/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Halsen - affaldsstoffer
Fra : Nanabanana
Vist : 30998 gange
50 point
Dato : 05-05-06 09:50

Jeg har i halsen en slags lomme i hver side, hvor jeg somme tider (ca. 1 gang om ugen) kan presse nogle hvide ildelugtende klumper ud. Disse klumper irriterer mig, da min ånde lugter dårligt, og da det er klamt, når jeg endelig får det ud. Nogle siger, at det er en slags betændelse, og at jeg skal gurgle i saltvand et par gange om dagen. Bliver disse affaldsstoffer udskilt fra mandlerne, eller hvad? Og hvad kan jeg gøre ved dem? Det har stået på i ca. 1 1/2 måned nu.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-05-06 10:00

gå til læge og få besked - det er det klogeste

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-06 11:53

Det er affaldsstoffer, madrester og lign. det kaldes tonsilpropper (mandelpropper) og er ikke noget der udskilles, men derimod noget du spiser.
Det er nøjagtigt det samme som det der sætter sig som belægning på tænderne.

I mandlerne og halsen sætter det sig bare i de naturlige fordybninger der er.

Og det er netop det rigtige du gør, at presse det ud, nogen gange kan de også selv gå løs i forbindelse med tandbørstning og gurgle halsen.

Du skal bare passe på, at du ikke får trykket hul da det øger risikoen for infektion i halsen, man kan på apoteket få nogen specielle træspatler til formålet.

mvh dova

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 05-05-06 12:27

Ja, jeg vil også sige, at det er mandelpropper - men hvis du ikke har haft problemet før og ikke er begyndt at spise eller drikke nye madvarer i samme periode, så mener jeg ikke, at det kun kan være madrester, men også en reaktion fra dit immunsystem. Er du mere stresset eller hængt op end du plejer? Har du haft flere symptomer fra halsen eller infektioner andre steder i kroppen? Du kan muligvis have brug for at få fjernet dine mandler. Hvis din læge ikke kan hjælpe dig med at løse dit umiddelbare problem, så bed om en henvisning til en øre-næse-hals-læge. Er du allergiker?

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 05-05-06 12:56

miritdk: Ok, vil så hurtigt som muligt kontakte min læge.

dova: Jeg har prøvet, hvor det selv kom ud om morgenen, da jeg havde taget en slurk vand, men det er så langt tilbage i halsen, at det ikke kommer fri, når jeg børster tænder. (?) Vil spørge lægen til råds om træspatler. Tak

sismofyt: Jeg har kun haft det en gang før, og det er ca. 3-4 år siden på vej i bussen til Norge, hvor vi lige var vågnet. Siden har jeg ikke haft det. Jeg spiser sundt - en masse grønsager, frugt etc. Siden jul er jeg holdt op med at spise alt andet kød end fjerkræ og fisk. Kun sjældent spiser jeg kalvekød og lam, men aldrig svin. Jeg er desuden begyndt at spise mange tørrede frugter og torskerogn, hvilket (sidstnævnte) jeg aldrig har gjort før.

Jeg har været meget stresset omkring jul. Går på efterskole og er der derfor i gang hele tiden. Altså, der er aldrig pusterum. Sover ca. 7 timer hver nat, hvilket er for lidt for mig. Derudover har jeg gået til psykolog siden marts pga. mange forskellige ting. Tanker, ting, som er sket, og bare livet generelt.

Jeg har ikke infektioner andre steder på kroppen, og jeg er ikke allergiker.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-06 13:16

Torskerogn der har du bl.a. synderen.

