/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kamphund hvad er det?
Fra : slash_kolding
Vist : 1165 gange
200 point
Dato : 01-05-06 22:10

Jeg er en glad hunde ejer.
Men jeg bliver ved med at falde over et ord som jeg ikke kan "forstå".
KAMPHUND
?hvad er en kamphund?
Kan alle hunde ikke være kamphunde?

MVH

Bo J

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-06 22:15

En kamphund er det man kalder mange af de hunde som retteligt skal kaldes Muskelhunde.

I dette link kan du læse meget mere om muskelhunde

http://www.muskelhunde.dk/index2.html

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 01-05-06 22:17

Det jeg spørg efter er folks mening, ikke så meget hvad alle experterne siger..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-06 22:33

Nååå, på den måde, ej alle hunde kan ikke være kamphunde, se billedet af min hund han kan

kun kæmpe imod pivdyr, dvs i sin tid inden hunden blev "forfinet" var hans race en brugshund, til at

drive f.eks ræve og grævlinge frem af deres huler.

Når man idag snakker om kamphunde er det en omskrivning af muskelhunde.

Hilsen en glad hundeejer

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 01-05-06 22:38

Jeg synes det er en grim omskrivning.
Det vil svare til at jeg klate din hund for en rotte, ikke fordi at den har noget med en rotte at gøre men bare fordi den er lille!
Så derfor er en muskelhund heller ikke en kamphund..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-06 23:10

slash_kolding.... muskelhund/kamphund, er altså ikke noget jeg har fundet på. Min hund bliver

næsten dagligt kaldt for rotten, men heldigvis er det kun mig der forstår det, så det går ikke ud

over hundens eget ego, for så blev han nok ked, han syntes jo selv han er jorden 8. vidunder (og

det er han næsten også)

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 01-05-06 23:19

>>Nordsted1>>slash_kolding.... muskelhund/kamphund, er altså ikke noget jeg har fundet på

Nej siger jeg heller ikke at du har!

Men når man slå muskelhund op i bøger så står der ikke kamphund i de bøger jeg har læst.

Så det må jo være aviser, tv'et og fordomsfulde mennesker der ar på lagt alle muskelhunde den grimme betegnelse!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-05-06 23:26

betegnelsen kamphund går på de muskuløse hunde der bliver udsat for groveste mishandlig så de kan være aggresive osv og indgå i hundekamp - jeg har ikke mere end foragt for folk der gør sådan noget ved deres dyr.
Vi har en af den pt populære slags i familien - der har fået den kærlighed og opdragelse der skal til for at have en hund af slagsen uden problemerne - men folk viger ikke desto mindre langt uden om - og i mange tilfælde har de en god grund til det.
Stort set alle hunde kan mishandles til kamphunde hvis det endelig skulle være - men hvad mennesker gør ved dyr på den måde er så foragteligt at der skal mange lange grimme ord til at beskrive det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-05-06 23:29

ps.... det er som regel amstaff og bull terrier der får den grimme betegnelse - og desværre ikke uden grund - men grunden er absolut menneskeværk !

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 01-05-06 23:44

Du kan gå ind på dette link, der kan du læse om 'kamphunde' / 'muskelhunde' / 'energihunde' osv osv - kært barn har mange navne.

Gå i Forum og søg evt. på 'kamphund' - så kommer en masse diskussionstråde frem - der er mange forskellige meninger om emnet.

http://hunde.dyregalleri.dk/html/for_messages.asp?FOR_ID=1&offset=25

Der er mange timers læsning og nogle eksplosive diskussioner.

Mvh Dorthe

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 01-05-06 23:46

Kan absolut kun give Mirit ret...det er det mest hæslige at se, når mennesker ikke behandler deres dyr med den respekt og viden den fortjener.

Jeg har absolut ingen fordomme omkring hunde..gudskelov har jeg aldrig oplevet en såkaldt kamphund i levende live..jeg tror også jeg ville blive så gal på ejeren at han vile ønske han aldrig havde mødt mig

Jeg synes som udgangspunkt at alle hunde er noget af det mest vidunderlige...og at grnden il at de fleste hunde ikke er søde og rare og kærlige er, at de ikke er blevet behandlet korrekt.

Kamphunde er for mig: hunde som er blevet mishandlet af deres ejere til at være noget meget for dem unaturligt.

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 01-05-06 23:52

Hvis muskelhund nu er så stort et problem.
Hovrdan kan det så være at ud af de ca 4000 bid ulykker der sker i danmark om året. der er det de så kaldte familiehunde der ligger 1 2 og 3 og der er i % . så det er ikke fordi der er flere af de hunde.

Men det er en helt anden snak.

Jeg går meget til udstilling og møde mange gode hunde også muskelhunde.
og derfor synes jeg det syndt for de 99,9999% af alle muskelhunde som aldrig gør nogen fortræd.

