/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Fysik
Fra : ohhh
Vist : 5664 gange
50 point
Dato : 02-05-06 18:28

Har noget Fysik jeg er helt lost med, håber i kan hjælp mig'

1. Hvilke tre slags byggesten består atomet af?
2. Antallet af partikler afgør, hvilket grundstof det er?
3. Hvordan er størrelsesforholdet mellem grundstoffets partikler?
4. Hvordan er forholdet mellem protoner og neutroner i de forskellige atomkerner?
5. Hvad holder sammen på atomet?
6. Hvad holder sammen på atomkernen?
7. Hvad er den kernefysiske skrivemåde? Giv et eksempel

Håber i kan hjælpe?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-06 18:31

øhhhh er det ikke dig der har fået lektier for, og har en lærebog hvori det hele står?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-06 18:32

Iøvrigt har du fjorten spørgsmål du stadig ikke har accepteret!

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 02-05-06 18:35

Nu er det længe siden jeg har haft fysik men skal prøve:

1. protoner, neutroner og elektroner
2. rigtigt
3. protonet er størst, dernæst kommer neutronet og elektronet er mindst
4,5,6 + 7. er ikke sikker på jeg forstår spørgsmålene.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 02-05-06 19:06

Til ohhh

Har du ikke taget fejl af Lektiehjælpen og Kandu ??? - Løsning hør bedre efter i timerne.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 02-05-06 19:24

4) Mindst lige så mange neutroner som protoner - som regel flere

6) Neutroner. Protonerne, der er positive, "burde" gøre, at kernen gik i stykker. Kortrækkende kernekræfter og neutroner gør at det ikke sker.

7) Skriv atomnavnet fx H (hydrogen) Skriv protontallet (1) foran "lidt sænket". Skriv massetallet ( 1 eller 2 eller 3) ovenover protontallet.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 02-05-06 19:27

Vedr. 2: ". Antallet af partikler afgør, hvilket grundstof det er?" NEJ, antallet af protoner afgør det.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-05-06 00:28

obs neutronen er størst,
meeen altså, det hele er besvaret i et enkelt kapitel i en fysikbog.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 03-05-06 18:17

Lol... de "tre" byggesten... Min lære prøvede også at bilde mig ind at protoner var udelelige...
anyway; Wikipedia is ur friend! http://da.wikipedia.org/wiki/Atom

1, Protonen, Elektronen og Neutroenen. (medmindre vi snakker antistof)
2 rigtigt
3 Protonen, Neutronen og elektronen.
4 Protonen er positivt ladet, elektroene negativt og neutroenen sjovt nok "neutralt" ladet. Dette kaldes elementarladning
5-6 "Kernekrafter" - en del af de fire fundamentale krafter i universet. - hvordan kernekrafter virker tror jeg ikke nogen rent faktisk har fundet ud af endnu.
7 Din lære har helt sikkert givet dig et periodisk system. Medmindre det er fra før krigen og der står som "hauptgruppen" som der gør på vores står det der.
Et andet sted for det her sp er http://www.natlex.dk/
- kandu forhindre mig i at demostrer det dog...
(siider selv med en fysik rapport om alkohol hvis nogen gider hjælpe lidt - har startet en thread her)

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 03-05-06 18:22

er neutroern virkelige stører end protoner? Troede faktisk de var det samme. De vejes jo i unit ik? og en prton er 1 unit? hvad er så en neutron?

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 03-05-06 18:24

btw - pirt03 det er da antallet af elektroenr der afgør dets atom nummer...?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 03-05-06 19:46

TheOsirisDk.
Dit svar til sp. 2 er forkert.
Nej det er ikke antallet af elektroner, der afgør hvilket grundstof der tales om - det ER protonantallet. Fx bliver Oxyen-atomet jo ikke pludselig til et andet grundstof, fordi det modtager to elektroner og bliver til en Oxygen-ion.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 03-05-06 20:04

hva? er det ikke det der er hele meninger? At et stof vil blive til en ædelgas og derfor bytter sig til elektroner for at komme til at ligne og blive stabilt? (eller tåger jeg helt rundt?)

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 03-05-06 21:56

Forstår ikke hvad du mener
Et atom vil gerne have ædelgasstruktur og kan fx dele elektroner med et andet atom. (H2) Det kan også afgive (Na+) eller modtage elektron/er (Cl-). Derved bliver atomerne til ioner. MEN Na bliver ved med at være Na og Cl bliver ved med at være CL.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 03-05-06 21:58

Hvad med dig 3773. Er du med endnu og har du fået svar "nok"

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-05-06 02:27

Nu er massen af kernepartikler jo ikke overdådig, men en Neutron vejer næsten lige så meget som en Proton og en Elektron tilsammen, altså et hydrogen-atom (mange antager faktisk, at neutronen er en sammensunket brint, men kan dog ikke forklare, hvorfor neutronen ikke har den fulde vægt af brint). Da elektronets masse er forsvindende også i forhold til kernepartiklerne, beskriver man overordnet neutronens og protonens masser som ens, og forskellen registreres kun i de tungeste, og dermed neutronrigeste atomkerner.

Faktisk er der et atom, der i normalform ikke indeholder neutroner, nemlig Hydrogen (Brint)

Det er antallet af Protoner der afgør atomnummer, løse protroner kaldes også: "H+ ioner".

Kemi er "elektronbytteparty",men det ændrer ikke arten af de implicerede grundstoffer

Grundstofferne ændres kun ved kerneprocesser. Disse processer kaldes radioaktive, da de udløses af vildfarne partikler (radioartiv stråling) og tilsvarende selv i reglen udløser yderligere stråling, hvorved kædereaktioner kan opstå.

Det er altså ikke kemiske reaktioner, men kerneprocesses der ændrer atomerne. Dette er også forklaringen på, at radioaktivitet er så farlig for helbredet i almindelighed, og for arveanlægene i særdeleshed. Hele vores arvemasse (dna) afgøres af hvilke atomer der findes i hvilken rækkefølge. Så ændrer man blot et enkelt atom i dna'et får man et helt andet væsen.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 04-05-06 15:33

Så er den ged vist barberet