/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Tilslutning/opsætn. af router
Fra : Ida_Simonsen
Vist : 3437 gange
50 point
Dato : 03-05-06 20:05

Heej!

Jeg vil gerne have trådløs netværk. Jeg har en bærbar computer med netkort og vil gerne koble den til det trådløse netværk. Derfor har jeg købten 11 mbps router fra topcom. jeg har webspeed og min forbindelse er 1 Mega bit.

jeg ved ikke hvordan jeg skal tilslutte routeren. Mit modem går nemlig via. et netkabel og ikke usb stik.

Hvordan, helt præcis og trin for trin skal jeg tilsætte den trådløse router?
jeg har så mange forskellige kabler....

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 03-05-06 20:47

Koaksialstik på væggen (til radio/tv/webspeed)
-
koaksialkabel (fulgte med dit kabelmodem)
-
Koaksialstik på kabelmodem (hedder typisk Motorola SurfBoard)
-
ethernetkabel
-
WAN.stik på trådløs router / access point
-
den blå luft
-
din bærbare

Dette er den fysiske opstilling. Punkt 2,4,6 er forbindelser.

Hermed er der ikke sagt noget om, hvordan du skal opsætte din router, men det er heller ikke helt nemt at forklare. Hvis ikke du er inde i termerne, vil jeg opfordre dig til at få hjælp til det. Ellers må du skrive igen. Det skulle virke med denne opstilling, men du har et usikkert netværk, som bør sikres.

Mvh Jens

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-06 21:30

Ovenstående forudsætter at din bærbare har et indbygget trådløst kort.

Hvis den ikke har det skal du også anskaffe sådan et . det fås som pcmia eller som usb.

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 04-05-06 15:32

den har et netkort min bærbare. men jeg ved slet ik hvordan jeg skal tilslutte routeren så den kan jeg kan komme på nettet med den stationære... altsåved nogenlunde opsætningen men bare ikke tilslutning.

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 04-05-06 15:49

Det må du lige uddybe!
Har du prøvet den opstilling, jeg skitserede?
Har du prøvet at slutte din stationære direkte til kabelmodemmet?

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 04-05-06 15:52

forstår den ikke
der er jo så mange steder at putte de forskellige stik ind... du må prøve at tegne det og så vedhæfte filen

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 04-05-06 19:19

Det er nok lidt mere arbejde end jeg gider lægge i det, ærlig talt. Hvis ikke du kender de forkellige stiktyper, vil jeg klart anbefale, at du får en til at hjælpe dig.
Mvh Jens

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 11-05-06 23:01

Jeg kan forstå at du bruger et almindeligt netkabel fra dit bredbåndsmodem.
Det kabel skal have forbindelse til din router, i porten WAN, som sidder yderst i den ene ende.
De andre porte har typisk et tal oven over (1-4) og er LAN porte, altså Lokalporte i dit eget netværk der hjemme.
Routeren skal så have en trådløs del, der skal kommunikere med dit 11 Mbit netkort (fik du den transor ) - Du kan se om routeren har en antenne???

Når du har alt det på plads, så vender du tilbage, så fortsætter vi derfra!

Godkendelse af svar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 15-05-06 10:58

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 15-05-06 11:00

jeg har nu delvis fundet ud af, hvordan jeg sætter min router op.

men der er et lille problem.

- Jeg har kontaktet TDC, som siger, at clone MAC-adresse ikke skal være der. men jeg ved ikke hvordan jeg sletter det i opsætningen. Det er en topcom router jeg har.

- Når så det er gjort, hvordan sikrer jeg så mit net? er det ved hjælp af MAC-adresser eller kode? eller hvad siker nettet bedst mod uvedkommende gæster?

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 15-05-06 11:04

ett spørgsmål mere.

Min forbindelse er 1 Megabit. men når min router kun har 11 Mbps, vil det så sige, at jeg ikke kan få en forbindelse til mine bærbare med samme hastighed som ved den stationære, som er koblet direkte til webspeed?

Hvad skal jeg evt. gøre for at løse dette problem? Nyt netkort til den bærbare? en anden router?

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 15-05-06 11:12

11 megabit/sekund er mere end 1 megabit/sekund, så du vil umiddelbart have samme hastighed. At de 11 så er en lidt teoretisk hastighed ændrer ikke på, at det stadig er webspeed (adgangen udadtil) der er flaskehalsen.
Mvh Jens

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 15-05-06 12:10

hej jens

hvilken router vil du så anbefale, når man har en hastighed på de. 1024 kbit altså 1 megabit? så at den bærbare pc, der skal modtage det trådløse også har en hurtig hastighed?

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 15-05-06 12:12

altså når jeg går ind i netværksforbindelser, står der, at den sender med 100,0 Mbps.

men hvilken router vil du anbefale dertil?