/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
Storrodet storkenæb
Fra : gribben1
Vist : 3012 gange
300 point
Dato : 04-05-06 19:25

Jeg håber, det er det rigtige forum.

Jeg har fået fortalt at ovennævnte planter -Geranium macrorhizum - kan undertrykke og holde skvalderkål i skakt!
Skvalderkål har jeg så rigeligt af (fra genboen), og selvfølgelig på steder, hvor man ikke ved håndkraft kan fjerne dem (hækken, busker, træer), stedet er meget fugtigt og skyggefuld, hvilket åbenbart er guf.

Desværre er de også frøformerende, og jeg har nu fundet dem i den anden ende af haven inde i hækken, hvor jeg heller ikke kan fjerne dem optimalt, da min nabo er en dame på 80, der ikke er nede i den højde mere.

Jeg vil gerne vide hvilken navne, der er de bedste, det må være noget med højde og løvtæthed at gøre.
Hvor fås de og til en ca. pris.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-05-06 19:36

gribbe1... du har da lige reddet min havesæsson, jeg har meget skvaldrekål, og har flere gange brugt gift, men åbenbart ikke grundigt nok, for det har bredt sig, nu vil jeg til gengæld ikke bruge gift mere, da vi har fået kaniner og andet småkravl, som gerne skulle kunne komme i haven, men lige den plante har jeg jo i forvejen, og nu du minder mig om det, så har jeg faktisk ikke skvaldrekål der.

Mine planter er som på billedet http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=da&Searchtext=Geranium%20macrorrhizum&Category=Planter klik på det for at få det forstørret. Min er vel 20-30 høj, købt på en planteskole for mange år siden. Jeg startede med at have den i nogle krukker, for at slippe for at købe udplantningsplanter hvert år, men har senere sat den i jorden, den breder sig, men ikke mere end at den er til at holde nede, rødderne lugter fælt, men bare det kan tage ukrudtet så går det vel an... Bor du i Nordsjælland kan du få nogle aflæggere af mig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-05-06 19:42

Prøv også at læse denne tråd

http://www.havenyt.dk/forum/prydhaven/1312.html

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-06 21:25

Hej gribben1.

Dit spørgsmål er meget typiskt og også udtryk for mange haveejeres ønske om at finde "De vises sten" m.h.t. Skvalderkål.

Enhver plante vil kunne udkonkurreres af en anden plante. Men så har du jo et nyt problem: Er den nye plante bedre at have i haven end den gamle?

Som Nordsted1 siger KAN man bruge gift mod Skvalderkål. At man også kan bruge andre planter, er heller ikke nogen nyhed. MEN du er nødt til at tænke på om denne nye plante, på længere sigt OGSÅ vil vise sig at være en PEST i såvel din som dine naboers haver.

Jeg synes at du skal undgå den slags forsøg. Mit råd er:

Ned på maven, grav jorden væk og fjern alle rødderne.

Jeg købte en grund(HUS) i 1981. Et hjørne af grunden var stærkt inficeret med Skvalderkål.

Min kone og jeg indhegnede området med snor og gik ½m udenfor. Så fjernede vi planterne og gravede jorden igennem med en teske og en gaffel. Vi fjernede alt der bare lignede en rod.

Siden har vi ikke haft Skvaldekål i haven. Jo der kommer da af og til et skud, men vi kender dem og graver straks ned og fjerner rødderne.

Gør du ikke dette, vil de sprede sig vildt via rodskydning.

Tag det store arbejde i første omgang, så slipper du senere.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 04-05-06 21:52

Væn dig til dem, de kan spises og er dekorative og en formidabel bunddækkende plante.

Hvis ikke du kan affinde dig med det, så hæld kogende vand over dem 3-4 gange om året.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-06 07:14

Storkenæb planten er meget nemmere at komme af med igen, rødderne er størrer og går ikke helt

så nemt i stykker som på skvaldrekål

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 05-05-06 17:16

Nu skrev jeg jo lige at det ikke er muligt at fjerne skvalderkålen med håndkraft, da der er både bambusm cornel, flask jasmins, dronningebusk syren o.s.v i dette bed alt sammen ca. 6-8 m højt, måske mere, så Arne Jakobsens forslag synes en "anelse" uoverskueligt.
M.h.t kogende vand er det ikke sandsynligt uden at ramme de planter vi gerne vil beholde.

Jeg er helt sikker på, at min genbo, hvor de kommer fra, ikke vil ane hvad der sker, hvis storkenæb går ind i hans have, der står skvalderkålen nærmest til hustaget, og han er så havemindet, at han slår "græsset" 1 til 2 gange om året, altså kun der hvor badebassinet skal stå, så det har jeg ingen problemer med.

Min ældre nabo har græs op til hækken, så der er heller ingen problemer.

Med hensyn til at spise skvalderkål, virker det ikke særlig appetitlig på mig, da vores fuglehus står præcis i det område med deraf følgende klatteri og - når dræbersneglene kommer - er det naturligvis derfra, qua genboen og fugtigheden, de kommer.

Det eneste gift vi bruger i vores have er mod myrer omkring/inde i huset, men jeg har prøve round up på skvalderkål, og det er total virkningsløs og dyrt, ellers er det klør fem siddende på en skammel hele haven rundt.
Jeg er ikke økologisk minded, det er almindelig sund fornuft, at når røddderne kommer med op varer det længere, end hvis man bruger hakke o.l., det tager hver foråret næsten livet af mig, men så kan vi nyde haven det meste af sommeren uden arbejde.

I øvrigt har vi efterhånde bunddække alle steder jordbær, storkenæb Johnson Blue, vinterglans, hasselurt o.s.v og selvfølgelig breder de sig, men ikke mere end vi kan styre dem i modsætning til skvalderkål.

Så tak for alle jeres tilkendegivelser, men nordsted1 får mine point, hvis du lige gider smide et svar ind.
Jeg kan godt lide den plante du viste, det er Ingwersen variety, det er faktisk den, jeg har hørt om.

Desværre bor jeg tæt på den tyske grænse, så dit tilbud om stiklinger er nok ikke relevant.

Tak alle sammen.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 05-05-06 17:27

Ja, efter dit indlæg vil jeg da dele min plante, jeg har overhovedet ikke tænkt over, at lige der hvor jeg har den, er der ukrudtsfrit, så tak for det

Godkendelse af svar
Fra : gribben1

Dato : 05-05-06 17:34

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-06 17:37

Tak i lige måde

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 26-07-06 22:09

I forlængelse af denne tråd kan jeg fortælle at mine storrodet storkenæb trives fantastisk godt, men det gør skvalderkålen ikke - ok vi knækker også blomsterne på skvalderkålen af omgående, når de viser sig om foråret.

I det hele taget er alt i vores have en kamp til stregen mellem de forskellige planter og den er bare så flot - desværre er vi nødt til at vande, da vi for ca. 1 måned siden plantede 30 nye roser, men hvad gør det, når man ser resultatet.

Det bedste feriested man kan ønske sig er i ens egen have og med en meget venlig service på terrassen med kølige drinks

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-06 16:01

Det var da dejligt at hører..

Hvor fandt du så den venlige service til terrassen henne, vel ikke på kandu??