/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Deling af gæld ved skilsmisse
Fra : savibro
Vist : 2800 gange
20 point
Dato : 04-05-06 19:16

Davs.

Jeg har en svigerinde der vil skilles fra sin Sindsyge mand, hvor han har noget gæld og de har noget til sammen samt nogle købe kontrakter.

Mit spørgsmål lyder. Er det ikke kun den gæld man har lavet sammen der skal deles og ikke det han har fra før de blev gift???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-05-06 19:26

Prøv at gå ind på denne side http://www.familieadvokaten.dk/ der er en brevkasse med spørgsmål og svar, der er nok nogle der har stillet et spørgsmål noget ligende dit, og ellers kan du for et mindre beløb få en advokat til at svarer

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 04-05-06 19:29

Jeg går ud fra, at de har fælleseje.

Udgangspunktet er så, at hver ægtefælle hæfter for sin egen gæld. Hvis der er tale om fælles gæld, hæfter begge.

Ved skilsmisse opgøres en boslod for hver ægtefælle (aktiver - gæld). Hvis boslodden er positiv ved skilsmissen, skal halvdelen gives til den anden ægtefælle ved skilsmissen.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 05-05-06 09:39

Den fælles gæld, skal man hver især overtage halvdelen af - desværre har kreditorerne ret til at fastholde gælden som fælles, dvs. at man i værste tilfælde reelt kan komme til at betale det hele.

Derudover er det rigtigt, at man kun skal dele positiv formue - dvs. at din svigerinde risikerer, at skulle betale til sin kommende ex.

Men hvis han er sådan en psykopat så.......

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : savibro

Dato : 05-05-06 15:56

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener. Ripley

Det er Hendes mand der skylder mange penge væk, Kan hun komme til at skulle betale for det når det kun er ham der har lånt de penge.

Er det ikke kun det de har skrevet under på i fællesskab der skal deles og alt andet hver til sit??

Accepteret svar
Fra : TheRipley

Modtaget 20 point
Dato : 05-05-06 17:37

Det jeg mener er, at henddes mand kan ske at være insolvent, så hun alene kommer til at betale den fælles gæld og købekontrakter. Hun kan selvfølgelig sagsøge ham, men det hjælper jo ikke ret meget, hvis han ingen værdier har.

Hun kommer selvfølgelig ikke til at hæfte for den gæld, der er hans alene, men hvis hun ved opgørelsen har en positiv formue og han en negativ, vil hun komme til at skulle betale til ham.

Anbefal hende at få fat i en advokat, jeg tror pengene vil være givet godt ud.

Hilsen Ripley - der troede hun kunne klare det uden en advokat

Godkendelse af svar
Fra : savibro

Dato : 05-05-06 18:08

Tak for svaret TheRipley.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 05-05-06 18:11

Selv tak, og held og lykke med skilsmissen

Hilsen Ripley