/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Er bilen helt død? :o(
Fra : Dinah
Vist : 1185 gange
207 point
Dato : 06-05-06 15:09

Vores toyouta corolla 89 1,3 som ellers plejer at køre upåklageligt er syg.

Jeg håber nogle af jer kloge hoveder kan give os et bud på hva der kan være galt med den.

Det første problem der er dukket op er at moteren ikke slukker ned når man slukker i tændingslåsen.
Det har ikke været det store problem, og bilen har ikke stjålet strøm over natten.(ihvertfal ikke det hele)
Problemet var lidt on og off et par gange.

Så får vores bil i forrige uge lidt startproblemer. Den skulle ha et par gange inden den startede op om morgenen. Efter dagens første tur havde den ingen problemer - resten af dagen...

Vi mistænker selvfølgelig batteriet, og da den så ikke vil starte overhovedet en dag, så køber vi nyt batteri. Vi får bekræftiget at batteriet har været fladt, for moteren siger lyd igen efter batteriskift.
Desværre kan vi bare ikke få den "tændt". Ja, vores bil er nu ikke mulig at starte.

Bilen kommer på værksted. Desværre har de bare ikke tid til at kigge på den, og vi forsøger så selv at skifte tændingsmodulet da en bekendt mener problemet sidder der. I mellemtiden ( 4 dage) har bilen ædt alt strømmen på batteriet, altså må der være noget der ikke slukker ned. Men hvad?

Da det eneste problem vi havde var at motoren ikke slukkede ned, så slukkede alt andet ned. Dvs. anlæg, lys osv. Derved troede vi jo at strømmen var slået fra. Det har den jo sikkert ikke været, men hvad er det der æder den?

Er der nogen sammenhæng i det her? Mekanikeren havde lige kort lyttet til bilen, og mente at det var toppakningen der er utæt. Lyder det ikke lidt mærkeligt, jeg mener - burde bilen ikke kunne køre aligevel?
Hvis det er toppakningen, er det så en kostelig affære?

Jeg håber der er nogen af jer der har et bud på hva vores bil fejler, evt.har været ude for noget lignende.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-05-06 15:18

Det er svært at sige her, det bliver kun gæt når man ikke kan måle på den. Et elektrisk problem har ikke noget med toppakningen at gøre.
alimak

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 06-05-06 16:15

Nej det er også det vi ville mene. Det lyder lidt for skummelt, altså at det er toppakningen.
Det er røvsygt ikke at ha mere forstand på det selv. Vi er lidt bange for at blive snydt godt og grundigt, det er derfor jeg spørger herinde.

Er der mange forskellige ting der kan æde strømmen, eller plejer det at være det samme der er problemet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-05-06 16:39

Jeg forstår slet ikke hvad du mener med, at "motoren ikke slukker ned"

Altså enten er den startet eller ikke.
Og hvis den stopper når I drejer nøglen og der ikke er nogen lamper der lyser i instrumentbrættet, er den slukket ned og bruger ingen strøm.

En bil med defekt toppakning bliver for varm og spilder/bruger en masse vand, og det har intet med startproblemer at gøre.

Jeg tror snarere problemet ligger i en simpel ting, som f.eks at stelforbindelsen fra batteriet eller starteren er dårlig.

Så opfører biler sig ofte som om der ikke er strøm på den.

At den ikke kan starte nu hvis der er strøm og batteriet virker, kan være fordi I har fået lavet noget forkert ved at rode med tændingen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 06-05-06 17:13

Motoren bliver ved at køre selvom man slukker med nøjlen i tændingslåsen.
Anlægget slukker ned med afbrydelsen, men ikke motoren. Det har vi så løst ved at ligge bilen i gear og derved stoppe motoren.

Det var inden vi begyndte at "pille" at bilen lavede ballade og ikke ville starte. Det var derfor vi skiftede batteriet.
Det står klart at batteriet var fladt, og det er vores nye batteri også nu, så et eller andet bliver ikke slukket ned, højst sandsynligt fordi der ikke bliver afbrudt ordenligt.

Jeg sætter meget pris på at i prøver at hjælpe, og ikke mindst at i er enige mht. toppakningen. Det lyder for mærkeligt.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-05-06 18:54

Starter bilen hvis du skubber den i gang?Eller bruger startskabler?Gør den det så kan du køre en tur og da lader batteriet op igen.Så kan du begynde at finde ud af hvad der står og trækker strøm.
alimak

Kommentar
Fra : pims

Dato : 06-05-06 19:03

En af mine bekendte har lige haft det samme problem med at bilen ikke slukker, når man drejer nøglen. Men det blev løst med en ny tændingslås.
Måske er der noget løs forbindelse i tændingslåsen, da den ikke reagere når i vil slukke den. Og måske er det det samme som gør sig gældende når i prøver at starte den.
Hilsen Pims

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-05-06 22:01

Det er tændingsrelæet i den elektriske styreboks der hænger, altså ikke vil slippe igen.
Så vil den ikke slukke, og når du så tvangsslukker den i gear, står strømmen der stadig og æder af batteriet.
Det kan slet ikke betale sig at bruge uautoriseret værksted, brug Toyota værksted, de er nogen af de eneste værksteder der har fået anerkendelse af de fleste kunder og deres priser er lave, desuden har de stumperne, og skal ikke sende en mand afsted for at få fat i relæet.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 207 point
Dato : 07-05-06 00:21

pims >> Det er ikke tændingslåsen der er i stykker, men bundstykket i den.
Men du er inde på noget af det rigtige. det sider i bunden aftændingslåsen en kontakt som bliver slidt. tror også det er den.

Har i prøvet og lade på batteriet?
Kan i skuppe den igang?
Kommer der en klik lyd far starter når i drejer på nøglen?
Er det en 2E eller en 2E-E motor?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-05-06 12:14

Det er helt tydelig tændingslåsen der er defekt, jeg har ingen forstand på Toyota, så jeg ved ikke hvilken del der er i stykker, har du forklaret mekanikeren, at du ikke kan slukke motoren uden at kvæle den i gear ? Den der med at toppakningen er temmelig langt ude, det har intet med dit problem at gøre, det der sker for dig er: du kan ikke slukke tændingen og bilen bruger strøm selv om den er slukket, der er jo stadig tænding på, og alle de batterier du kan sætte på, vil blive tæret på kort tid, gå videre med forslagene fra pallehansen eller geu, det lyder meget sandsynlig

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 07-05-06 23:05

kører den videre normalt eller står den og humper til du sætter den i gear?

Mvh Stevanovski

Godkendelse af svar
Fra : Dinah

Dato : 16-05-06 13:17

Tak for svaret geu.