/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kat kørt ihjel
Fra : buska
Vist : 907 gange
200 point
Dato : 02-05-06 09:14

puha det var en grim oplevelse.

jeg kom kørende hjem med min fætter i går aftes, og 200 meter fra mit hjem på en vej i et villakvater fiser der en kat ud foran bilen. der var bare ikke noget at gøre, selvom han kun kørte 50 var der ikke nok tid til at bremse i. det løs skrækeligt da vi kørte over den og den døde efter få sekunder. jeg sad bare i chok og tårene løb ned af kinderne på mig. den stakkels lille kat. jeg tænkte straks på mine 2 katte derhjemme, men da de er indekatte vidste jeg jo at det ikke var dem, men alligevel...
vi ringede til falk der kom ret hurtigt og tog katten med. men jeg har bare tænkt på det lige siden, sov ikke særlig godt i nat, og får stadig våde øjne når jeg tænker på det - eller ser på mine egne katte.
det er første gang jeg nogensinde har været i en bil der har påkørt noget, og selvom jeg ved at der ikke var noget at gør, har jeg bare sådan en dårlig samtvittighed. Tænk på den der ejer katten. Hvor er det synd.

jeg havde bare lige brug for at skrive det ned tror jeg - eller "fortælle" det til nogen. Måske kan det hjælpe mig lidt af med den dårlige samvittighed... :(

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-05-06 09:31

Du skal da ikke have dårlig samvittighed, du har gjort mere end mange andre ville have gjort. Du er berørt af uheldet og du ringede efter falck.........andre ville nok bare have kørt videre.

Så op med humøret.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-05-06 09:42

Jeg kan godt forstå, at du er berørt over det, der er sket.

Hvis det er en privatejet kat, så vil jeg da håbe, både for dig og ejeren, at ejeren får besked.

Fortalte "Falck" hvad de ville gøre. Hvis den var øremærket, så kan de finde ejeren, men det er ikke altid de gør det.

Er det en kat, du har set tidligere, kan du måske finde ejeren i nærheden af, hvor du bor.

Jeg ville selv blive "glad" hvis jeg fik vished om, at der var sket en af mine katte noget.

Men jeg kan godt forstå, at du tænker på det. Det har ikke været en sjov oplevelse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-05-06 10:31

Sådan noget sker jo desværre.

Godt at katten døde så hurtigt.

Og det er jo ikke din skyld.
Og ja, det er synd for ejeren, hvis den da har en ejer, men det er jo en risiko man løber når katte får lov til at færdes frit.

Hvis nu ikke Falck prøver at finde en ejer, det gør de ofte slet ikke, men så prøv at holde øje med om katten bliver efterlyst i området, for som ans skriver, vil man jo altid gerne have vished for hvad der er sket med ens kat hvis den pludselig forsvinder.

mvh dova

Kommentar
Fra : buska

Dato : 02-05-06 10:44

jeg kendte ikke selv katten. den havde ikke halsbånd på, men jeg kunne ikke få mig selv til at kikke om den var øretatoveret. gik ikke tættere end nok 5 meter på den.
falckmanden sagde at de ville tjekke om den var tatoveret eller havde en chip.
jeg vil holde øjne og øre åbne for at tjekke om der kommer efterlysninger. For selvom det ikke er en nem besked at give nogen, ville jeg også selv foreteække hvis jeg fik besked hvis det var min kat - så man ikke går og undrer sig over hvor den er. men man løber jo en risiko - tækt hvis man ser en efterlysning på en kat der kunne ligne den, og man sagde at man troede det var den der var blevet kørt ihjel, og det så ikek var den alligevel. tror helre jeg må håbe at den har en chip eller tatovering og falck så finder ejeren.

tak for jeres trøstende ord, det hjalp lidt på samvittigheden. ;)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-05-06 10:53

Som katteejer ved man jo også, at der er en risiko forbundet med at lukke katten ud.

Er det i et tæt befolket område du bor?

Du kan også ringe til den nærmeste dyrlæge. Beskriv katten. Måske er der en, der hos dyrlægen vil efterlyse katten.

