/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
køkkenbordsplade
Fra : ladies
Vist : 4237 gange
46 point
Dato : 04-05-06 10:08

har lige malet køkkenet og fået lagt nyt vinyl på,men køkkenbordpladen er beklædt med noget slidstærkt folie af en art som lignersmå sten eller granit jeg ved ikke hvad der er nedenunder det er meget stærkt man kan sætte varme ting på ,men det er altså en folie af en slags der er lagt på den oprindlige køkkenbordsplade.
er der nogen der ved om man kan male sådan noget????eller hvor man evt køber sådan noget folie og er det meget svært at lægge på??????
hvis det er svært at lægge nyt på er der så nogen der ved hvordan jeg kan tage det gl af??????på en let måde.
hvad maling kan man evt bruge til køkkenbordspladen??????
ellers nogen ideer til en måde jeg kan lave køkkenbordspladen om så den passer til køkkenet??
ladies

Accepteret svar
Fra : anikatrit01

Modtaget 46 point
Dato : 04-05-06 11:45

Hej ladies.. Jeg ved at man kan få noget det ligner tapet, som har en klæbende inderside, lige til at ligge over den gamle bordplade, det må de have på byggemarkederne, eller hos farvehandlere.. Jeg ville undersøge det ved at ringe til begge steder, for at få et råd.. Det sku ikke være så dyrt at få, men jeg tror ikke det vil kunne betale sig at tage den gamle folie af, så kan du lige så godt investere i en ny bordplade, jeg ska have en laminat bordplade, det er effektivt, og ikke så fantastik dyrt.. Hilsen Anika.. Held og lykke med det..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-06 11:47

Du kan ikke selv lægge nyt laminat på, og maling synes jeg ikke er en god ide, det er fødevarer du har på bordet og du kan ikke undgå at skære i malingen så den skaller af, en ny bordplade koster ikke alverden, kan købes i enhver byggemarked og en handymand kan skifte den på et par timer, vælg eventuel en plade af massiv træ, de koster lidt mere men holder mange år

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-05-06 13:34

Køb en ny bordplade, det andet er en fuskerløsning, laminatbordplader i 3 m. længde med runde forkanter eller lige fås fra 400 på tilbud. Hvis du køber stavlimet så husek at den skal vedligeholdes med olie ofte ellers flækker den og bliver grim

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-05-06 19:38

Din belægning er uden tvivl laminat sådan som du besktiver den. Laminat er i virkeligheden mange lag af specielt hårdt papir som er syltet ind i bakelit og presset hårdt sammen under hærdningen af bakelitten.

Det kan købes løst og man kan lægge et nyt lag ovenpå den gamle med kontaktlim. Jeg har selv gjort det . Tilskæringen og udskæring til vask og vandhane kræver meget håndelag. Det splintrer meget nemt når man skærer i det.
Hvis det gamle bare er blevet misfarvet gør en behandling med stærk klorinoplødning underværker.

Maling dur ikke til køkkenborde. Og slet ikke amatørkvaliteten.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-05-06 19:48

Klorin gør som sagt underværker.
Jeg vil tro at en ny belægning er næsten ligeså dyr som en ny plade, og da vask og armatur og hvad der ellers er monteret i bordpladen alligevel skal op, så vil jeg anbefale at købe en ny, du har jo den gamle du kan skære huller efter så det er ikke så svært. Det er derimod som sagt svært at skære i laminat, og det kræver nerver af stål, splintrer det så er det sket.

Godkendelse af svar
Fra : ladies

Dato : 09-07-06 14:05

Tak for svaret anikatrit01.

Kommentar
Fra : anikatrit01

Dato : 12-07-06 11:31

Tak.. Mit netværk har været ude af drift i snart et måned, men nu er jeg på igen..
godt at man kan hjælpe lidt til engang imellem..
apropo, så er jeg ved at få lavet køkken nu..
vi snakkes