/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
melon-agurk-græskar-tomat
Fra : ladies
Vist : 4915 gange
100 point
Dato : 02-05-06 16:00

jeg har indendørs fremdyrket flg
alm tomat
vand og honning melon
scuash
græskar
agurk
meloner skal de udplantes i drivhus eller på friland???
græskar friland eller drivhus????
agurk og scuash-tomat må de komme i drivhus nu ??
det er kraftige sunde planter please hjælp mig er ny inden for dette har læst lidt men forskellige plantetider ovs frøposerne fra de frø jeg brugte er væk
ladies

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-06 16:03

Jeg har kun prøvet - agurk-tomat og squash, men jeg ville vente til det blev noget varmere, mellem

5-10 grader går de til. Hos andre har jeg set, melon i drivhuset.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-05-06 17:44

Meloner i drivhus, det er meget sarte planter.

Græskar og squash er frilandsplanter, men for tidligt at plante ud, jorden skal være ca 17 grader.

Resten i drivhus, om 14 dage, først tomater, de er mest hårdføre og nogen dage senere, melon og agurk.

mvh dova

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 02-05-06 18:11

Melon er bedst i mistbænk, hvis du sætter dem i drivhuset skal du have nogle net eller lignende til at holde dem oppe med, da de bliver rimelig tunge.

Jes

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 02-05-06 18:46

Hej.meloner skal i drivhus, men vent lidt, da vi skal have lidt mere varme.De andre ting du nævner skal nok vente et par uger endnu.Vi mangler noget varme.Vi har prøvet at vores agurker gik til, fordi det var for koldt.Agurker og tomat kan stå både ude og i drivhus.Græskar og squash har jeg ingen erfaring med.God fornøjelse når vi får lidt mere varme.
Venlig hilsen ilgp

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 02-05-06 19:02

Hvornår: Græskarfrø sås indendørs i potter i alm. pottejord i begyndelsen af maj. Så max. to frø per potte og udtynd til 1 plante hvis begge spirer. Sådybden er 1-2 cm. Potterne placeres lyst og varmt (24-28ºC) under spiringen. Frøene spirer på 2-5 dage.

Hvordan: Udplantning: Når kimplanten er kommet op bør den udplantes på voksestedet i løbet af få dage for at undgå at den bliver for ranglet. Græskar tåler absolut ikke frost og lave temperaturer kan sætte væksten helt i stå, derfor bør planten beskyttes i de første uger efter udplantning Beskyttelsen består i overdækning med klar plast, gerne sat på en træramme eller som et tunneldrivhus. Plasten bør fjernes på varme, solrige dage.

fra dette link http://www.xlg.dk/dyrkning.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-06 19:07

Midt på denne side, står om dyrkning af honningmelon, de skal dyrkes på samme måde som agurker står der bl.a.

http://eksotiskefrugter.emu.dk/servlets/Frugter/honningmelon.xml?emne=Print

Godkendelse af svar
Fra : ladies

Dato : 09-07-06 14:06

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-07-06 20:45

Selv tak, håber du får en god høst

Kommentar
Fra : lotte8700

Dato : 20-05-08 10:19

jeg har en honning melon plante til at stå inde døre lige nu. men hvornår kan den plantes i drivhuset