/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Vinyl/tape til CD
Fra : catbody
Vist : 1208 gange
600 point
Dato : 06-12-02 14:55

Jeg har nogle gamle vinylplader og tape, som jeg gerne vil have overspillet til CD.
Hvad og hvordan gør jeg.
Jeg har flg. til rådighed:
Ny Stereo radio/forstærker med alle de udgange der måtte ønskes.
Kasette-afspiller (næsten ny)
Gammel pladespiller
Helt ny PC med CPU Athlon1900+XP, 512 MD SD RAM, 30 GB ledig harddisk, Onboard lydkort og Nero Waveeditor som SKAL bruges/prøves før jeg investerer i f.eks. CoolEdit.
Jeg har tidligere forsøgt mig på en ældre PC, Ældgammel forstærker o.s.v. uden at noget lykkedes overhovedet.
Jeg efterlyser en trin for trin vejledning.
Jeg har phono/jack-stik.
Forbinder Forstærkerens Tape-out til PC'ens LineIn. Aktiverer Line-In o.s.v.
m v h
Catbody

Kommentar
Fra : svendsvend

Dato : 06-12-02 23:16

Det kan lade sig gøre, meeeeen ...

Er pladespilleren mekanisk i orden, dvs. kører den med den rigtige & konstant hastighed ?
Er pladespillerens pick-up i orden, og af en god kvalitet ? F.eks. en Ortofon moving coil eller lignende ?
Er kassettespilleren af en god kvalitet, evt. med filter (dolby A / B / andet) ?
Har forstærkeren en RIAA indgang til pladespilleren (mange nye forstærkere har IKKE, så skal der købes en !)
De fleste onboard lydkort er ok til spil, men for dårlige til den slags opgaver som du her beder om. Overvej at købe et godt lydkort, inden du går i gang.

Resten burde ikke give problemer, men regn med at optagelserne skal redigeres / filtreres for støj og skrat inden de kommer på cd - ellers bliver kvaliteten for dårlig.

Mvh. Svend

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 06-12-02 23:53

Att: svendsvend
pladespiller ok? JA, virker perfekt
pick-up? en ikke tidligere brugt Ortofon ...(lige taget ud af indpakningen)
Kasettespiller? helt ok (det burde den også være til prisen)
Forstærkerindgang? særskilt indgang til pladespiller (havde sikret mig det da jeg købte den)
Lydkort? - onboard og ville ikke købe nyt, da det kun er til denne ene opgave jeg skal benytte det.

m v h
HC

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 06-12-02 23:59

Att: svendsvend
pladespiller ok? JA, virker perfekt; kan indstilles til nøjagtig den hastighed der måtte ønskes.
pick-up? en ikke tidligere brugt Ortofon ...(lige taget ud af indpakningen)
Kasettespiller? helt ok (det burde den også være til prisen)
Forstærkerindgang? særskilt indgang til pladespiller (havde sikret mig det da jeg købte den)
Lydkort? - onboard og ville ikke købe nyt, da det kun er til denne ene opgave jeg skal benytte det.

Og iøvrigt: al lyd fra min Pc har jeg sat op sådan at den går ud gennem mit "lille" stereoanlæg, som kan blæse vinduerne ud af huset i alle rum, både kælder-, stue- og loftetage (kun musik og ikke andet - jeg ejer ikke et eneste spil)

m v h
HC

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 07-12-02 05:40

Det er muligt at du har et andet program der SKAL bruges - men jeg kan anbefale et andet program som du finder her: http://www.waverepair.com/ - og skal du bruge trin-for-trin på det så kald bare.....

Mvh

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-12-02 10:55

Hej Catbody,

der er et par links i dette indlæg... "Hvordan overføres Lp-plader til CD"... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/8364

det du ska' gøre er at få lyden fra dit musik anlæg over i computeren's lyd indgang... f.eks. via "høretelefon" udgangen fra båndoptageren...
bl.a. vha. en ledning med Phoho/jack stik i begge ender...

ang. et program vil jeg bl.a. foreslå "Magix Cleaning Lab" til 99,- kr. den sku' umiddelbart også ha' dansk understøttelse, men jeg er ikke hel sikker... -->
http://www.kemedia.com/kemedia/site/productsheet.asp?ProductID=7347&language=1
det er et godt program og har en del features til optagning på computeren...

mvh.