Og hvorfor kan folk ikke bare prøve at møde nogle af de muskelhunde så de kan se at de er ikke så slemme som fordomfulde folk aviser m.m. gør dem til.

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 01-05-06 23:56

lige lidt at tænke på

http://gprime.net/flash.php/thepitbullproblem

Det er så om pitbull's men prøv at læs den tekst der i den film og se de billeder..

PS. den er ikke for sarte sjæle.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-05-06 23:58

Citat
Det jeg spørg efter er folks mening, ikke så meget hvad alle experterne siger..

blev der bedt om

for hulan - hunde som golden retriever står højt på forsikringen om angreb og bid - den betegnes ikke som kamphund vel ???

rotweileren - den der søde store tumpe - ikke til at lære at give for eks standhals - men med vanrøgt og hvad der eller bruges - en formidabel kamphund - bvadr !!!

Doberman - oplagt - men hører man om dem ?? nej vel ?

jeg tror på at alle hunde kan mishandles til at gøre en kamphund - hvilken hund ville ikke forsvare sig - eller angribe - under de omstændigheder der gør at de netop skal - for eks hundekampe ???

I mine øjne også små skødehunde for den sags skyld - det er opdragelse og mangel på samme og direkte mishandling det drejer sig om .

Mennesker er sq da nogen underlige nogen hvad det angår

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-05-06 23:59

har du selv en muskelhund slash_kolding ?????

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 02-05-06 00:05

Miritdk

VI er ening hele vejen.

Dem jeg gerne vil høre fra er dem der bruger ordet kamphund. hvad de ligger i dit!!
hvad en kamphund er for dem!!

Der er ikke en eneste hund der er født som kamphund!!
men alt kan ødelægges!!!

Kommentar
Fra : steno

Dato : 02-05-06 00:09

Undersøgelser af hundens arvemasse, DNA, viser, at alle de mange racer og vildformer nedstammer fra den grå ulv, Canis lupus.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-06 00:17

igen - frustrerede hunde = mishandlet af mennesker

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 02-05-06 00:29

Du må gerne høre fra mig
Jeg kan bestemt godt finde på at bruge betegnelsen kamphund, men ved ganske udmærket, at der ikke findes registrerede kamphunde. Det er en form for "slang" for hunde, som bruges til hundekampe. Og ja, der er lidt nedladende holdning i betegnelsen, det står jeg gerne ved.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 02-05-06 00:35

>> qfha >> Hvordan kan du se på en hund at det er en kamphund??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-05-06 01:10

Citat
Der er ikke en eneste hund der er født som kamphund

Det er så ikke helt rigtigt.

For udtrykket kamphunde er noget der har været kendt næsten lige så længe som mennesker har brugt hunde som tamdyr.

Og ordet "muskelhund", er noget selvopfundet et-eller-andet-ret-nyt-ord, som folk af en eller anden grund synes lyder pænere end kamphund.

Kamphunde er kraftigt byggede, muskuløse og meget fysisk stærke hunde, og for visse af racernes vedkommende med en psyke der gør dem velegnede og lette at træne op til hundekampe ( uberegneligt dræberinstinkt groft sagt).

De kategoriseres, på samme måde som man kategoriserer jagthunde, brugshunde, selskabshunde o.s.v.

I dag er det racer som
American Bulldog.
American staffordshire terrier (amstaff)
American Pitbull terrier.
Japansk Tosa
Bull Terrier.
Staffordshire bull terrier
m.fl.

der kommer under den kategori der bærer betegnelsen kamphunde (på grund af deres fysiske opbygning og styrke).

Tidligere var der andre racer der blev brugt som kamphunde, eks. bokser, mastiff o.s.v som i dag kun bruges som almindelige familiehunde.

Men nu er det så sådan, at fordi en hund kommer under en kategori, er der jo ikke nogen der siger den bliver brugt som kamphund.
Nogen af de racer jeg nævnte, eks. American bulldog og Bull terrier, anses ikke rigtigt for at være kamphunde nu om dage, grundet deres temperament, men fysikken har de tilfælles og er derfor i gruppen.

Og nej, alle hunde kan ikke være kamphunde, både fordi de ikke er stærke nok, og så fordi de ikke har så stærkt et instinkt for at angribe.

Og det er netop det, der gør de hunde så farlige. Folk der anskaffer de hunde, tror simpelthen ikke på, at det er potentielle dræbermaskiner de går rundt med, og som hvis noget går galt, er totalt ukontrollerbare og endda ikke holder sig tilbage for at angribe ejeren såfremt denne lægger sig imellem.

