/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brolæggererfaring søges
Fra : Avant85
Vist : 885 gange
400 point
Dato : 04-05-06 18:34

Jeg har 2 bygninger, som ikke står helt i vinkel på hinanden. Der er så vidt jeg kan måle 2 grader under vinkelret. Jeg ved godt at jeg bare kan prøve, men det er det med at opfinde det varme vand igen igen.

Jeg vil godt spørge en erfaren brolægger/belægningsekspert om det vil være helt gak og se forfærdeligt ud, hvis jeg tvinger/roterer hver enkelt belægningssten, således at de "stort set" ligger lige langs begge husfacader.

Jeg har regnet ud, at det skulle blive noget med en mm den gaber i den ene ende af fugen, set isoleret i det mønster, som jeg har tænkt mig.

Er spørgsmålet forstået og vil det kunne ses tydeligt i fugerne. Stenene er herregårdssten dem med den lille maskin-afrundet kant

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 410 point
Dato : 04-05-06 18:50

Jeg havde næsten samme problem, da vi lagde ny terrasse forrige år.
Jeg foreslog samme løsning, som du.
"Nix": sagde naboen, der er entreprenør (kloakmester/murer).
Gå ud fra den mur, der er mest synlig og så er det ellers i gang med vinkelsliberen, når du arbejder langs den anden.
Vi gjorde yderligere det, at vi lod belægningen starte ca 5 cm fra husmurene og fyldte den opståede rende med grå skærver der farvematchede vore sten. Dette tiltag skjulte i nogen grad "skævheden".
Stjæl bare ideen, hvis du synes.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-05-06 19:40

En god fidus brokke har fåt der, hvis du bruger plasticunderlag eller membram under stenene så lad den gå helt ud så du ikke får ukrudt op i mellem brokkerne (skærverne)
Små sten hedder brokker ihvertilfælde på bornholmsk:)

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 04-05-06 21:53

Med kun ca 2 grader kan du trygt gøre det..... Din fuge vil ganske vist blive en anelse breddere.... Men tror faktisk kun du ser det.
Muligheden er at skære dem ud med vinkelsliber...Men det er et stort arbejde...

Held og lykke med projektet
joeson

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-05-06 08:09

stig54 -

Jow - brokke/brokker/brokkeri er et omsiggribende fænomen

Kan I alle have en velsignet weekend

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 07-05-06 13:59

Da der står lige til hver side, så er jeg ikke blevet mindre forvirret.
Er der slet ikke flere, som har en kommentar til belægning.
Og med hensyn til geotex eller fibertex. Skal dette lægges under og skal det lægges under over alt, eller er det nok at lægge ved kanterne, måske specielt mod muren. Og hvordan ? - skal jeg føre det op og så skære det ved overkant af stenene.
Og det der specialsand til at feje ned i fugerne, hvad specielt er der ved det. Er der noget ukrudts-bekæmpende stoffer deri ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-05-06 14:42

2 grader under vinkelret er ikke ret meget, hvis ikke det er over en lang strækning.

men en bygnigslængde er et godt stykke, og som jeg ser det, vil du ikke få problemer med at det er fugerne der skal gøres bredere i den ene ende af stenen, men at du derimod ude i ydermålene vil få problemer med, at stenene vil klemme fordi vinklen er mindre end vinkelret

Så derfor skal du starte hvor hushjørnerne er længst fra hinanden, og så lægge de første sten ind mod "hjørnet" af vinklen hvor de to mursider mødes, og så sørge for at tilpasse så stenkanterne ligger vinkelret.
Det vil give en lille kile langs hver mur, der vil være bredest hvor hushjørnerne mødes.

Det er svært at forklare uden en tegning der kan illustrere det, hvis du er i tvivl, skal jeg prøve at udtænke en måde med en tegning du kan se det på.

mvh dova

Kommentar
Fra : nicolaistaermos

Dato : 09-05-06 09:00

Jeg ville også ligge stenene lige op langs den mest synlige mur også skære til i den anden side.
Ellers vil linierne på fugerne blive skæve og det er sku ikke kønt!
Med hensyn til fiber-tex skal det ligges under afretnings gruset (under hele arealet det skal være fliser på).
Og med det fuge sand du også spør til, det virker skide godt! Det er fordi at det er fyldt med små glas partikler som så gør at gruset bliver så surt at ukrutet ikke vil gro i det.
Håber at det kan hjælpå dig.

Hilsen.
Nicolai Stærmose.
Hovhavens Entreprenør Forretning.

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 09-05-06 13:47

Tak for svaret brokke44.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-05-06 14:24

Selv tak!

Og held og lykke med projektet