/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
angående Elektrikeruddannelsen
Fra : lyhne1
Vist : 1846 gange
100 point
Dato : 04-05-06 09:25

Hejsa

Er der nogen herinde der kan fortælle lidt om elektrikeruddannelsen?
Jeg er klar over diverse bøger a lá "Hvad kan jeg blive" beskriver denne, men ville gerne høre hvad man lavede, sådan i praksis.
Hvad skal man lære på skoleperioderne?
Hvilke efteruddannelsesmuligheder er der?
Hvilke bøger bliver man undervist efter, hvis man gør det?

Alt sådan noget..

På forhånd tak
Lyhne1

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-05-06 09:38

Du kan læse meget om eletrikeruddannelsen her

http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-elektriker

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 04-05-06 10:48

Jeg tog for nogle år siden første skoleperiode på "Strøm og Proces". Den er ens for både elektriker og elektronikfagteknikker.

Det er El-teori, Matematik, Engelsk, og IT hele vejen igennem. Men det er på så lavt niveau, at ALLE kan følge med...

Der kommer så senere værkstedstimer, hvor man f.eks. kan få udleveret diagrammer til en strømforsyning. Og så skal man lave printplader fra bunden af, bukke metal til "huset" osv.

Der er mange efteruddannelsesmuligheder!

Man kan læse videre til stort set alle ingeniøruddannelserne. Man kan tage installatør-overbygningen. Der er også de IT-relaterede universitetesuddannelser osv.

Det er en ganske udemærket uddannelse at bygge videre på. Men hvis man på forhånd ved at man vil læse videre bagefter, kan man jo nok spare et par år ved at tage en HF i stedet

Vh fluffy

Kommentar
Fra : Zwekja

Dato : 04-05-06 13:41

www.ots.dk

dette er odense tekniske skoles hjemmeside, der står det...

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 08-05-06 08:54

Tak for budene allesammen.

Fluffy-> det er sådan noget jeg gerne ville ha, lidt erfaringer fra folk, der selv havde prøvet det/tilsvarende.
Jeg er student, så jeg kunne vel spare lidt tid, som du selv er inde på, hvis jeg vil læse videre alligevel. Dog kan jeg ikke helt overskue, økonomisk, at skulle tilbage på SU.

Zwekja+ans -> Tak for links, ots.dk fik mig da frem til nedenstående link fra Elbranchen:
http://www.eluddannelse.dk/
Jeg har endnu ikke fået set så meget på ug.dk

Vil jeg kunne spare/få merit i nogle skoleperioder, når jeg nu har studentereksamen? Og så spare lidt tid der??

VH
Lyhne1

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 08-05-06 09:42

Lyhne1 ->

Hvis du er matematisk student vil du rent faktisk kunne få merit for alt hvad der hedder matematik og engelsk...

Hvis du er sproglig vil du kunne få merit for engelsk...

Hvis du har PC kørekort, eller IT på minimum C-niveau, kan du få merit for IT.

Men merit giver dig ikke skolefri. Det betyder blot at du ikke behøver følge undervisningen, men at du stadig skal være tilstede på skolen.
Som elektriker skal du jo finde en læreplads, og det er så lærepladsen der betaler dine skoleperioder. Derfor SKAL du være tilstede på skolen, selvom du har har merit i nogle af fagene, men mon ikke du kan finde en ordning med dine lærere.. det er set før

Vh fluffy