Og her taler jeg ikke engang om de hunde der målrettet, af visse personer, trænes til illegale hundekampe, og hvor der ofte bliver brugt stjålne hunde, katte og kaniner som kamphundene få lov at øve sig på før de slippes løs over for en "værdig" modstander

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-06 01:25

dova - kan du huske da det var doberman - schäfer - osv osv der var noget så farlige ????

Hvad ved du personligt om de hunde du har googlet dig til ???

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 02-05-06 01:31

dova

Nu er der ikke nogen steder der står at de hunde du nævner er i den katagori der hedder kamphund, mig bekendt er der ingen grupper inden for DDK, AKC, UKC, FCI der hedder kamphund. I Tyskland er alle de hunde i gruppe 1 men det er der mange andre der også er.

Og så siger du at der tidliger blev brugt andre racer til hundekamp? hmm

Citat
Tidligere var der andre racer der blev brugt som kamphunde, eks. bokser, mastiff o.s.v som i dag kun bruges som almindelige familiehunde.

Og nu er de familiehunde....

Hvorfor kan de hunde du omtaler som kamphunde og fyldt med dræber instink ikke også blive familie hunde lige som de andre hunde du selv nævte???

Hvornår er du set hundekamp så hvorfra ved du hvilken hund de bruger eller ikke bruger.

Jeg går ikke ind for hundekamp tvært imod, jeg foragter det og dem der har med det at gøre.
men synes det er syndt at ødelægge så mange gode hunde ved at kalde alle for kamphunde

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-05-06 01:43

Øhm... slash_kolding - det er altså dig selv der bruger betegnelsen 'kamphund' - endda i din overskrift!!

I øvrigt er den eneste hund der nogensidne har sat sit skarpe gebis i mig, en...pekingeser

ÆV for en lille hidsigprop da...

Nåja og så Fridapigen på mit billede her oppe til venstre - men det er jo bare fordi hun er lille og hendes tænder klør (siger hendes mor og far - hmm)...skarpe små hvalpebisser av av av

Godnat til alle herfra

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 02-05-06 01:46

Det er kun for at få folks opmærksomhed at over skriften er kamphund...

Jeg vil bare gerne vide hvilken hund der er en kamphund nu når der er så mange der er bange for amstaff'er dogo'er buldog osv.

Godnat vil.du

Kommentar
Fra : steno

Dato : 02-05-06 01:49

Molosser kalder man de tunge, doggeagtige hunde, som man allerede i oldtiden brugte til storvildtjagt eller som kamphunde i krig.
Vi kan da hurtigt blive enige om, at det er opdrætteren der i første omgang er ansvarlig for i hvilken retning hunden skal anvendes. Hans/Hendes prægning af hunden samt overholdelse af hunden skal være de første 8 uger hos moren er særdeles afgørende.
Vi har selv en Hovawart, som fremavles i to linier
Citat
Hovawarten er I almindelighed en stor, dejlig og godmodig og ligevægtig hund uden overdrivelser, men besidder en både fasthed og forsvarsdrift. I Danmark avles den i to linier. Den som Kennel Trusthøjgård står for, er en linie som er rolig og meget familievenlig.

Vi har valgt den rolige og familievenlige.

Men vælger man en anden Kennel , der fremelsker den hårde vagthund, står man pludselig med en "Dræbermaskine" der med lethed bider en arm af, hvis situationen opstår.

Men jeg vil også lige fastslå, at man ligesom der forlanges kørekort til bil, burde kræves lignende til hundeejere. Mange sætter sig ikke ned, og snakker om hvem der gider gå tur med den, fælles linie i opdragelsen. Vores Hovawart kræver feks. 60-80 min. daglig motionering/aktivering, og hvis man bare går en lille tur rundt i kvarteret, får hunden selvfølgelig ikke brugt sit krudt, og man risikerer derefter, at hunden går bananos af ren og skær kedsommelighed.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 02-05-06 01:54

Enig steno.......

Hvis man ikke gider at bruge tid på at "få" et kørekort til sin hund, så gider man heller ikke bruge tid på sin hund.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-06 02:12

oz enig med ovenstående men nu er det godnat herfra

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-05-06 02:52

mirit
Citat
Hvad ved du personligt om de hunde du har googlet dig til ???

Hvad H...... mener du egentlig med det

Jeg behøver sgu ikke google mig frem til navnene på nogen hunderacer

Og jeg ved i hvert fald også, at kamphunde ikke bare er noget, "som alle hunde kan mishandles til".

Der er stor forskel på en hund der er frustreret og agressiv grundet dårlig behandling, og så en hund som f.eks. en pittbull, der fra naturen har instinktet for at angribe, hvor det i stedet for at fremprovokere agressiviteten, nærmere drejer sig om at kunne tøjle hundens voldsomme temperament.

slash:

Citat
Tidligere var der andre racer der blev brugt som kamphunde, eks. bokser, mastiff o.s.v som i dag kun bruges som almindelige familiehunde.

