/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Dele internetforbindelse
Fra : punkler
Vist : 574 gange
220 point
Dato : 02-05-06 20:37

Hej...

Jeg deler min internetforbindelse med andre i huset. Dette er nu ikke noget problem, men jeg frygter at der er nogen der bruger p2p programmer, kazaa, edunkye, ares ect.

Jeg kan sagtens blockere de porte som bliver brugt. Jeg bruger en trådløs router fra netgear, dens "manager" er ikke just det næmmeste at bruge. Derfor tænkte jeg på, om man evt. kan sætte internetforbindelsen til min egen computer og derefter videre til routeren. Herved kan jeg ved hjælp af diverse programmer stoppe den trafik som routeren ikke stopper.

Kan dette lade sig gøre? Hvis ja, hvordan??

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 230 point
Dato : 02-05-06 21:27

Din router bør kunne sættes til at tillade de MAc adresser som du vil ha' på.
se her lidt om MAC adresser.
www.google.dk søg på > "mac adresse" <
http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22mac+adresse%22&btnG=S%C3%B8g&meta=

Så kan du måske bruge det til din "umulige" netgear - som nok ikke er så dårlig når den er indstillet.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 02-05-06 21:42

Ja det kan den også... Men problemet er ikke hvem der skal på men hvad de må og ikke må...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-05-06 21:57

Ok men så ville jeg sætte en lille server op som du kan styre fra din egen comp.
En server behøver ikke være særlig hurtig for at styre trafikken.
Men det filterprogram du skal bruge kender jeg ikke.

Måske kommer der en forbi med den løsning.

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 02-05-06 22:39

Du kan garanteret definere en positivliste med portnumre. På den måde kan man typisk styre, hvilke tjenester, der kan anvendes, og det hindrer måske brugerne i noget af det de ønsker at gøre på nettet, men det er jo netop også det du vil...

Du skal så kende de gængse portnumre; jeg har en lille liste, men det er nok bedre at lave din egen.

Håber, det hjælper.
Jens

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-05-06 22:51
Kommentar
Fra : punkler

Dato : 03-05-06 22:14

Hej igen...
Jeg har allerede spærret alt hvad der kan spærres af diverse "farlige" service'. Men der er stadig programmer som driller lidt. Bl.a. fildelingsprogrammet "ares" som bruger port 80, altså http-porten. Denne kan jeg af gode grunde ikke tillade mig at spærre, hvordan slipper jeg af med den??

Har også tænkt på en server, men gider ikke alt det bøvl.

Jeg bruger iøvrigt routeren der hedder "Netgear WGR614" http://www.netgear.com/products/details/WGR614.php#secure

Godkendelse af svar
Fra : punkler

Dato : 15-07-06 10:36

Tak for svaret e.c.