Så har du gjort det du kunne.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-05-06 11:26

Ja jeg er enig med de andre her. Du kunne jo af gode grunde ikke selv gøre for det. Men jeg syntes det er rigtig flot, at du er stoppet op og har ringet til falck og det hele. Mange mennesker ville virkelig bare være kørt viedere. Nogle ville ikke engang være stoppet op for, at se om den var død.

Men kan godt følge dig, jeg tænker også tit på min kat hvis der går ekstra mange timer før hun kommer hjem, men hjem kommer hun heldigvis. Men nu skal vi flytte og det bliver til en lille vej, men ud til en større vej - så håber hun ikke kommer for tæt på den, men hun er en ret nervøs kat (forhenværende vildkat) så kan håbe hun holder sig væk fra den størr vej. Hvor vi bor nu er helt nede for enden af en vej hvor der aldrgi rigtig er biler....

Men du gjorde det rigtige og vi mennesker med ude katte ved at der er en risiko.

Og hvis min kat endelig skulle blive kørt ned, håber jeg da også at hun bliver slået i hjel på stedet og ikke skal lide.

Men ja det er trist sådan noget - men du klarede det flot.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 02-05-06 12:15

Hallo!? Det er en KAT og ikke et andet menneske du har kørt ned. Der er flere hvor de kommer fra. Kørte selv 3 katte ned sidste år, og det giver mig sgu ikke dårlig samvittighed. Det er hvad der sker... I øvrigt kan det gå endnu mere galt hvis man forsøger at undvige kræ'et, så I har da helt sikkert gjort det rigtige.

Min kæreste og jeg har selv en kat, men jeg ville virkelig ikke ligge søvnløs om natten hvis den blev kørt over, så tror ikke du skal tage det så tungt!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-05-06 12:19

lassethorsted

Det viser bare at katteejere er meget forskellige.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-05-06 13:12

Hold da op - hårde ord lassethorsted!

Man har da lov at bekymre sig om andre livsformer end lige et menneske. Du er godt nok et koldt menneske. Stoppede du overhovedet op da du kørte de katte ned så?

Forstår udemærket at buska er ked af det - det ville jeg også have været.....

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 02-05-06 13:24

Ja selvfølgelig stoppede jeg op. I et enkelt tilfælde var katten dog ikke død, men meget kvæstet. Derfor aflivede jeg den inden jeg kørte vidre. I de tilfælde hvor katten har aften halsbånd på, har jeg da også ringet til ejerne og beklaget situationen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-05-06 13:36

I mandags var der en sjagger (drosselfugl), der fløj ind i et vindue på vores hus. Vi fandt den i live nedenfor ruden og det var svært at se, om det var et tilfælde, hvor den skulle have lidt tid til at komme sig, eller den var ved at dø.
Vi lod den ligge lidt og undersøgte derefter, om den havde brækket noget. Det havde den ikke umiddelbart.
Jeg tog den op for at give den lidt varme - det er sket for mig før, at det "vækkede" fuglen lidt op igen, men efter kort tid kunne vi se, at den nok ville dø.
Jeg blev ved med at holde den og efter fem minutter, livede den helt op i øjnene, baskede en smule med vingerne og døde helt fredeligt.

Dette var på en og samme gang en vidunderlig og frygtelig oplevelse.
Jeg fik dårlig samvittighed over noget så tosset som at vores hus står lige, hvor det står. Blev sur over, at vores store skrumler af nogle bygninger skal komme i vejen for fuglenes frie fært og ovenikøbet koste dem livet.
Og samtidig fik jeg et øjebliks ro og fred ved tanken om det, at dyr og menneske dør.
Det var noget mærkeligt noget - næsten lidt små-spirituelt.

Det, jeg prøver at sige er, at jeg kan forstå din dårlige samvittighed helt ind i sjælen. Men at jeg også forstår, at døden desværre er et vilkår for livet og at ingen af os ønskede at fratage det lille dyr livet - tværtimod. Vi kunne intet gøre for de små smukke dyr, - det skulle nok være sådan.
Jeg lærte noget denne gang - det har jeg ikke gjort de andre gange, jeg er blevet udsat for at et dyr døde på denne måde.
Måske du også har lært et eller andet?