Og nu er de familiehunde....

De racer der nu bruges som familiehunde, er dem hvor man gennem mange års avl, har formået at avle de dårlige psykiske egenskaber væk fa racerne, så deres temperament gør det hensigtsmæssigt at bruge dem som "familiehunde".

Citat
Hvorfor kan de hunde du omtaler som kamphunde og fyldt med dræber instink ikke også blive familie hunde lige som de andre hunde du selv nævte???

Fordi en del af dem er forholdsvis "nye" racer, hvor der for manges vedkommende tværtimod var tale om at fremavle de agressive sider, nok mest kendt fra Pittbull'en.
Og at mange af de hunde anses for så "mentalt ustabile", at selv om man umiddelbart tror, at det er en lille børnevenlig skødehund man har anskaffet sig, så ved man aldrig hvornår "filmen knækker" og hunden går amok.
Og hvis du ellers følger lidt med i de tilfælde der har været her og i udlandet, hvor sådanne racer har overfaldet og endda i nogen tifælde dræbt mennesker eller andre dyr, er det i de fleste tilfælde hunde hvor ejeren påstår " Jamn, det fatter jeg ikke, det er normalt jordens fredeligste hund, og børnene kan gøre aaalllt ved den"

Det er ikke uden grund, at nogen af racerne er forbudte at have, du kan sammenligne det lidt med mennesker, der på et eller andet tidspunkt, har udvist så farlig og uberegnelig en adfærd, at de bliver puttet i forvaring på ubestemt tid

men lad os nu høre

Hvilken en af racerne er du selv i besiddelse af?

mvh dova

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 02-05-06 08:38

Jeg er selv ejer af en såkaldt "kamphund", nemlig en amerikansk bulldog.
Jeg oplever dagligt, at folk går i en stor bue udenom mig og min hund, selvom han er gammel og kommer gående som æseldyret fra Peter Plys, og jeg selv ser såmænd også ganske tilforladelig ud...
Men jeg forstår godt folks angst. Der har været mange forfærdelige historier oppe i medierne om kamphunde, som har maltrakteret både mennesker og hunde, og det er helt helt forfærdeligt.
Jeg valgte for 7 år siden at kastrere min hund, da han begyndte at udvikle ganske aggressiv adfærd overfor andre hanhunde. Det har hjulpet noget - dog ikke helt - så han er potentielt farlig overfor visse hanhunde, men jeg sørger selvfølgelig som ansvarlig hundeejer for at tage mine forholdsregler.
Mange kamphunde - inklusiv min egen - har en meget kort lunte. Ofte "advarer" de ikke før et angreb, men farer bare lige i hovedet på den anden hund, hvis de har mulighed for det.
Deres udholdende psyke, deres styrke samt den korte lunte gør dem velegnede til at bruge til hundekampe, hvilket er det mest afskyelige, jeg kan forestille mig!

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 02-05-06 10:04

Dove du siger selv at de hunde som før var kamphunde har man frem avlet til at være en familiehund.
Nu er det bare sådan at Amstaff'en som folk mener, er en kamphund, den har man siden 1870 avlet til at være en udstillingshund.
Hvor længe har man gjort det med bokseren og de andre du omtalte.

Og de hunde du omtaler som kamphunde har IKKE noget der hedder dræber instinkt, det tætteste er dominans.

Disse hunde kræver en fast men kærlig hånd, kommer de ud og møder andre hunde fra de er så, bliver de meget sjældent til en dominerende hund.

Jeg kan godt forstå at folk kan være lidt bange for visse hunde alt efter hvad de viser i tv, aviser m.m.
Men fakta er at nummer 1, 2 og 3 af hunde der oftest bider, er de så kaldte familiehunde og det er taget i % så det er ikke fordi der er flere af en hund ind der er af andre!!

Dova jeg vil også meget gerne se hvor du får din viden fra omkring disse hunde, eftersom at du kan sige at de har et dræber instinkt.

Dova har du nogensinde været ude og møde en muskelhund eller en kennel.

Jeg kan kun sige som Rie Ravn der var med i operation X, at det er ikke hunden der er farlig det er mande bag den!!
Dova har du grundlag til at kunne modsige hende (Rie Ravn) som er udannet adfærdspsykolog over 17år og lever af det!!
Så vil jeg gerne vide hvor du får din viden fra

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-05-06 10:57

slash

Prøv at læse Axelise's kommentar :

Citat
Jeg valgte for 7 år siden at kastrere min hund, da han begyndte at udvikle ganske aggressiv adfærd overfor andre hanhunde. Det har hjulpet noget - dog ikke helt - så han er potentielt farlig overfor visse hanhunde, men jeg sørger selvfølgelig som ansvarlig hundeejer for at tage mine forholdsregler.
Mange kamphunde - inklusiv min egen - har en meget kort lunte. Ofte "advarer" de ikke før et angreb, men farer bare lige i hovedet på den anden hund, hvis de har mulighed for det.
Deres udholdende psyke, deres styrke samt den korte lunte gør dem velegnede til at bruge til hundekampe, hvilket er det mest afskyelige, jeg kan forestille mig!