Det er konsistensen i torskerogn, der gør at den bedre "klistrer" fast i mund og hals.

mvh dova

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 05-05-06 14:19

Hej Nanabanana!
Melder du ikke lige tilbage om, hvad det er, når lægen/lægerne har fundet ud af det? Prøv også at gå ind på forskellige sundhedssider og stil spørgsmålet eller søg på "mandelpropper" "propper i mandlerne" eller lignende. Jeg tror ikke du skal være bekymret. Jeg har også haft det nogle gange og det er forsvundet af sig selv igen. Nu spiser du vel ikke for mange chips eller slik eller drikker for meget cola? (anbefalet 1/2 liter om ugen) eller er begyndt at ryge??? Det lyder dejligt at være på efterskole. Der har du sikkert mødt mange nye dejlige mennesker. Pas godt på dig selv og prøv at få lidt mere søvn - bare fem dage om ugen. Venlig hilsen Sismo

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 05-05-06 14:42

Sismo: Nej, kunne aldrig finde på at ryge, spiser aldrig chips, drikker sjældent cola (1 gang om måneden måske), men spiser slik en gang imellem..
Jo, skal nok give besked om, hvad lægen siger til det.
Har lige været til tandlæge, og hun kunne se mere nede i min hals, som jeg ikke kan få op. Hun sagde, jeg skulle gå til lægen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-05-06 19:07

Jeg har lidt af det i mange år - men efter jeg er holdt op med at spise ting, jeg ikke kan tåle, har jeg ikke haft det. Det er et par år efterhånden...

Det er ikke madrester, der sætter sig, det er mandlerne, der har en overproduktion af hvide blodlegemer. De samler sig i mandlernes fordybninger og kommer når de går til grunde, kommer de til at lugte grimt - betændelsesagtigt. Det er med andre ord immunsystemet, der har en overreaktion.

Jeg har selv været til læge med det og det, man får at vide er, at man kan gurgle halsen og ellers ikke andet. Det er en fuldstændig ufarlig tilstand, men møgirriterende.

Jeg vil anbefale dig at kigge lidt på din kost (som jeg jo ved, at du interesserer dig for ) og finde ud af, om der mon er noget, du tåler dårligt. Du kan sagtens pludselig reagere overfor noget, du ellers altid har kunnet tåle, så på den måde kan du ikke udelukke nogen fødevarer - desværre...

Vaxen

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 06-05-06 21:51

Jamen... jeg troede jo, at jeg spiste så sundt. Den sidste tid har jeg godt nok spist meget sukkerholdig mad= slik. (mad??? ) Men hvordan finder jeg dog ud af, hvad det er, jeg ikke kan tåle???
Jeg tror, at jeg vil kontakte lægen, selv om han muligvis kun vil sige, at jeg skal gurgle. Det kan være, at min har nogle andre erfaringer eller kan hjælpe mig med at kigge min kost igennem.

Hvad er det, du ikke kan tåle Vaxen?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-05-06 22:14

Hej igen!

Du kan aldrig gå fejl ved at kontakte lægen - og med lidt held ved han ting, som min ikke gjorde

Angående mad, så er sund mad jo ikke ensbetydende med, at det er mad, man kan tåle. Jeg tåler eksempelvis ikke nogen former for korn og det er jo ellers noget af det, som anbefales som grundlæggende god kost..

At finde en intolerance er sin sag - jeg har fået det gjort via alternativ behandler, da intolerance ikke kan testes ved eksempelvis priktest, som man bruger ved allergi.
Man kan blive testet for mange ting via blodprøver, men det kræver en temmelig god indikation før lægen vil bruge resourcer på dette.
Jeg kan næppe forestille mig, at lægen ville gøre det i dette tilfælde. Sandsynligvis er han ikke enig i kostens betydning i denne forbindelse.

Du spørger til sidst om, hvad jeg ikke kan tåle - som sagt før er det al korn, alle former for mælkeprodukter, kylling, peberfrugt, majs, kartofler - og en række andre ting.
Altså ting, som er ganske almindelige og betragtes som sunde - der er ingen sammenhæng der....

For min egen nysgerrigheds skyld, Nana, er du blevet ammet som lille? Og i så fald, hvor længe blev du det?

