/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC nr. 2 som backup
Fra : marcussen1
Vist : 459 gange
100 point
Dato : 03-05-06 16:42

Jeg har købt en ny PC og vil gerne bruge den gamle til backup af alt fra den ny. men ved ikke hvordan det skal gøres. Der er sikkert nogen, der kan give mig svaret.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 03-05-06 17:31

Ghost eller Nero.....Det skal kunne gøre det..Ellers kan du bruge Backitup

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 03-05-06 17:56

Nu kan der jo nok ikke være så meget på den gl. men det smarteste (Frem for ledninger eller trådløse forbindelser mellem dem) er at du sætter den gl. (Eller køber en ny harddisk) over i den nye computer.
Windows XP har allerede en backupfunktion, så du kan kopiere over på CDèr eller DVDèr eller harddiske, som også kan være en USB-Harddisk der fysisk forbindes til din nye computers USB-stik.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 03-05-06 18:12

pallebhansen.....
jeg har en HDD på 80 GB liggende, den har jeg forsøgt at installere i den ny, men har ikke kunne få den til at virke. Jeg sat jumperne på samtlige måder, det muligt, men jeg kan ikke se den i computeradministration. Der er iforvejen 1 HDD i den ny PC, der kan bruges som backup, men problemet er, at hvis jeg lægger en ghost over på den, er der ikke plads til en ny ghost om f.eks 14 dage. Og hvis jeg formaterer disk 2 inden en ny ghost lægges der, har jeg jo et problem, hvis der i mellemtiden sker nogt alvorligt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-05-06 18:35

Harddisk backup - pladsproblem.
HD 1 deles op i to partitioner C: og D: (styresystemet skal ligge på C:)
HD 2 sættes i en skuffe.
Styresystem indstalleres på HD 1
Programmer indstalleres og vælges til at ligge på D:
C: indeholder også nogle program dele men det meste ligger på D:
Backup laves af C: og lægges på HD 2
HD 2 tages ud ved normal kørsel
>>>>>Pas på med ikke at "køre" programmer fra HD 2 <<<<<

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-05-06 19:08

Ok, altså du vil have det sådan at hvis der sker noget med disk 1, så har du allerede lavet en nøjagtig kopi af den på disk 2, og så kan du skifte dem om, så din disk 2 er opstartsdisken.
Jeg ved ikke om du bruger Norton Ghost 9 Partition Magic 8.05 (Bootable), og om du har prøvet at se om computeren kan starte op med disk 2 ?
Men det er da heller ikke hverdagskost at lave nye gost, så mit forslag er at når du har lavet en som du jo har, så kopierer du en gang imellem dine mapper over på disk 2, feks. har du en mappe på disk 1 som kunne hedde musik, og du har lagt mere musik i den. Så kopierer du den over på disk 2, som siger der allerede er en mappe der hedder musik. Så svarer du bare ja ok, overskriv.
Så er de 2 diske jo stadig ens. Og så en sjælden gang laver du ny gost over på disk 2, for at sikre dig at alt er kommet med.
Sådan har og gør jeg.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 03-05-06 19:20

Det jeg gerne vil, er at lave en ghost af C-drevet på den ny PC og simpelthen sende over på HDD i den gamle PC. Det er det jeg ikke kan finde ud af. Som tidligere skrevet, ville det være helt fint, hvis jeg havde kunnet installere en ny HDD (altså HDD nr. 3) på den ny PC, men som sagt, det kan jeg ikke finde ud. Kan jeg evt forbinde de 2 PC'er med kabel/kabler, og i givet tlfælde, hvordan foregår det. Jeg bruger Norton Ghost 2003. Jeg har også forsøgt at brænde et ghost på CD/DVD med Nero, dwet er heller lykkedes for mig.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-05-06 19:46

Ok - en lidt nem måde.
Der skal være 2 partitioner på din harddisk. C: og D:
Har du det.
Ellers skal vi hjælpe med at lave det.

Når der er 2 partitioner lægges Ghostfilen på D:
Og så kan den flyttes over på den anden comp via USB data-kabel
En Ghostfil fylder ca. det halve af det den skal backe up

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 03-05-06 19:51

e.c.
jg går ud fra, at de 2 partitoner skal være på HD i den gamle PC. Det kan jeg vist godt selv ordne. Jeg skal blot først have lagt Partition Magic ind. Og så vil jeg gerne have hjælp.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-05-06 19:57

Du kan jo ikke bruge den ghost til noget på den gamle computer, den kan jo ikke starte op med den.
Den indeholder jo ikke samme drivere bundkort mm.
Nu svarer du jo ikke på: og om du har prøvet at se om computeren kan starte op med disk 2 ?
Og også om du har lavet en ghost på disk 2, og skal den ikke kunne bruges som c-drev hvis dit nuværende c-drev står af, eller hva?
Og hvis du har lavet en ghost, hvorfor så en mere.
Desuden skal det kunne lade sig gøre at installere den 3`de disk i den nye computer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-05-06 20:03

Nej en rigtig ghost er en komplet og nøjagtig kopi af harddisken, og fylder det samme.
Desuden må harddisken ikke være opdelt i 2drev, så vil computeren aldrig kunne starte op på D
Desuden bliver alle genveje og afspillere osv. uvirksomme, da de henfører til et drev, feks. D som burde være en CD-afspiller.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-05-06 20:14

Der skal være 2 partitioner på den nye der skal have backup
C: windows
D: til Ghostfilen
Bagefter skal denne backup flyttes over på den gamle comp.
Den gamle behøver ikke 2 partitioner.
Der er mange metoder og dette er en af dem.

Partition Magic (har du lavet de to rescue disketter..........godt)
først gøres XP mindre > marker den lange bjælke > træk i højre side mod venstre > Ok
Apply > ok > den genstarter og udfører ordren i en slags DOS mode
Når den er færdig > genstart.
Nu kan du oprette en partition i det frie grå område > h-klik > create

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 03-05-06 20:16

I kan måske høre, at jeg ikke er nogen ørn udi disse emner. Kan jeg måske lave en sikkerhedskopi
af f.eks alle programmer, der ligger på den ny PC, altså ikke en ghost af hele drevet, og sende den over på den gamle PC og få den tilbage igen, hvis det bliver nødvendigt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-05-06 20:16

Javel PalleBHansen - så må jeg vist kassere alle mine computere og dem jeg har lavet i gennem tiderne.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 04-05-06 18:20

Tk for svaret pallebhansen.
Jeg valgte at gøre, som du foreslog kl. 1756. Jeg har opnået, hvad jeg gerne ville.
Tak for hjælper og mvh
Niels