Det er saglig snak og ærlig erkendelse af den race man har valgt, og beskriver meget konkret, hvad det er for et problem, som mange andre med den slags hunde desværre ikke vil erkende.

Citat
Jeg kan kun sige som Rie Ravn der var med i operation X, at det er ikke hunden der er farlig det er mande bag den!!

Nu har jeg ikke set den udsendelse og kender ikke Rie Ravn, men hvis hun uden forbehold kan komme med sådan en udtalelse, så har jeg ikke den store respekt for hendes "mangeårige erfaring".
Den udtalelse kan man komme med om en puddelhund eller en labrador eller en schäfer, men med visse af kamphunderacerne, er der lavet meget uddybende psykologiske tests af rigtigt mange hunde, og resultatet af disse tests, at de hunde er meget psykisk ustabile, er bl. a dem der har ført til, at visse racer er forbudte i en del lande, sammen med de konkrete tilfælde der har været, hvor disse racer har angrebet nogen.
Og først derefter kan man begynde at tale om, at de hunde bliver ENDNU FARLIGERE, såfremt det er en uhensigtsmæssig person der er bag hunden.

Og nu snakker du om, at det er såkaldte fredelige familiehunde der står for hovedparten af overfald og bid.
Javist, det har du sikkert ret i, men tag så i betragtning, at når man taler statistik i den forbindelse, så er der mange,mange gange flere af den slags familiehunde, og at der er så stor forskel på angrebenes karakter.
En familiehund provokeres, den bliver gal og bider i selvforsvar.
En kamphund angriber, ofte uden forklarlig grund, den nøjes ikke med et enkelt eller to bid, nej, den angriber "for at dræbe", stopper ikke af sig selv, kan ikke kommanderes til at stoppe, ejeren risikerer lige så let selv at blive angrebet hvis vedkommende prøver at stoppe hunden.

mvh dova

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-05-06 11:20

Smukt, Dova, du har præcis skrevet, hvad jeg sad og tænkte.

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 02-05-06 11:29

Det er sikkert også RIGTIG RIGTIG mange hundebid der ikke bliver registreret nogen steder, så det er ikke sikkert at statistikken er så god alligevel. Min hund er blevet bidt flere gange, blandt andet af en Amstaff og en Amerikansk Bulldog, men også af andre hunde.

Jeg har hørt at "kamphunde" ikke kan læse hundesprog som andre "normale hunde" kan. De er enten rolige, eller også så angriber de uden varsel, de har ikke det mellemstadie som andre hunde har, hvor de rejser børster og viser tænder for at advare, og det er det der er farligt. Det er ikke til at se om den vil angribe, for det sker lige pludseligt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-05-06 11:29

Hejsa, slash_kolding.
Hvis du UDELUKKENDE taler om stambogsførte "kamphunde" fremavlet af ansvarlige opdrættere, så er de nok ikke ret meget farligere end f.eks. boxere eller rottweilere. Der ER dog fra fødslen af temperamentsmæssigt forskel på f.eks. en setter og en amstaff.

Men de ALLERFLESTE "kamphunde" ---og især de, der omtales i medierne med vendinger som en "pitbull-lignende" eller "kamphund" --de er blandingshunde, -enten avlet som stueavl ved hjælp af to tilfældige individer, som man måske mener er søde gode hunde. Reelt ved man jo ikke meget om, hvordan "hanhundeudgaven" af en sød og sjov toårig tæve ser ud.. --Man ved jo knaptnok, hvordan HUN vil være som rigtig voksen.. Men hvalpe skal hun da have.. Uanset hvor man har fået hende fra, så har hun jo kostet mange tusinde kroner. --Hvor svært kan det være at lave en hel flok hvalpe til samme stykpris?
--Jeg har HØRT argumenterne hos de såkaldte stueopdræts-avlere.

Heromkring har hundene i hvert fald MULIGHED for omgang med andre hunde, fordi vi bor i et umådelig godt hundeområde. Men hvalpene rejser hjemmefra, og skal tilpasses helt andre forhold. Og opdrætterne har hverken kompetence eller fysisk mulighed for at følge hvalpene i deres nye hjem.
Det er tit i kontakten med andre hunde, at det går galt. Når legen slår over i alvor. Og HVIS det så sker, at en hund får en skramme, -så undgår kamphundeejeren, der typisk er et meget ungt og uerfarent menneske, -lige DE hunde, for at undgå konflikten. Og finder måske nogle andre at følges med... til det samme gentager sig... -og der opstår sladder om episoderne, -folk bliver bange for "kamphunden" -som bliver endnu mere isoleret fra andre hunde...

