/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lejelejlighed hvem flytter?
Fra : WTP
Vist : 1024 gange
50 point
Dato : 04-05-06 15:50

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad man gør i sådan en situation som jeg og nuværende samlever står i.
Sagen er den vi har fået en lejlighed d. 1 april 2006 som vi sammen står på lejekontrakten på.
Lejligheden kom af mit opnoteringsnummer, men vi blev begge skrevet på kontrakten.
Jeg har en søn som jeg har samkvemsret med og derfor har hver anden weekend fast.
Derudover er min nye samlever gravid, jeg er faderen.

Vi står i den situation at ingen af os har lyst til at flytte, og da vi ringede til boligselskabet fik vi af vide at vi selv måtte slås om hvem der blev boende.
Kan det have sin rigtighed?
Og hvis ja, hvor går vi så hen når vi ikke kan blive enige? Der må være et nævn eller lign. som afgører sådan nogen sager??

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 04-05-06 16:03

Boligforeningen har ret. Normalt skriver begge under på en lejekontrakt, så kan den ene blive boende hvis den anden flytter.
I må selv finde ud af hvem der vile flytte, når I nu ikke vil bo sammen mere.
Mig bekendt findes der ingen instanser som tager sig af sådanne småting som personlige skændrier.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 04-05-06 16:25

Lejelovens § 77a:
§ 77 a. Såfremt parter, der i mindst 2 år har haft fælles husstand, ophæver samlivet, kan de aftale, hvem af parterne der skal have ret til at fortsætte lejeforholdet til en lejlighed, der har tjent som fælles bolig. Kan parterne ikke blive enige om en aftale, jf. 1. pkt., kan der, når særlige grunde, herunder navnlig hensynet til parternes mindreårige børn, taler derfor, ved dom træffes bestemmelse om, hvem af parterne der skal have ret til at fortsætte lejeforholdet.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040092029-REGL

Hvis I ikke selv kan blive enige, må I som udgangspunkt blive boende sammen.
Eneste alternativ er en tur i Byretten.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-06 17:03

Er det rigtig forstået, at du flytter fra hende, du bor sammen med nu, med hvem, du har et barn.

Og du flytter hen til din nye kæreste, som er gravid?

Hvis det er rigtigt forstået, så synes jeg, moralsk set, at det bør være den kvinde, du har et allerede født barn med, der bliver siddende i lejligheden, da hun jo har det daglige ansvar overfor jeres fælles barn.
Her tænker jeg hverken på dig eller hende, men på barnet.

Jeg ved ikke, hvornår din nye kæreste skal føde, men der er ihvertfald et tidsrum, hvor du/I har mulighed for, at finde en passende bolig - hvis ikke hendes nuværende kan bruges...

Dette er hverken love eller regler, men nok bare en moralsk overvejelse...

Held og lykke med det

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-06 17:05

Hov.. en fejl... Jeg skrev:
Citat
Og du flytter hen til din nye kæreste, som er gravid?

Jeg mente selvfølgelig:
Og du vil gerne have, at din nye kæreste, der er gravid, flytter ind i den lejlighed, som du bor i nu?

Vaxen

Kommentar
Fra : WTP

Dato : 04-05-06 17:16

Jeg har en søn, med en tidligere kæreste. vi bor ikke sammen og har ikke gjort det et par år. men jeg har min søn fra det forhold hver anden weekend. nu bor jeg sammen med en anden kvinde, som netop er blevet gravid. og det er hende hvem jeg splitter op med. det skal siges at grunden til jeg ikke vil flytte er jeg ingen andre alternativer har. men det har hun, hun er bare ikke villig til at bruge dem :) Kører vidst et mindre spil om jeg skal ned med nakken tror jeg.

Kommentar
Fra : WTP

Dato : 04-05-06 17:20

Dertil skal det også siges, at jeg altså ikke er en eller anden af de slags fjolser som flytter fra sin kæreste og finder en ny når de bliver gravide. slet ikke. tværtimod ærger det mig at have mistet min familie, men min nuværende gravide kæreste. ønsker ikke vores forhold alligevel grundet hun egentlig ikke er kommet sig over sin eks. og stadig vil hun have barnet hvor jeg er faderen.. og det kan man jo så have delte meninger om hvorvidt er særlig kløgtigt. desværre er det bare ikke jeg der kun træffer beslutningen og jeg hverken kan eller vil heller tvinge et andet menneske til abort. så det en rigtig røv situation jeg egentlig står i.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-06 17:34

Ja, det lyder rigtig rigtig kedeligt!