Vaxen

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 07-05-06 10:00

Hm... Ja, jeg er blevet ammet som lille, men ved ikke hvor længe. Det kan jeg jo lige finde ud af. :)
Jeg spiser næsten ingen stivelsesholdige kulhydrater. Kun meget sjældent. Jeg spiser det om morgenen i form af müsly.
Jeg elsker kylling, peberfrugt, majs og yoghurt, så det ville være frygteligt, hvis jeg, som dig, ikke kunne tåle det!!!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-05-06 10:34

Der behøves på ingen måde at være nogen forbindelse med det, jeg ikke tåler og det du eventuelt ikke tåler så godt. Det er helt individuelt og afgøres af, hvilke ting, man har spist i perioder, hvor tarmen har været svækket.
Det kan være i forbindelse med amning, der er stoppet før 4-6. måned, penicillinbehandlinger og andet.
Der er den mulighed, at du kan teste dig selv, hvis du er nysgerrig efter at se, om der er ting i din kost, der ikke er alt for gode for dig. - Jeg tænker på en udelukkelsesdiæt, som jeg kan beskrive for dig, hvis det har din interesse...

Vaxen

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 07-05-06 11:56

Hm... Ja... Men.. Min papmor har været til en alternativ behandler, som "bandt" hende på hænder og fødder (så vidt jeg husker), og på den måde kunne finde ud af, hvad hun ikke kunne tåle - på en eller anden måde.

Min mor stoppede med at amme mig, da jeg var 12 måneder gammel.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-05-06 13:54

Det lyder lidt vildt...

Jeg kender kun til to former for intolerancetest inden for den alternative verden og det er den, som kinesiologerne laver og så den som man laver som auriculomediciner - den sidste kan jeg ihvertfald stå inde for, men betragter også den anden som seriøs.
Ingen af dem indebærer at blive bundet på hænder og fødder - men er bestemt nysgerrig efter, hvilken type alternativ behandling det har været...

Alletiders, at du blev ammet så længe! Det er bestemt til din fordel. Prøv at spørg din mor, om du fik nogen andre former for næringsstoffer før du var omkring et halvt år. Altså alt andet end modermælk. Det gælder både frugt, vælling og så videre... Måske kan du udlede noget af det. (Hvis man er et menneske med intolerance, hvilket det jo ikke er sikkert, du er, så er der stor sandsynlighed for, at man ikke er tolerant overfor de ting, som man har fået før 6 mdr. alderen...)

Vaxen

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 12-05-06 02:15

Der er flere oplysninger, der tyder på, at dit immunforsvar er svækket. OK at gå til lægen om det, men der er en masse, du selv kan gøre. I min familie har vi i mange år benyttet alternativ behandlig, også når vi er flade på batterierne. Jeg kan anbefale, at du får en aftale med en biopat eller en heilpraktiker, - det er to meget fine uddannelser, der fokuserer netop på immunforsvar. Du kan få taget en vegatest hos de fleste af dem, den viser, om der er ubalance i dykke tid, mineraler og vitaminer. Højst sandsynligt har du brug for en tilførsel af stærke vitamin og mineralpiller gennem et stykke tid, men de kan også anbefale dig en hel del omkring kosten og kosttilskud. Se på de gule sider i telefonbogen, men spørg om de er RAB (registreret alternativ behandler) eller medlem af en brancheforening, og spørg om de har måleudstyr til vegatest. Og prøv så at få noget mere søvn....det er den allerletteste og billigste måde at styrke immunforsvaret.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 29-05-06 09:54

Jeg ringede lige til min papmor og udspurgte hende om behandlingen. Tog noter!
En maskine målte rytmer gennem elektroder (gummibånd og ledninger) på ankler og håndled i 1 time, en computer ringede, når der var ubalancer i ”systemet.”
Kinesiolog og NLP-psykoterapeut Anni Bejart klinik Huana – tror jeg.
En ny maskine for 100.000 kr. fra England

For resten er det gået væk. Jeg har i 2 uger kun spist torskerogn en gang.. Men ved nu alligevel ikke, om det var årsagen!