Og så står der en ulykkelig ung ejer af en "sjov og dejlig familiehund", som ikke kan forstå, at alle andre hundeejere undgår hende.. Og hvis hunden af ren og skær kedsomhed misforstår sin rolle og bliver "beskyttende" overfor sin ejer, så kan det jo udvikle sig til en meget uholdbar situation.

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 02-05-06 11:29

Dova som jeg skrev så var de tal i % så der er taget højde for at der er flere af en art.
Og nu er bulldog'en en hund der er avlet til tyr kamp.
Amstaff'en er avlet til udstilling.
Schæfer er en hyrdehund.
Labber er jagthunde.

Jeg er selv blevet bidt 2 gange.
1. i en alder af 9år skulle jeg ind af en dør hos en ven, jeg gik op af trappen og der stod deres schæferhund den bed mig i ansigtet. UDEN GRUND

2. Stod og snakket med en ven da hans lab hopper i armen på mig uden grund IGEN.

Men selv om det er sket, er det da langt fra alle labber og schæfer der gør dette.
Det eneste de 2 hunde gjorde var at beskytte deres område. de viste deres dominans

En ting har alle hunde tilfældes. De har et dominas instinkt. Det er det samme man ser ved ulvene er der 2 stærke ulve i en flok, så vil de strides om magten.

Dova hvis du har mere ind 17år erfaring med hunde, og der taler vi ikke om bare at have en hund derhjemme. det er at have med mange hunde, og flere racer.
Så ville du heller ikke være så fjensk over for flere racer.

Dova hvorfor er en pudelhund mindre farlig ind en bulldog??
mig bekendt er en pudel en temperment fuld hund?

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 02-05-06 11:37

Måske fordi en puddelhund rent fysisk ikke engang er halvt så stærk som en Bulldog? Eller fordi en puddelhunds kæber ikke låser når den bider, og man derfor kan få den til at slippe igen? Der er mange grunde, og selv om en puddel måske har mere temprement end en Bulldog (De små har tit mere temprement - de skal jo ligesom kompensere for noget, ikke), så er den altså langt mindre farlig.

Men hvis nu man fik en blanding af de to, Buldoggens fysik ig Pudlens temprement, ja DET ville være en farlig blanding

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 02-05-06 11:38

vixendk

Det passer ikke at muskelhunde ikke har noget krops sprog. det har alle hunde.
Men deres sprog kan have forskellige "aksang"
Det vil du også se hvis du tager ud og ser en gruppe hunde lege.

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 02-05-06 11:41

vixendk

Hvad med den lille pige der desværre døde for et år siden af et bid i halsen af en fredlig hyrdehund. vil en pudel ikke kunne lave det bid??

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 02-05-06 11:58

Den hund bed fordi den forsvarede sin grund, og den kom tilfædligt til at ramme den stakkels piges halspulsåre. Det kunne enhver hund have gjort, så jo det kunne pudlen også. Men en Puddel (og her tænker jeg ikke på kongepuddel) har slet ikke så store kæber som de store hunde, så derfor vil jeg sige nej, dens bid er ikke lige så farligt som de store hundes.

Hvorfor er det egentlig at du vil forsvare de hunde så meget? Er der er der har pisset dig af eller hvad?

Og nej, hundesprog har ikke accent, nogle hunde er bare ikke gode til at læse det. For eksempel hvis en hund ikke lære at omgås andre hunde fra den er hvalp, så bliver den også dårlig til at læse hundesprog

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 02-05-06 12:10

vixendk

du skrev at nogle hunde ikke havde noget sprog men det har alle.

Så kan vi så diskoter accent en anden dag...

Grunden er at jeg synes det er syndt at man skal sætte alle muskelhunde i dårligt lys. men jeg synes også det er syndt at der er folk der er bange for muskel hunde.
Tildels kan jeg godt forstå dem, med de få tilfælde hvor en muskel hund har gjort nogen fortræd.
Men istedet for bare at at "hade" alle muskelhunde. så skulle folk ta ud og møde dem til hundetræning som jeg mener er et most, at alle går til hunde træning.

Så hvis der er nogen der gerne vil møde en helt normal muskelhund kan de skrive og så skal jeg nok hjælpe med at finde nogen nær dem.

