/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
udskiftning Vaiilant 136
Fra : alapmi1
Vist : 1403 gange
100 point
Dato : 04-05-06 11:15

Ifm jeg skal udskifte min naturgaskedel til vaillant 136 har jeg nogle spørgsmål :

Varmen:
-jeg har et 1-strengssystem, der går hver sin vej rundt i huset, for at mødes og løbe retur . Den ene vej er der 5 stk radiatorer. Den anden vej er der 8 stk radiatorer + 2 x gulvvarme i det ene badeværelseog + 1 x gulvvarme på gæstebadet.
På den 'lange' vej rundt kan det godt knibe med med at få ordenlig varme på de sidste 2 radiatorer. Kan man sætte en regulator på den 'korte' vej for at reducere trykket her, og dermed sende mere tryk den 'lange' vej? Eller er det risikabelt at sende mere tryk den vej rundt hvor der er gulvvarme?

-Mine radiatorventiler sætter sig tit fast, nogle gange er det nok, at motionere stiften, andre gange skal jeg have huset med stiften af og forsigtig motionere ventilen der. Da jeg alligevel er i gange, er det en god ide at skifte ventilerne? Er der nogle, der er bedre end andre? jeg har et fornuftigt gasforbrug på 1450m3 (ex varmt vand), så det skal ikke nødvendigvis være en fancy løsning.

Varmt vand:

-Da vi skal have det varme vand løbende ret længe før det bliver varmt, har jeg tænkt på at få lavet cirkulation på det varme vand og da vi har krybekælder bør det ikke være for besværligt.
Jeg har en ret ny Grundfoss Alhpa+ på mit nuværende fyr. Jeg går ud fra der indbygget pumpe i den nye vaillant. Er der nogle problemer i at lave cirkulation med den næsten nye Alpha+ og evt slutte den til et tænd og sluk ur.

-Før har vi lavet varmt vand via en genvex combi, denne er gået død, derfor dette udskifningsprojekt. Fra Genvexen gik der en elledning ned i isoleringen på varmtvandsrøret og jeg mener at kunne huske fra tidligere den ender i en 'flettet jerntråd' er det ektra omvarmning af varmtvandsrøret og i så fald er det en dyr løsning i drift?

På forhånd tak
Alapmi1

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-05-06 11:57

Det tryk en cirkulationspumpen laver kan dine varmeslanger tåle 10 gange.
Men pas på tempereturen hvis det er den gamle slags Ppex som er til 60-70 gr.

Kommentar
Fra : alma

Dato : 07-06-06 18:40

Hej alepmi1

Jeg sidder og kigger gl. spørgsmål igennem og som jeg kan se det har du ikke fået ret mange svar på dit spørgsmål jeg vil godt forsøge at give nogle svar efter bedste evne, men det jeg er mest optaget af er din beskrivelse af dit anlæg, jeg forstår det simpelthen ikke, det med et etstrengsanlæg der går halvt rundt i huset, jeg forstår det ikke selvom jeg har siddet her om forsøgt at lave skitser osv.. Jeg ved godt det er et sidespor, men kan du ikke godt præsicerer det, for min nysgerrigheds skyld. Så vil jeg tænke over nogle svar i mellemtiden.
Alma

Kommentar
Fra : alapmi1

Dato : 12-06-06 10:45

Hej Alma

Tak for din interesse for mit indlæg. Jeg skal forsøge at forklare. Mit fyrrum ligger i gavlen af huset. Fremløbet deler sig i 2 rør, der løber hhv ventre og højre rundt i huset.
Fremløbsrøret skal op og runde en radiator for at løbe videre til den næste radiator. Disse 2 fremløb mødes for så at løbe retur i et rør.

Jeg har fået mit fyr op og har fundet ud af at det også kan tidsstyre varmtvandscirkulationen. Jeg har talt med min VVS'er om at at bruge en Grundfos Comfort til varmtvandscirkulationen.

Med venlig hilsen
Alampi1

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-06-06 12:05

Enstrengsanlæg.
Citat
Fremløbsrøret skal op og runde en radiator for at løbe videre til den næste radiator.

Hvis det er enstrenget anlæg så vil der under hver radiator være et lidt tyndere rør som er forbundet mellem "røret til R." og "røret fra R." ellers kan man ikke bruge resten af R. hvis den første er lukket.
Tostrengsanlæg.
Der løber to rør under hver radiator (dog er det ikke sikkert at begge løber lige under) og det ene som er fremløb går til R. ventilen og det andet går til bunden af R.
Der vil typisk ikke være cirkulationspumpe på et tostrenget anlæg, da en åben R. selv vil sørge for at trække det varme vand til sig.
Det var lige for at ridse dit anlæg op..............eller prøve på det.