Hilsner til dig

Vaxen

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 02-05-06 13:52

Hej Buska

Det er da klart at du er berørt over hændelsen, men du skal absolut ikke begynde at give dig selv skyldfølelse. Der er desværre en af de ting der hører med til livet - engang imellem sker der ulykker med døden til følge. Prøv i stedet at finde de positive ting og tænk på dem. Vær glad for at katten døde med det samme, når nu uheldet var ude. Der er ingen at bebrejde - hverken dig, føren af bilen, katteejeren, katten eller andre - sådan nogle ting sker bare i vores verden. I naturen kunne katten være blevet taget af et andet dyr - døden er en del af livet.

Ampere

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 200 point
Dato : 02-05-06 13:55

Hej buska.
Jeg forstår fuldstændig, hvordan du har det. For nogle år siden, kørte min samlever og jeg et stort råkid ned. Den døde ikke med det samme. Jeg styrtede ind i et hus og fik ejeren til at ringe efter fallck. Selv om de havde fået at vide, at dyret ikke var dødt, varede det en halv time, inden de kom. Dyret døde lige inden de kørte op bag os. Selv om det var min samlever, der kørte bilen, var et en forfærdelig følelse. Nogle år inden da, kørte jeg den ene af et rævepar ihjel. Den var heldigvis dræbt på stedet. I begge tilfælde var der intet at gøre. Ræven nåede jeg at se inden den sprang ud på vejen, men det var alt for sent til, at jeg kunne undvige den, desværre. Der var nemlig plads både i den anden side og bagved til, at jeg kunne både undvige og bremse. Men selv om jeg bremsede, så bilen nærmest stod på næsen, så hjalp det ikke.

En anden gang var jeg nødt til at slå en mus ihjel, som min søsters kat havde såret dødeligt, og så ellers begyndte at lege med. Det syntes jeg var synd, og der var ikke andre end mig til at slå musen ihjel, så jeg tog et langt bræt og hamrede den et par gange, så jeg var sikker på, den var død. Bagefter var jeg bare helt færdig i alle tre tilfælde.

Uanset hvilket dyr det er, er det en rædsom følelse at være skyld i det død på en brutal måde. Jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan det ville være, hvis det havde været et menneske. Det tror jeg aldrig, man kommer sig over.

Vi har selv tre katte, og de er indekatte, netop fordi chancen for at overleve her på vejen er lig nul. Den første kat vi havde, var udekat. Hun slog rekorden på vores vej. Hun overlevede i syv mdr.
Den første nat, jeg ikke havde bekymret mig om, at hun ikke var kommet hjem om aftenen, blev hun kørt ned. Alle de andre gange havde hun bare været låst inde i naboens garage. Den var hun ret vild med.

Lassethorsted, hvorfor har du kat, når du ikke holder af den??

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 02-05-06 14:53

Jernladyen> Jeg har heller ikke kat, men min kæreste har af en eller anden uforklarlig grund erhvervet sig et sådant dyr inden vi flyttede sammen. Rent faktisk havde hun 2 katte. Den andet er dog aflivet da den blev syg. Det var også mig der måtte kører til dyrlægen med den, og heldigvis rør det mig ikke sådan noget. Det har ikke noget med at være følelseskold at gøre, men tror rent faktisk at mange har det ligesom jeg. Du ser jo heller ikke en svineavler stå og tude når han sender 60 grise til slagteriet vel?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-05-06 15:00

Det tror jeg nu er fordi landmanden ikke har opdaget, at det er dyr, han har med at gøre. Han opfatter kun sine grise om produktionsenheder, han skal tjene så meget som muligt på. Jeg ved godt, der er nogle få, der ikke har det sådan, men det gælder vist desværre for de fleste.

Men du har ret i, at der er mange, der ikke bryder sig om dyr. Hvorfor fatter jeg ikke. Men de fatter jo nok heller ikke, hvorfor vi andre er så glade for dem. Men personligt synes jeg, det er synd for dem. De går glip af en utrolig masse glæder.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-05-06 15:00

lassethorsted

Der er da forskel på at ha' svin til produktion og så have et kæledyr. Svineavleren gnider sig jo i hænderne hver gang han tjener penge.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-05-06 15:04

En gris som en griseavler har får han jo heller ikke et personligt forhold til vel.

Men en gris man har gående i baghaven knytter man sig da til. Det er da kun normalt at være ked af det i det man afliver sit dyr. Bagefter har man det jo ok igen, men det er et levende væsen man har knyttet sig til. Det er da en normal reaktion.....

