/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Gas køleskab problem
Fra : henrikhihat
Vist : 2934 gange
100 point
Dato : 04-05-06 17:33

Jeg har lige set lidt på andre spørgsmål og svar om emnet.
Jeg har herfor lige ringet til et muligt værksted, som oplyser at der er to måneders ventetid...
Sagen er at jeg til brug udendørs i et separat køkken-telt på en low-tech campingplads (Høve Camping) bruger et absorptionskøleskab (Electrolux). Skabet er normalt monteret i en trækasse, men er nu med stort besvær hevet ud så jeg kunne fjerne skidt. Dette er gjort med en børste, dér hvor gas møder piezo-tænding. -Skabet tænder nu en fin blå flamme. Efter kort tid udvikles denne dog til en væsentligt større gul og flakkende flamme, og så er det at jeg, meget hurtigt, slukker for gassen, før lugten af brand breder sig.

Skal jeg ringe videre til forhandlere? eller har nogen en god og sikkerhedsmæssigt forsvarlig idé til fjernelse af denne potente opflammen. Eller kender nogen en oplagt gaskøleskabs-ekspert i Københavns området ?

Henrik

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 04-05-06 19:15

Skidtet / rusten du har løsnet er faldet ned på selve brænderen. Der skal det fjernes fra for at flammen kan dannes rigtigt..
Måske kan du nøjes med at blæse det væk med pumpen til en luftmadras.
I værste fald skal brænderen afmonteres og renses.
Det er ikke så svært.

Værste amatørfejl med gasdele er at stramme forskruninger for hårdt , så de går i stykker og giver lækage. Der skal spændes med "kvindehånd"

Godkendelse af svar
Fra : henrikhihat

Dato : 14-05-06 00:23

Tak for svaret transor.
Lige hvad jeg skulle bruge. Der var rester af en edderkop og dens bolig i brænderens centrum. Dit svar gav mig det fornødne mod til pille mere, end jeg hidtil havde gjort (brænderen skulle demonteres). Mange tak.
henrikhihat