/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Elhegn til katte
Fra : borisboris
Vist : 4713 gange
100 point
Dato : 06-05-06 08:19

Vi overvejer et elhegn omkring haven, så katten bliver inde. Erfaringer efterlyses. Hvad er nødvendigt og hvilke fabrikater kan anbefales?

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 06-05-06 08:50

...Dybt suk...

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 06-05-06 09:38

Ja dybt suk

Det kan da ikke værer rigtigt en kat skal man ikke spærer inde katten er ikke en med en lille plas den skal man lade rende hvor den ellers skal du finde dig et andet kæledyr som du kan spære inde så lad værer med at tænke på det.

fy skam dig

Hilsen Orpe

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 06-05-06 10:21

Hejsa...

Jeg tror ikke det er en særlig god idé at anskaffe dig et elhegn... Da du risikerer at du får en sky og bange kat ud af det... Så hvis du ikke vil have at katten stikker af ind til naboen, så vil jeg da anbefale en kattesele, eller bygge et STORT vuliere som den kan være i udenfor... Men ellers er det nok bedst at lade den rende rundt frit. Det er nemlig ikke altid at de render så langt igen.
Held og lykke...

V.H.
Cjaab

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 06-05-06 10:44

enig med de andre, dette er virkelig en dårlig ide, en kat er sin egen og sådan er det jo. Så byg en voliere i stedet eller noget, men hvis den først har fået lov at løbe som den vil sys jeg også dette er synd

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 06-05-06 13:27

Vi bruger et spyd/proptrækker til at sætte i jorden med en 10 meter lang snor til til vores hund. Min søster gør det samme med sin kat - det kræver blot at du har lidt opsyn med katten når den er ude og kan filtre den ud, hvis der er træer, stole mv. Jeg er selv glad for snoren, og bruger den bl.a. når vi er ude på besøg, camperer mv. Når snoren er 10 meter er det lettere at binde en knude på, hvis området ikke er til en 10 meter snor.

Jeg vil anbefale enten snoren eller et voliere - det andet virker som noget omstændigt arbejde/udgift - sådan en kat kan jo komme ud alle vegne hvis den vil.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-05-06 13:45

Alternativt
Man kan indhegne haven ind på mange måder. Man kan vælge at hegne hele haven ind, som vi har gjort - eller lave en mindre indhegning. Det vigtige er, at huske at have mindst 50cm net vinkelret ind over hegnet - katte kan ikke lide at klatre i noget, der "gynger" og slet ikke "på hovedet". Vi brugte lægter og minknet/volierenet/papegøjenet til hegnet og hønsenet til det vinkelrette stykke.

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=sisawat&picnumber=228

mvh Camilla

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-05-06 13:48
Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-05-06 15:17

Helt ærligt!!! Elhegn til en kat??? Det er mishandling. Katten kan jo ikke vide, at det er hele vejen rundt, før den har prøvet det, og d.v.s. at den får op til flere tusinde stød (alt efter, hvor stor haven er), før den har fundet ud af, at den får stød, når den prøver at komme ud af haven. Hvis du vil holde katten i haven, så må du hegne den ind med et nogenlunde tæt hegn, der går et stykke ned i jorden. Eller du kan gøre som os, og lave en løbegård med tag, og så indrette den, så katten kan klatre, gemme sig o.s.v.

Jeg kan sagtens forstå, at du ikke vil have, at katten render ud og bliver kørt over - eller sviner naboen nye bil, men det er synd at bruge strøm til det.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-05-06 16:46

Et elhegn til en kat ((((((())))))) = rystepåhovedetsmiley.

Hvordan tror du så det går når katten får et stød og springer over hegnet, tror du så den frivilligt hopper tilbage igen.

En kat der skal hegnes inde, skal hegnes inde med et sikkert og tæt trådhegn der er så højt at katten ikke kan springe over det, og øverst skal hegnet sikres mod at den kan klatre over det.

Og ideen med sele og en snor ("lænkekat") , men en dårlig ide medmindre man er hos katten hele tiden, da den ikke kan komme væk fra evt. fjender, altså hunde, vildkatte og andet der kan finde på at angribe en kat.

mvh dova

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 09-05-06 12:05

totalt uacceptabelt...total vanvid...synd for den kat, at den har dig/jer som ejere....det glade vanvid.....
det er jo ikke en ko eller et får du har....er faktisk slet ikke sikker på at det er lovligt...
hvad tænker du dog på......tror du virkelig den kat vil være kat mere, når den har fået diverse væmmelige stød....
jeg har set mange dyreudsendelser hvor der bl.a. er katte, der har fået elektriske stød...de er meget meget dårlige og har det rigtig skidt.....er totalt fra den psykisk.....er det en syg kat du gerne vil ha??? du burde meldes til dyreværnet...
det er nu min mening.....
katte er territorieafmærkende dyr om de så er ude eller inde....og de kan ikke lære at blive på et bestemt område...sådan er det nu engang..
anskaf du dig en kanin eller en pipfugl...de render ikke så langt og kan holdes i bur uden problemer....
miauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu !!!

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 09-05-06 13:25

Man behøver vel ikke at svine boris til, bare fordi han/hun ikke har tænkt tanken til ende .. Det virker fint med hunde - så en umiddelbar tanke om, at det måske også kunne virke på katte har vel ikke været fremmed for mange. At tanken så ikke er tænkt til ende med konsekvenser, kattens ve og vel osv - der kan man jo så bare glæde sig over, at boris kommer her og spørger andre katteelskere til råds.

Birgitte - selv glad ejer af 2 orientaler hanner, der render ude, når det passer dem, fordi de selv kan åbne døren som et hvert andet menneske (nogen, der gider lære dem at lukke døren igen?!? )

Annuller spørgsmålet
Fra : borisboris

Dato : 09-05-06 15:53

Indlæg OT.