Strarup

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 07-12-02 11:20

Hej strarup
Det er godt med "genbrug" for os "politisk korrekte personer"
)))))

Jeg har forresten lige hævet pointene og følger med i briani's næsten enslydende spørgsmål, så vi begge får/har en chance for at få løst vores fælles problem (altså det med LP/Tape - CD)

mange hilsener
Catbody

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-12-02 12:05

Hej Catbody,

oki doki...

du ka' mere eller mindre bruge et hvilken som helst lyd redigerings program der ka' optage... fordelen med bl.a. Magix Cleaning Lab, er den har nogle features der er beregnet til optagning fra LP/bånd... sådan som at optimere lydkvaliteten, og så godt som muligt prøve at fjerne extra "støj" der ikke høre med musikken... der findes også en del andre programmer der ka' det f.eks. cool edit med et plugin, Steinberg har også et osv. "Magix Cleaning Lab" er bare den billigste...

du ka' bl.a. høre et par eksempler her som er blevet optaget fra en båndoptager over på computeren med et alm. lydredigerings program... -->
http://www.strarup.net/musik/
kvaliteten er ikke helt i top...

de kabler/ledninger du bl.a. ka' bruge til at forbinde stereoanlægget og computeren med, er bl.a. et som denne her hvis du bruger "høretelefon" stikket på anlægget... "MiniJack han->han 2 m"... -->
http://www.sandberg.it/sandberg/kabler/50124.HTM
eller hvis dit anlæg understøtter det... via "phono" udgangen med dette stik... "MiniJack-M->2xPhono-M 5 m"... -->
http://www.sandberg.it/sandberg/kabler/50098.HTM

når du så har koblet dem sammen... ka' du begynde at optage fra anlægget... når du gør det vil det nok være en go' ide ikke at pille ved computeren imens eller ha' andre programmer tændt som evt. ka' producere støj... f.eks. som et mailprogram der annoncere ny mail... eller hvis der kommer kliklyde og i den dur... idet de så også kommer med i optagningen...

en ku' også være en ide at sætte den til at optage lidt før en du sætter den til at afspille fra anlægget idet du så er sikker på at få det hele med... og bagefter da du så slette den "tomme" lyd fra starten af vha. lydredigerings programmet...

der findes også dette gratis lydredigeringsprogram "Audacity"... -->
http://audacity.sourceforge.net/
hvor du ka' læse lidt mere om dets features her... -->
http://audacity.sourceforge.net/about.php?lang=da
den har også "støjfjernelse"... samt understøttelse for VST plugins... -->
http://audacity.sourceforge.net/plugins.php?lang=da

jeg har dog ikke afprøvet "Audacity" i dybden så hvorvidt støjfjernelse virker ved jeg ikke... men i den forbindelse funker Magix ufortræffeligt... men mht. til lyd optagelse og redigering funker Audacity og ret godt...

men proceduren i det er mere eller mindre... et stik i anlægget enten phono eller "jack" og så et i computerens lydindgang... tænd på optag i lydredigerings programmet... og tænd for musikken og den optager...

før du begynder med at optage ka' du jo afprøve forskellige indstillinger med dit "lyd/mix panel", lydnivoet afhænger også af volumen fra anlægget især hvis du bruger "høretelefon" stikket... så indimellem er det bare at prøve sig frem...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-12-02 12:31

Hej igen,

eh... jeg glemte at tilføje... at i mix/lyd panelet ska' du huske at "tænde" for lyd/aux indgangen på computeren...

der er lidt omkring det her på siden... "Lyd og video - Sådan optager, gemmer og redigerer du lydfiler"... -->
http://www.komputer.dk/Crosslink.jsp?d=126&a=803

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 600 point
Dato : 07-12-02 16:15

Hej catbody
Så fik jeg mit til at virke
Her er hvordan du får det til at virke
Du skal bruge en audiokabel
http://www.sandberg.it/sandberg/kabler/50098.HTM
den der er vist på linket er den samme som min bortset fra at den der er gøn er sort på min.
Du tager den røde og hvide stik og putter dem i bag på-lad os sige det er kassettebånd du vil bruge til at få over på cd-så kommer du dem i der hvor der på din kasette står line out-er det til grammofonen sætter du den røde og hvide bagpå den hvor der står line out-den anden stik skal i din computers lydkort-under line.
Så skal du hvis du vil gøre som jeg downloade audiograpper- http://www.audiograbber.com-us.net/
Når du har dovnloadet den og åbnet den-skal du i programmet gå op under filer og vælge den der hedder line in sampling-så starte du bare henholdsvis din kassette eller grammofon og så klikke du bare der hvor der står record-og bagefter skal du bare gemme filen.
Indstillinger for dine lydegenskaber skal være følgende(som jeg beskriver er den måde som min står)
Højreklik på dit lydikon
Vælg-åbn indstillinger for lydstyrke
Vælg fanen indstillinger
Klik på egenskaber
Vælg indspilling-klik på ok
Den eneste jeg har flueben i her er den der hedder line in
Håber du også må få det til at virke ligesom jeg
Ellers så giv lige en tilbagemelding
MVH og en rigtig glædelig jul og lykkebringende nytår til dig og dine kære
MVH Brian

