/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha neos helt død!
Fra : SqUaSh
Vist : 1040 gange
200 point
Dato : 02-05-06 22:57

Min scooter gik pludselig ud da jeg var på vej til posthuset efter nye stempelringe (jeg synes de trængte til udskiftning da der ikke var nogen kompression)
Men den gik altså ud lige pludselig, og jeg kunne ikke få gang i den igen.
Men jeg regnede med at stempelringene bare skulle skiftes og så kørte det igen.
Men problemet er stadig det samme, den er helt død, den får benzin og den tænder fint.
Jeg har prøvet at sprøjte en smugle benzin ind ved tændrøret og se om det hjalp, men det var stadig det samme.
Jeg har skilt karburatoren ad og renst den, og sat nyt tændrør på, men er efterhånden løbet tør for idéer.
Håber at nogen kan hjælpe?!

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 02-05-06 23:31

Den har formodentlig fået ny top og bundpakning, og du har krydsspændt topstykket?
Hvis der er gnist og benzin så skal den også lige gå i gang. Tror du ikke den er forslugt, og skal udluftes.
Luk for benzinen hvis du kan, skru tændrør af, hold gassen på fuld gas, og træd 30 gange på kickstarteren.
Sæt tændrør i og prøv mindst 10 gange på kickstarteren, før du åbner for benzinen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 03-05-06 00:15

Ja har krydsspændt, og fået nye pakninger og har også tjekket at de hele er tæt..
Jeg vil lige prøve at udlufte den, men synes det er mærkeligt at den pludselig trænger til det, den har kørt rigtig godt indtil den gik ud der (dog har den en enkelt gang for nogen dage siden været ved at gå ud, da jeg kørte med fuld gas. Den døde lige pludselig, dog ikke helt da jeg kunne holde gang i den ved at give meget lidt gas, men jeg kørte kort med lidt gas, og så kørte den fint igen).

Forresten lyder den fuldstændig som om der ingen tænding er på når jeg prøver at starte, men hvis jeg tager tændingen af og træder nogen gange i kickstarteren, og slutter tænding på igen og prøver, lyder det som om den lige er ved at starte (dog kun nogen gange).

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-05-06 00:59

Det lyder lidt som en periodisk fejl med tændingen, altså nogle gange er der gnist andre gange ikke, det kan være noget drillesygt noget. Fejlen kan være en dårlig forbindelse et sted, feks. i tændrørshætten, men du kan prøve at slå tændrørets elektrode tætte sammen.
Normalt skal det jo være en tydelig blå gnist.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 03-05-06 16:59

Problemet var at den ene membranplade skulle skiftes, den kunne ikke lukke helt.
Men nu havde jeg så fået den til at køre, og var ude at køre lidt til, men pludselig skulle den have rigtig meget gas for at holde i tomgang, og der var ingen optræk i den. Og så har jeg haft den slukket, og nu vil den bare ikke igen.
Nu skyder den helt vildt ud af udstødningen nogen gange når jeg træder i kickstarteren, og der er ingen tegn på liv..

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 03-05-06 17:00

og forresten gnister den stadig fint, med en tydelig blå gnist. Og har også prøvet med et andet tændrør, men det er det samme..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-05-06 17:34

Du udskiftede vel begge membranplader? Og ny pakning ved membranhuset?
Det lyder som om der er en utæthed, måske mellem karburatoren og membranhuset.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 03-05-06 19:43

Neej skiftede godt nok ikke begge.. Men fik ny pakning i. Men synes det er underligt at det skulle kunne gøre at den skyder ud af udstødningen?
Men jeg prøver lige at skifte den anden membranplade også.

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 03-05-06 19:56

Det virkede heller ikke.. Jeg prøvede også med en anden membran jeg havde til at ligge, men den skyder stadig ud af udstødningen, og der er stadig ingen tegn på liv.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-05-06 20:09

Når den skyder, skyldes det for meget benzin, eller forkert tændingstidspunkt (Feks. hvis svinghjulsmagneten er løs), eller en metalsplint oppe i tændrørets elektrode.
Du har vel ikke haft stempelet af, og vent det forkert?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 03-05-06 20:17

Jo jeg har haft stemplet af, men det vender rigtigt, og den har jo også kunne køre lidt siden.
Tændrøret er fint og nyt, og ser ud som den skal og gnister også fint nok.

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 03-05-06 20:23

Jeg har også tjekket at svinghjulsmagneten sidder fast.

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 03-05-06 20:37

nå, jeg har fundet fejlen..
Jeg skal have nyt cylinder og stempel.
Jeg pillede udstødningen af og mærkede op på stemplet, og den var helt ru og knastet.
Har du nogen gode tips til hvilket cylinderkit jeg kan købe - som ikke er alu - og som er billig?

Godkendelse af svar
Fra : SqUaSh

Dato : 08-05-06 15:28

Tak for hjælpen Pallebhansen!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-05-06 15:50

Hvis der er den mindste smule metal røget ned i krumtaphuset, aluminium låseringe eller stempelringstumper, så smadrer det din nye cylinder og stempel, hvis det ikke fjernes.
VH Palle Hansen