Man kan sammenlige der lidt med nydansker bare fordi at 2% af dem laver lort, så er det dem alle der bliver stemplet... det er jo plat

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 02-05-06 12:15

Det skal lige siges at jeg kender flere muskelhunde, både Bullddogs, Amstaffer og Pitbulls og langt de fleste er rigtig dejlige hunde Dog kender jeg også flere som bestemt ikke er det, men sjovt nok er deres ejere også nogle rigtige tumper

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-06 12:18

hohoooooo vixendk - der ramte du lige plet - hovedsagelig er det jo lige præcis manden/kvinden bag hunden det er galt med når vovsen viser dårlig adfærd

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 02-05-06 12:20

vixendk

Deter også derfor den er manden bag hunde der er farlig ikke hunden i sig selv....
Der er en der skal trykke på aftrækkeren

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 02-05-06 12:21

Det er jeg enig med dig i Slash_kolding, jeg havde bare lige nået at skrive indlægget oven over inden jeg læste det du lige har skrevet.

Jeg har ikke skrevet at nogle hunde ikke har kropssprog, jeg skrev at muskelhunde eller hvad vi skal kalde dem ikke er gode til at læse hundesprog, og ikke er gode til at vise det selv. De mangler som sagt det "mellemstadie" som andre hunde har.

Du har ret i at det er synd at der er så mange der har forkerte opfattelser eller er bange for "kamphunde", men der er altså rigtig rigtig mange båtnakker derude som har anskaffet sig sådan en hund fordi den ser sej og farlig ud, og det er dem der desværre ødelægger de dejlige hundes rygte. Bare kig på de første sider i den blå avis under hunde, der er virkelig mange voksne og unge muskelhunde der søger nye hjem, og det er sgu synd. "Kan ikke så godt med andre hanhunde", nej det tror jeg da fanden...

Men alt i alt tror jeg vi er enige

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 02-05-06 12:26

Enig vixendk....

Nu syndes jeg ikke man skal købe hund i den blå avis eller uden stamtavle.....

Men det er også en helt anden snak... HE HE

Jeg vil bare gerne høre fra folk der er bange for kamphunde... Hvad det er for en hund de helt bestemt mener...

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 02-05-06 13:04

I min verden er en kamphund, en hund der genetisk er avlet til kamp med andre hunde, tyre mv. Hunde der ikke har det advarselsstadie, som DOVA korrekt skriver, at de viser tænder, knurrer e.lign inden de går til angreb.

I min verden er disse hunde ofte "muskelhunde" som sagtens kan være gode familie-hunde, børnevenlige mv. men genetisk har de et reaktionsmønster der latent ligger klar til kamp. Alle hunde med den forkerte ejer, kan blive aggressive, men det er i min verden ikke det samme som at være en kamphund.

ampere

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-06 13:09

ampere - jeg kan ikke lade være med at grine lidt af din beskrivelse - jeg har lige mødt en lille terrier udenfor her der mildest talt troede den kunne skræmme livet af mig ved at vise tænder og gø ogknurre .

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-05-06 13:14

Citat
Jeg vil bare gerne høre fra folk der er bange for kamphunde

Du bliver ved med at bruge det udtryk?

Med hvilket formå er tråden oprettet? På mig virker det som et klokkeklart forsøg på provokation?
Du VED at alene ordet 'kamphund' får nogle menneskers p** i kog.

Der har været flere tråde om emnet, hvis du søgte svar på hvad det er for hunde som nogle mennesker er bange for, så kan du jo se svarene i de andre tråde. Jeg selv har deltaget i nogle af disse tråde og synes jeg er 'mættet' hvad angår dette - derfor ikke den store ildhu fra min side.

Hvem er det du ønsker at høre fra slash_kolding?....Er det..

Citat
* Børnene der leger - hvor hunden kommer farende?
* Den gamle mand der sidder på bænken og læser avisen og opdager at en løs hund er på vej direkte imod ham?
* Moderen med barnet i klapvognen og det andet barn i hånde, som går tur i parken og ser en hund komme spænende imod sig?
* Den gamle med stokken som opdager hunden der er på vej?
* Den unge der lufter sin nye hvalp for første gang og nu ser tre løse hunde der løber lige bag hækken?
* Den unge Kvinde der går tur med sin hvalp i skoven og møder tre mænd med hver deres hund - og disse tager snorene af hundene da de får øje på den unge kvinde med hvalpen? (min datters oplevelse).
* Forældrene til de børn der er ude at bade - som pludselig får øje på fire, fem løse hunde der er på vej i vandet?

JEG KUNNE BLIVE VED!

- i ovenstående tilfælde er der nok ikke tale om nogen bestemt race OVERHOVEDET - her taler vi størrelse. Folks rædsel vil absolut være mindre hvis det er en puddel der er på vej end hvis det er en hund af større format (selvom jeg udmærket, af bitter erfaring, ved at små hunde kan være hidsige). Mange mennesker vil ikke engang kunne placere 'race' på de hunde de evt. er bange for.

Lidt ligesom mig selv, når det kommer til hvepse (der må gerne grines, jeg er ligeglad), som er min aller største skræk - folk fortæller mig at hvis det er en BI, vil den ikke stikke mig - men men men..jeg er LIGEGLAD hvad det er for en djævel, jeg har ikke tid til at spørge det summende uhyre om den er en hveps eller en bi - jeg skal bare VÆK....