Og jeg kan i princippet godt forstå, at du kæmper for din lejlighed som en sikker base for dit liv, nu hvor andre træffer afgørelser på dine vegne.

Nu skriver du ikke, hvilke muligheder, hun har og hvorfor du ikke har nogen muligheder (I mine øjne er der altid muligheder).
Principielt synes jeg, at det er hende, der bør blive i lejligheden. Dog kan jeg regne ud, at hendes graviditet er temmelig ny, så der er tid at løbe på for jer begge to.

Det, der er det allervigtigste er, at der er et barn på vej, som I begge skal tage ansvaret for i al fremtid - I er forpligtede til at kunne kommunikere på det ordentlig plan i fremtiden, og hvis denne kontrovers på nogen måde sætter det over styr, så ville jeg føje hende uden kamp. Det er ganske enkelt ikke det værd. En lejlighed er en lillebitte ting i forhold til det lille barns tryghed og base, som et sæt harmoniske forældre kan give det.

Vaxen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-05-06 19:28

Vaxen svarer helt typisk for kvinder at kvinden må have retten til lejligheden, uden at de kan begrunde det med andet end kønnet. Det er de samme kvinder som går meget ind for ligeberettigelse mellem kønnene , som absolut ikke vil praktiserede den.

Din gravide samlever( kæreste er vel ikke den rigtige betegnelse) har selvfølgelig behov for lejligheden til den lille familie, når og hvis hun engang nedkommer. Du har familiemæssigt brug for den nu, for at have trygge rammer for besøg af dit barn. Smid dog samleveren ud med rettens og fogedens hjælp.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 04-05-06 19:32

Hvis din samlever havde født, havde hun højst sandsynligt fået tilkendt lejligheden.

Hvis hendes alternativer er at flytte tilbage til sine forældre eller bo hos en veninde, så synes jeg bestemt ikke det er optimale alternativer og så kan jeg godt forstå hende, men det er jo en temperamentssag.

Har du hørt boligselskabet om du har nogle muligheder for at få noget andet ?

Kommentar
Fra : WTP

Dato : 04-05-06 19:40

ja vi har hørt om andre alternativer.

et af dem hun har er, at hun kan få en af kommunen, graits, og uden om ventelisterne, netop fordi hun er gravid. sådan er det i vores kommune. og nej tror iøvrigt ik hun havde fået tilkendt lejligheden hvis hun havde født. for som sagt, er jeg jo faderen og har den samme ret som hun har mht det barn. da vi jo vil have delt myndighed.

Kommentar
Fra : WTP

Dato : 04-05-06 19:44

og jeg har ikke nogen, fordi jeg ikke har familie eller andet i denne område da de er bosat på den anden side af sundet og jeg har mit job her og min søn her.. hun har intet her andet end sin mor. som bor alene i en 4 værelses og gerne vil have hende derover og bo. + som sagt kommunen kan skaffe lejligheder til gravide. det ved jeg fordi min eks fik en på den måde da hun var gravid. og hun var ikke engang skrevet op nogen steder.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 04-05-06 20:36

I vil ikke automatisk have delt forældremyndighed når barnet bliver født selvom i bor sammen til den tid. Den har hun. Det skal der først skrives under på af jer begge, hvis i vil dele. Man har kun automatisk fælles forældremyndighed hvis man er gift når barnet bliver født.

Har den ene af jer mulighed for at "købe" den anden ud. Hvis i feks sammen har givet 20.000 kr i indskud, kan den ene af jer så købe den anden ud med 10.000 ?

Det er heller ikke alle kommuner som bare kan skaffe en gravid en lejlighed. Måske hvis de har nogle ledige som de ikke kan leje ud alligevel. Hvis en enlig mor står uden hjem i vores kommune, og de ikke kan finde en lejlighed til hende, så tager de barnet og moderen må så klare sig selv. Der kan jo være mange på akutliste som står dårligere end hende.

Hvis barnet havde været født, ville det nok ende i retten, og den som får tilkendt barnet boende, vil typisk også få tilkendt retten til boligen, og da i ikke er gift, og hun næppe vil dele myndigheden med dig i situationen, ville hun nok også få tilkendt boligen.

Prøv at snakke med socialforvaltningen...

Jeg prøver at være så objektiv som muligt

Kommentar
Fra : WTP

Dato : 05-05-06 20:10

Hun vil have vi skal have delt forældre myndighed. Det er hendes eget ønske, mht penge er det klart at den af os der flytter får det indskud man nu engang har betalt. og i vores kommune tager de bestemt ikke barnet..hehe :) men tak for rådet.