/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Hvis et barn har slaaet sig.
Fra : mohammed50
Vist : 1357 gange
100 point
Dato : 06-05-06 14:06

Hej
Jeg vil gerne hoere om nogen kender en adresse, hvor man kan laese om hvad man skal goere i diverse situationer, hvis et barn har slaaet sig. Nu er jeg i udlandet, saa ved godt man skal ringe til laege osv., men det tager noget laengere tid at komme til hospitalet her.
Der var et lille barn der faldt og slog hovedet mod asfaltet, ville gerne kunne laese om saadan noget, at hvad man lige skulle ligge paa hovedet, hvad der bedst ville hjaelpe osv.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-05-06 14:22

er det sådan noget som detteher, du søger?

http://www.sygeboern.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=7/menu=1/

Kommentar
Fra : mohammed50

Dato : 06-05-06 14:41

Ja det er noget i den retning, men jeg troede der ville staa lidt mere om hvad man skulle goere med et barn der havde slaaet hovedet, og ikke faaet en hjernerystelse. Der staar bare man skal holde eoje med barnet, og ikke ret meget mere.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 06-05-06 14:48

Når barnet har slået sig, skal du rense såret med fx. lunkent sæbevand og en neglebørste. Hold øje med at barnet ikke er unormalt træt og ellers skal barnet bare holde sig i ro - dvs. ikke hoppe rundt, løbe på rulleskøjter mv. Spørg evt. til hovedpine - hold øje med pludselig hovedpine.

Hvis det kun er tale om en hudoverskrabning, skal du blot rense det som nævnt ovenfor - du er bedst til selv at vurdere omfanget af faldet.

Ampere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-05-06 15:34

Der er også denne side

http://www.netdoktor.dk/

God bedring med barnet

Accepteret svar
Fra : jivi

Modtaget 50 point
Dato : 06-05-06 15:36

Alt afhængig af situationen, så er rensning af sår med en neglebørste en et hård omgang. Overlad det til skadestuen, som har sterile børster til formålet.

Sårpleje kan også bare være afvaskning med rent vand og en skumgummiklud. M.h.t. skader i hovedet afhænger behandlingen igen af situationen.

Småbuler kan nedkøles med en kold klud, det tager hævelse og smerter. Køl aldrig hovedskader med is.

Hjernerystelse kan vise sig op til flere timer efter at skaden er sket. Hold øje med om barnet er som det plejer.Bliver det pjevset, forkvalmet, svimmel, får hovedpine osv. så kontakt lægen. Man kan også tjekke pupilreaktionen ved hjælp af en lille lommelygte. Pupillerne skal trække sig sammen ved lyspåvirkningen.

Måske kan du bruge følgende link:http://www.laegevagten.dk/sb.cfm?amt=20&sygdom=85

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-05-06 16:35

En gl. redder regel: Går bulen indad, så er det afsted til hosp. og farligt - Går bulen udad, så køl den ned, rens evt sår og se tiden an mhp. hjernerystelse, som flere er inde på.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-05-06 16:36

Men det var jo forresten ikke det du spurgte om.... sorry

Kommentar
Fra : mohammed50

Dato : 06-05-06 16:41

Er du sikker jivi, at skader paa hovedet ikke skal koeles med koldt vand ?? laengere nede har klumme nemlig skrevet at hvis man har en bule i hovedet, kan den godt koeles med vand.

Kommentar
Fra : jivi

Dato : 06-05-06 16:46

jo bulen skal køles med koldt vand på en klud. Jeg skrev at du - som uprofessionel behandler - ikke må bruge is i hovedet, som kølemiddel

Kommentar
Fra : mohammed50

Dato : 06-05-06 17:19

det har vaeret nogle brugbare og hurtige svar jeg har faaet, hvad goer jeg hvis jeg vil give point til flere.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-05-06 17:26

Det kan du ikke, men jeg synes jivi har fortjent dem... specielt for hendes vink om pupilkontraktion/dilatation, som er en kanon vejviser for om en evt. hjernerystelse eller anden indre skade er opstået.

Godkendelse af svar
Fra : mohammed50

Dato : 06-05-06 17:52

Tak for svaret jivi.

Kommentar
Fra : jivi

Dato : 06-05-06 17:57

velbekomme