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 02-05-06 15:13

bublebee> Nuvel har en griseavler ikke et personligt forhold til dyrene, men det tvivler jeg også på at vedkommende der kører en fremmed kat over på vejen har... Men jo... jeg hader dyr! De fælder, larmer, skal passes osv.

OAO herfora!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-05-06 15:20

Den person, som kommer til at køre et fremmed dyr over, og reagerer som buska har følelser.

Det kan man vist ikke lige sige du har lassethorsted. Glad for at jeg ikke er din kærestes kat.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-05-06 15:25

Helt enig med ans. Når man nu som os andre holder af dyr og selv har dyr bliver man påvirket af den slags.....

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 02-05-06 20:58

hvor er det dog dejoigt at vide,l at jeg ikke er den eneste ei denne verden der blir berørt over de søde dejlige katte...og en kat er altså ikke BARE en kat..det er en kær eje, som vi er nogen der er meget tæt knyttet til og katte er meget individuelle af sind.....man blir meget tæt med sin kat uanset hvad folk tror.....
miss.j.

Godkendelse af svar
Fra : buska

Dato : 03-05-06 17:37

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-05-06 18:04

Selv tak.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-05-06 00:02

Håber du har fået det bedre....

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 04-05-06 13:51

til de ikke følelseskolde og ligeglade dyreelsker.....
dyr er uundværlige i vores samfund, derfor skal vi værne om dem og passe på dem..
som dyreejer har man pligt til at sørge for, at de er raske og de trives...
dyrerne kan jo ikke selv sige til ....
jeg ville også blive frygtelig ked af, at ha' kørt et dyr over....eller ihjel....
da min lille dejlige røde katskulle aflives for 3 år siden, var jeg rigtig ked af det, men han var syg af diabetes og fikvand i lungerne, så det var desværre en nødvendighed..
nu har jeg en skøn lille dejlig prinsesse på 2½ år, som jeg elsker overalt på jorden..
hun gir mig så meget glæde og sjov i hverdagen...rigtig dejligt, når man somjeg lever alene, men også da min søn boede hjemme var det skønt for ham også, at leve med et dyr i sit liv..at lære at tage vare på noget andet levende end bare sig selv.....

til dyrehadere.....n....
hvordan tror du, du ville leve, hvis der ingen dyr fandtes.....spiser du ikke dyr...er du vegetar..
man kan ikke få mælk ost smør uden en ko og en tyr..
ingen bøffer uden en tyr og en ko...
ingen æg uden høns...
ingen frikadeller uden grisebasser...
ingen lammekølle uden fårene...
ingen uld uden får / kaniner / geder
ingen caviar,torskerogn, fiskefillet uden fisk....
hvis ingen larver/ fluer....døde og rådnende ting ville flyde overalt...
ingen hunde...fred og ro....
ingen katte..det ville vrimle med mus og anre dyr der er syge og derfor sprede sygdomme...
ingen mennesker som dig......dejligt for os andre der har hjerte og medfølelse for andre....end lige sig selv og sin navle....

venlige krammer miss.j.

Kommentar
Fra : fjols4020

Dato : 06-07-06 22:58

jeg har katte, og jeg elsker dem meget højt, men hvis de blev kørt over ville jeg blive ked af det, men den slags er bare sort uheld såden noget sker.
jeg kommer fra landet og at katte bliver kørt over, eller bliver skudt fordi de forveksles med vildkatte, eller fordi de ligger i lag med naboens hunkat, såden noget må man bare lære at leve med!

vedrørende påkøringen, så var det ikke dig der kørte og den led ikke, så du skal ikke være ked af det!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-07-06 10:36

Vi var forleden ved at køre en kat ned. Den sad inde i vejkanten og vi regnede med at den ville løbe ind i marken og ikke ud på vejen, men den løb ud på vejen. Og lige ind i vores dæk (fra siden af så den ramte hjulkapslen) Dette slod den jo tilbage så den satte sig lige på rumpen. Vi standsede op for at se om den var ok for vi hørte godt bumpet. Den sad lige lidt, så rystede den på hovedet og gik sin vej. Puha en forskrækkelse det giver den slags.....