/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hegn i skel
Fra : mrdon
Vist : 4537 gange
200 point
Dato : 05-05-06 16:16

hej jeg har købt et hus i 2001 i samme periode byggede et boligselskab ældre boliger op til min grund .jeg havde et møde med arkitekten og inspektøren fra selskabet de sagde at mit gamle stakit på ca 120cm ville blive rykket op og i stedet sat en bøge hæk. Jeg foreslå et stakit på 180cm i stedet for hæk da der står et stort kastanje træ og skygger, så en hæk vil have svært ved at blive til noget og da der ydermere kommer til at ligge 3 lejligheder med udsigt lige inde i min have.
4ÅR senere bøgehækken som de plantede er kun 50% i live resten er gået ud. dem som står tilbage har naboerne klippet ned til 90cm så de kan se gennem min have og og ud på vejen. Det vil sige hver gang vi er i haven bliver vi obseveret det er FA.... træls .
jeg har kontaktet selskabet for at høre om de vil sætte et hegn op i stedet da der jo aldrig kommer til at blive en hæk.
De har sagt det videre til beboerne ,men de vil ikke højere op end 120cm. Så kan selskabet ikke gøre noget. så jeg må selv betale et nyt hegn og sætte det på min egen grund .

Kan det være rigtig er det ikke selskabet der har pligt til at sætte et hegn op i 180cm. så hvis ikke hækken kan vokse der kan man så ikke kræve et stakit i stedet. Hvor lang tid skal man vente på at et hegn kommer op i 180cm . som det ser ud nu kan der sagtengå 5 år mere med de dårlige vækst betingelser hækken har óg beboerne klipper dem helt ned hver år.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-06 16:20

Her er hele hegnsloven, god læselyst

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-06 16:20
Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-05-06 16:21

Du skal have fat i kommunen (hegnssynet).

Det er dem, der kan afgøre det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-06 16:22

ehm... jeg hæfter mig ved dette

Stk. 2. Skønnes hegnets rejsning udelukkende i den ene parts interesse, fritages naboen for at deltage i udgiften eller arbejdet herved.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-05-06 16:25

Føj et roderi.

Og der er noget, der siger mig, at klimaet mellem naboer og dig ikke er det bedste.

MEN -

De gør det rigtige ved bøgehækken - tager topskuddene hvert år. Hvis man ikke gør det bliver den aldrig tæt og åbner sig forneden.

Regn med ca 10 år før den bliver til noget fornuftigt.

Hegnloven skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg ved, at der her på Kandu er "verdensmestre" på det område, så dem hører du nok fra.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-05-06 16:25

Nu er det jo ikke "selskabet" , som har bygget på nabogrunden, der skal eller kan bestemme.

Kontakt din kommune og få et hegnssyn. De alene kan afgøre det, hvis du og dine naboer ikke kan blive enige.

Kommentar
Fra : mrdon

Dato : 05-05-06 16:35

jeg vil helst undgå at blande hegnsnævnet ind i sagen endnu da jeg ikke helt ved hvor jeg står men det vil jo være rart at kunne dokumentere overfor boligselskabet at jeg har ret til en pæn hæk eller stakit....
skal lige siges at selvom det er godt at beskære en bøgehæk i toppen så bliver det kun gjort for at den skal blive i den højde ca 90cm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-05-06 16:41

Så kan du jo i første omgang ringe til kommunen for at få at vide hvilke regler der er for skel i det område du bor i.

Der er faste regler i de forskellige områder.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-05-06 16:44

Du har krav på en højde på 180 cm i skel, og naboerne har ikke ret til at klippe den ned, så kommer den aldig op, og den skal nok blive tæt forneden, kontakt hegnsynet de er reelle nok. Du får jo aldrig 180 cm det er jo ikke kun topskudene de klipper af næh de bibeholder deres udsigt. Ellers har du ret til for egen regning a sætte et 180 cm hegn op hvis de hellere vil have det. jeg har selv haft besøg af hegnsynet. Det var naboen der ike ville klppe ned til 18o cm det blev han pålagt at gøre så vi nu gør det hveranden gang. Det omvendte af dit problem men det blev løst.
En anden nabo ville heler ikke ham fortalte jeg at jg ville ringe til hegnsynet, så ville han pludselig godt.
Der er helt klare regler for hegn i skel.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-06 16:56