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 07-12-02 17:37

Hej,
Du har fået en masse gode svar allerede, jeg kan bare kke nære mig for at vise at det nok kan gøres ret enkelt. Det jeg gør er som følger:
Forbind line out (record out) fra stereoanlæg til line in på lydkort/bundkort.
Download Audiograbber (brug google) der er en demo, men som har en line in-optagefunktion der ikke er begrænset.
Den kan gemme lyden som wav-filer (fuld kvalitet) eller lave dem til mp3 eller wma.
Installerer du winamp kan den lave wma og skal du bruge mp3 i helt høj kvalitet skal du ud på nettet og finde bladeenc.dll og lægge den i programmappen.
Så kan du gemme wav-filerne, lave mp3(wma) filer ud af din lyd, og lægge dem på en data-cd eller du kan bruge dit brænderprogram til at lave dem om til en audio-cd så den kan spilles på en stereoanlægs-cdspiller.
Mvh. søren

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 08-12-02 21:02

Hej Strarup og Briani

Jeg fik bekræftet min viden og mine formodninger og vil i løbet af næste uge gå igang med at overføre fra Vinyl/Tape til CD. Så nu tror jeg at jeg 100% sikker hvad og hvordan jeg gør. Men det er jo altid godt at få bekræftet sin "viden" (eller mangel så samme)

Jeg ville gerne kunne dele pointene, men nu får Briani dem denne gang - sorry Strarup

m v h
Catbody

Godkendelse af svar
Fra : catbody

Dato : 08-12-02 21:03

Hej Strarup og Briani

Jeg fik bekræftet min viden og mine formodninger og vil i løbet af næste uge gå igang med at overføre fra Vinyl/Tape til CD. Så nu tror jeg at jeg 100% sikker hvad og hvordan jeg gør. Men det er jo altid godt at få bekræftet sin "viden" (eller mangel så samme)

Jeg ville gerne kunne dele pointene, men nu får Briani dem denne gang - sorry Strarup

m v h
Catbody

Kommentar
Fra : briani

Dato : 15-12-02 10:45

Hej Catbody
Fik du det til at virke?
jeg har fået fat i nogle fine dokumenter,som i billeder og tekst fortæller hvordan man gør
er du intereseret kan jeg sende dem til dig?
MVH og en forsat god søndag
Brian

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 15-12-02 12:52

Hej Brian
Jeg har desværre ikke haft tid til at prøve det endnu, men jeg er rimelig sikker på at det vil virke. Det har det i hvert fald gjort på 3 andre Pc's, jeg har sat op.
Men under alle omstændigheder siger jeg tak for tilbudet om tilsending af dokumenter, og vil meget gerne have hvad du har. Det skader jo ikke at se noget nyt og få luset ud i de unoder jeg har tiltusket mig, eller lære en anden måde at gøre tingene på.
Du får lige min adresse: mailto:hcma@has.dk
Det er lige meget hvilket format du sender de(m) i.
På forhånd tak.
Ha' en fortsat go' da'
HC / Catbody

Kommentar
Fra : dytti

Dato : 30-07-03 12:10

hej alle
spørgsmålet er godt nok gammelt, men prøv at se her:
http://dytti.h4f.dk

Hilsen Dytti

Kommentar
Fra : xick

Dato : 11-01-04 00:06

Briani??? Har du mulighed for at sende de filer til mig også? Hvis du har, så skriv lige her - så skal du få min mail...

//xick

Kommentar
Fra : briani

Dato : 11-01-04 00:11

Hejsa xick

Hvis det er de der dokumenter du mener,så har jeg dem liggende,og vil meget gerne sende dem til dig

bare skriv din mail og så sender jeg

Mvh Brian