/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
ugentlige arbejdstimer?
Fra : ilgp
Vist : 4187 gange
100 point
Dato : 03-05-06 19:30

Hej med jer.Er der lige en som kan fortælle mig, hvor mange arbejdstimer man normalt har om ugen på aftenhold? Jeg mener det er 35 timer, men er ikke sikker.Jeg er lige blevet tilbudt et job om aftenen på 32 timer, og er i tvivl om det ikke er det antal timer man har, når man arbejder om natten.Normalt har jeg arbejdet om dagen i 37 timer, og skal ikke gå ned i tid som sådan.Det er mere hvis man på et tidspunkt bliver arbejdsløs, at Akassen kommer og siger at man her haft for få timer til fuldtidsdækning.Håber der er en som er inde i disse ting så jeg ved om jeg tør sige jatak til jobbet.
Mvh ilgp

Accepteret svar
Fra : golfhouse

Modtaget 110 point
Dato : 03-05-06 19:34

Hvis du er forsikret på fuld tid, skal du have haft arbejde, der sammen svarer til 52 uger på fuld tid (1924 løntimer). Timerne skal ligge inden for de seneste 3 år og efter, at du har meldt dig ind i a-kassen. For deltidsforsikrede er kravet om arbejde 34 uger (1258 løntimer). Hvis du tidligere har været medlem af en a-kasse, kan arbejde fra denne periode også tælle med til kravet om timerne.

Peter

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 03-05-06 19:42

Hvordan beregnes dagpengesatsen?

Som udgangspunkt beregner man dagpengesatsen på baggrund af medlemmets arbejdsindtægt i de seneste 3 måneder/12 uger før ledigheden.

Hvis man er fuldtidsforsikret medlem i denne periode, er det et krav, at man skal have arbejdet mindst 24,7 timer i gennemsnit pr. uge, ellers kan perioden ikke bruges til at beregne satsen. De 24,7 timer svarer til 2/3 af fuld overenskomstmæssig arbejdstid.

Hvis perioden ikke opfylder dette krav, rykkes perioden bagud dag for dag, indtil kravet er opfyldt. Man kan dog ikke gå længere tilbage end til den seneste beregning og i alt højst 5 år tilbage.

Selv om kravet til arbejdets omfang er opfyldt, kan perioden heller ikke bruges, hvis man i perioden fx har fået ydelser fra a-kassen, eller hvis der har været ydet offentlig tilskud til lønnen. Det gælder dog ikke, hvis der har været tale om arbejde i servicejob efter lov om servicejob.

Sådan beregner man satsen:

Man finder frem til indtægten (før skat) i beregningsperioden.
Man trækker arbejdsmarkedsbidraget på 8 % fra (det betyder, at indtægten skal ganges med 0,92).
Man beregner indtægten pr. dag. Den udgør 1/60 for uge og 14-dageslønnede og 1/65 for månedslønnede.
Den daglige indtægt nedsættes til 90 % (det vil sige, at den daglige indtægt ganges med 0,9).
Husk, at den sats, man kan få udbetalt, aldrig kan overstige den højeste dagpengesats.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-05-06 19:43

I tilfælde af arbejdsløshed, ses der ikke kun på antallet af arbejdstimer, men også på lønnen, jeg

har på et tidspunkt været dagplejer, med en ugentlig arbejdsuge på 48-50 timer, lønnen var så

dårligt, at jeg ikke kunne oppebærer max dagpengene da jeg sagde op

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 03-05-06 19:55

Hej igen.Det er mere om en eller anden ved, om man skal have 35 timers arbejdsuge, når man er på aftenhold? Da det skal svare til at arbejde på fuld tid om dagen.
Mvh ilgp

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 03-05-06 19:58

24 1/2 time er grænsen så dine 32 er ok, se svar 2

Peter

Godkendelse af svar
Fra : ilgp

Dato : 03-05-06 20:53

Tak for svaret golfhouse.Det var med til en afklaring om hvorvidt jeg tør sige ja til jobbet. Mvh ilgp

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 03-05-06 21:01

Hvis du snakker om at bevare højeste dagpenge sats, skal du have mere end 29,6 timer om ugen. HVis du har mindre, kan du søge supplerende dagpenge, dvs. hvis du har 25 timer, får du for de sidste 12 timer af a-kassen. Det kræver dog at du kan få en frigørelsesattest fra din arbejdsgiver, som accepterer at du fritstilles uden varsel, hvis AF finder dig et job med mere end de 29,6 timer.

Tjener du for eksempel mere end 17.455,00 kroner om måneden (inkl. arbejdsmarkedsbidrag), vil du kunne få højeste dagpengesats, hvis du bliver ledig. Ellers bliver du reguleret ned.