Sådan tror jeg osse at de, der er bange for hunde har det - 'racen' er ligegyldig, i sådan en situation er man bare...bange.

Mvh Dorthe.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-06 13:18

HOV !!!!! jeg trykkede altså ikke på send knappen - kandu har sine underlige finurligheder

tilbage til emnet -

det er nu ikke sandt at for eks amstaff ikke viser advarsels signal når de bliver sure - det gør de faktisk godt og grundigt når det endelig kommer dertil. Her taler jeg om hunde der IKKE er behandlet skidt !

At der så er visse hunde der ikke burde være i visse menneskers eje og udviser atypisk adfærd er en helt anden snak - det er i mine øjne igen menneskeværk og synd for hunden - det er også der der bør gribes ind og ikke blot skære alle muskulære hunde over een kam.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-06 13:33

netop vil.du - her har vi en lille flok der bestemt ikke bør have hverken mus eller hunde - endsige noget som helst dyr - de går netop med løse hunde i en størrelse der kan få enhver til at hoppe op i det nærmeste træ. Disse hunde virker i grunden rimelig fredelige og har ikke udvist direkte aggressiv adfærd - men hvem ved ???

(den med bierne og hvepsene kan jeg helt følge dig i )

Hvad spørger vil med sit spørgsmål synes jeg er forklaret - netop at der ikke altid er fare på færde fordi man har en bestemt opfattelse af en bestemt race - men som altid - ingen regler uden undtagelser

nu er tråden ved at knække for mig her også - og så sidder jeg her og tænker på hvor skønt det er at sidde og nulrehygge med netop en af slagsen - hvad jeg dagligt gør og nødigt ville undvære

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 02-05-06 14:36

Det jeg ville var at høre folks mening om hvad det meget negative ord kamphund, hvad der ligger i det hvilke hunde det gælder.

Men synes det er kørt skævt så jeg sletter spørgsmålet i aften hvis der er nogen der skal nå en slut bemærkning så er det nu...

Husk.... HUNDEN HAR IKKE VALGT DIG!!!
DU HAR VALGT DEN!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-06 15:26

slash_kolding

spørgsmålet er HOT pga de mange misforståelser om hvad en kamphund er eller ikke er

Og - ja det kører altid af sporet - det har vi set før

Jeg har stadig ikke nogen opfattelse om at hunde er kamphunde - uanset størrelse og race - ingen hund er født kamphund !!!

Som det også er skrevet her og der så er betegnelsen desværre sat på visse racer og dækket flot op af medierne - så folk får et forkert indtryk af de hunde der bliver omtalt i presse og og sensationsblade samt tv.

ikke mere herfra

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 02-05-06 16:30

- og et lille pip fra en katteejer

Alle de ansvarlige hundeejere jeg kender har ordentlige hunde uanset race, at selv en kærlig hund så kan blive provokeret at ex. et barn, der kun har lært at dyr er legetøj og derfor prikker det i øjet eller lignende. Det skyldes vist kun at ikke alle forældre er ansvarlige forældre.

Men kamphundenes dårlige ry kan for en stor del skyldes, at mange af de mennesker, der anskaffer sig sådan en hund, er af "Karl Smart-typen" og faktisk gerne vil have deres hund til at sende nogen "jeg er farlig" signaler.

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-06 18:35

theripley det med børn og hunde - jamen gid dog forældre ville udvise netop den ansvarlighed der er nødvendig overfor dyr af alle arter

Det med karlsmart-typen -naaaaaaaah - nogen unge mennesker tror det vel - men endnu flere falder vel for en hund af andre grunde så den holder ikke stik.

kørekort til hunde tak !

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-05-06 19:21

Enig!!

Kørekort til hunde TAK!

Hvis noget sådant blev indført ville mange problemer være løst - men IKKE alle, der er stadig den mørke 'undergrund' hvor man i forvejen anskaffer / avler hunde med henblik på forskkelige ulovlige ting, dém bliver det svært at 'ramme' med et krav om en slags 'kørekort'.

I øvrigt er 'kørekort' vel ikke lige den rette betegnelse omend det dækker meget godt, men en form for 'Fundet egnet' - bevis. Eller 'Tilladelse til hundehold' - måske med et 'max.antal' påført, jeg ved det ikke men hvis det blev indført ville man i hvert fald føle at noget var forsøgt.

Ripley> Enig
Mirit> Ripley skriver jo netop 'mange af' - og ikke 'alle'

Vh Dorthe.

Annuller spørgsmålet
Fra : slash_kolding

Dato : 02-05-06 19:28

Det hele tog desværre en helt forkert drejning, så har valgt at lukke dette spørgsmål.