Stk. 6. Fælleshegnenes dimensioner fastsættes om fornødent af hegnsynet. Ved boligbebyggelse bør højden af hegn mod naboejendommen, hvor ikke ganske særlige forhold taler derimod, fastsættes til 1,80 m og må ikke uden naboens samtykke overstige 2 m. For fælleshegn mellem haver og landbrug eller større åbne pladser, der ikke omfattes af bestemmelsen i § 18, stk. 5, gælder dog samme regler vedrørende levende hegns højde som i § 18, stk. 4, anført.

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 05-05-06 17:27

Det er sikkert også af interesse hvilke aftaler der blev indgået i 2001 (på skrift). Har du sagt god for en bøgehæk?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-05-06 17:38
Kommentar
Fra : mrdon

Dato : 05-05-06 18:10

i 2001 sagde arkitekten at hvis der skulle hegn op blev det et rimlig dyrt hegn og jeg skulle betale det halve af det. Det havde jeg ikke råd til på det tidspunkt. så jeg sagde ja til en bøgehæk. men havde jeg vidst at de ældre mennesker sidder i deres køkken og drikker kaffe 7 timer i døgnet og får jævnligt gæster som også sidder og kigger om jeg nu har fået slået græs eller om vi skal grille.
Det er især når vejret er godt at det er irriterende. men ligemeget hvad så er jeg villig til selv at betale og sætte stakit op inde på min grund hvis jeg så bare kan få dem til at få styr på hækken sån at om 2-3år ja så står der en pæn og fornuftig omkring de 160-180cm ..

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 06-05-06 09:53

"i 2001 sagde arkitekten at hvis der skulle hegn op blev det et rimlig dyrt hegn og jeg skulle betale det halve af det. Det havde jeg ikke råd til på det tidspunkt. så jeg sagde ja til en bøgehæk"

Jeg er ret sikker på at du ikke kan pålægges at betale det halve af hvad den ene part beslutter. Det er rigtigt at du kan pålægges at betale det halve af hvad der anbringes i skel, men hvad der så skal stå i skellet, er noget I skal blive enige om. Kan man ikke det, kan det blive tale om hegnssyn, hvor trediepart afgør tvisten. Nu har du sagt ja til en bøgehæk og den hænger du nok på. Til gengæld skal du ikke acceptere at den kun må vokse sig 70 cm høj. Du bør kræve en hækhøjde på 180 cm (og gad vide om du ikke har krav på det?). Ellers er der vel ikke andet tilbage end at rejse et hegn på din egen grund

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 06-05-06 12:12

Jeg glemte at kommentere det forhold at det gamle hegn (jeg går ud fra at det stod i skel) bare var blevet revet ned: Det kan man heller ikke gøre uden videre. Igen skal der foreligge en aftale mellem de to parter, der deler hegnet. River den ene part ensidigt hegnet ned pådrager man sig også et ansvar for at erstatte det. Men du er jo nok blevet fanget af at have sagt ja til bøgehækken.

Kommentar
Fra : mrdon

Dato : 06-05-06 13:47

ja de rev det gamle hegn ned og satte bøgehækken men hvis jeg sætter hegn op på min side kan jeg jo stadig forlange hækken i skel kommer op i 180cm. men nu når de sætter nye planter engang hvor de gamle er ¨gået ud starter hækken jo helt forfra og de satte nye for 2 år siden og de er allerede gået ud igen så der kommer jo aldrig hæk så længe planterne ikke vil gro under det store kastanje træ . men beslutter de sig for at vælte det og sætte nye planter igen ja så går der ydermere 8 år før de planter kommer op ......så et stakit ville jo være at foretrække . men deværre vil de gamle mennesker det jo ikke sån .så det bliver jo nok mig som må sætte hegn op på mion grund og så forlange at de passer hækken så engang når mit stakit ikke kan mer ja så er der en hæk i stedet...

tak for indlæggene