maling (indhold: farve, svampedræbende, pleje osv)skal det være?
Forestiller mig at ville male hvidt(lyst) da brædderne er godt mærket af mange års fugt, slid og manglende pleje.
Har slebet træværket ned og vasket godt af.

Hjælp hjælp
På forhånd tak.
Y

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-05-06 10:44
Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-05-06 10:48

I en udestue kan du ikke alene bruge træbeskyttelse, det er i allerhøjeste grad anbefalelsesværdigt.

Gør dig selv en tjeneste og ofre penge på et produkt, der er fuldtdækkende (indeholder mere pigment) og undgå de "billige" tilbud fra byggemarkeder o.l.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-05-06 10:52

Brokke44 læs lige din første sætning - det kalder jeg en selvmodsigende sætning

Undrer mig egentlig lidt over at i gamle dage fik man ikke de store problemer hvis man gav det rå træværk grundolie og derpå malede med en god maling - det må da være lige så godt til en udestue som på en "træmur"

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-05-06 10:52

ps.

Da din udestue ikke er sååååå udsat for vind og vejr, ville jeg vælge vandbaseret træbeskyttelse, som er noget nemmere at arbejde med.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-05-06 11:25

Citat
Brokke44 læs lige din første sætning - det kalder jeg en selvmodsigende sætning

Nåh - ja, det kommer vel lidt an på, hvordan man vælger at lægge trykket.

Men prøv denne så:

I en udestue ikke alene KAN du bruge træbeskyttelse, det er i allerhøjeste grad anbefalelsesværdigt.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 07-05-06 11:28

Vandbaseret træbeskyttelse er det rigtige valg (feks. Flügger 98). Hvis træet er meget udpint så giv det en gang grundingsolie først - så suger træet ensartet og det bliver nemmere at påføre træbeskyttelsen.

Malermester Lasse Thorsted

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-05-06 20:26

Man bør ikke male nogen som helst indendørslokaler med træbeskyttelse.

De stoffer (svampedræber og solbeskyttelsesmidler m.m.) der er i træbeskyttelse kan være endda meget giftige for mennesker og dyr.

Træbeskyttelse er til udvendig brug og kun der, lærte jeg da jeg arbejdede som maler.
Du bør derimod vælge en god interiørmaling, der er beregnet til indendørs brug hvor mennesker og dyr opholder sig.

Nu taler du om, at træværket er gammelt og medtaget efter slid og manglende pleje og fugt.

Så skal du først grunde med noget der forhindrer at malingen bliver misfarvet grundet skjolder m.m. der altid vil trække igennem maling ovenpå gamle fugtpletter m.m..

Og hvis dit træværk ikke nu er 100 % tørt, og der er foretaget noget der forhindrer fugtdannelser igen, vil malingen skalle af.

mvh dova

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 07-05-06 23:12

Der er jeg uenig Dova.

I en udestue er der rigelig god luftudskiftning, så træbeskyttelse vil være det rigtige valg. Det ville fagmanden også påføre hvis du bestilte et malerfirma til at udføre opgaven. Hvis du vælger en vandig træbeskyttelse opstår der ingen problemer med fungiciderne som beskyldes for at være sundhedsskadelige. Dog kan han også sagtens påføre en interiøtlak, men det er dog en noget dyrere løsning, og på vejrbidt træ vil det ikke give en ret pæn overflade. Desuden kan interiørlak skalle af hvis træet suger fugt fra ydersiden, som så trænger igennem.

Malermester Lasse Thorsted

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-05-06 08:27

Jeg har prøvet med vandbaseret maling i et tilfælde der ligner dit, der trængte fugtskjolder igennem malingen, så prøvede jeg med en grunder og samme maling igen, samme resultat. Jeg købte en terpentinbaseret heldækende maling og så var den der.
Vandbaseret maling er nemmere at male med, men den duer ikke i alle tilfælde.
Jeg havde ikke haft bekymringer med at bruge udendørs træbeskyttelse på terpentinbasis i et tilfælde som dit.
Hvis du endelig skal være "miljøvenlig" så brug først det dr hedder en stopgrunder på terpentinbasis og derefter heldækkende vandbaseret maling udenpå. Husk at mellemslibe.