/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
opsigelse af lejemål
Fra : sofla
Vist : 6092 gange
100 point
Dato : 01-05-06 21:09

Hejsa !!
Vi skal leje et hus af en privat udlejer ( en ældre herre), denne herre ønsker kun at skrive kontrakt for 2 år ad gangen - hvad nu, hvis der tilstøder ham noget, han dør - hvor står vi så ???+
Er der et opsigelsesvarsel fra evt. arvingers side og i så fald, hvor lang tid ??

Håber nogen kan hjælpe

knuzz
sofla

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-06 21:19

For at været helt på den sikre side, ville jeg skrive hertil, for at få et proff. svar

http://www.friproces.dk/ngr/

Kommentar
Fra : sikkerhedsmargin

Dato : 01-05-06 21:39

Hejsa

Hvis han dør og arvingerne ønsker at sælge, er det som regel med en opsigelsesvarsel på 3 måneder. Alt afhængig hvor langt tid i har boet i ejendommen.

Dog kan man ALDRIG omgås lejelovens regler for opsigelse og her kan du reelt ikke opsiges så længe du betaler din husleje.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-05-06 21:46

Er han så gammel at der er grund til bekymring desangående?

Citat
denne herre ønsker kun at skrive kontrakt for 2 år ad gangen

En tidsbegrænset lejekontrakt kan normalt ikke forlængelse uden at overgå til ordinær kontrakt, udlejer skal stole på sine lejere, hvis en sådan aftale skal være gældende.

I princippet er jeres kontrakt gældende uanset, hvem der ejer boligen. Men om en lejekontrakt kan tilsidesættes, hvis det køres som boligretssag kan man aldrig være sikker på. Det er dog overvejende sandsynligt, at der ikke kan ske noget.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-05-06 21:50

Det skal dog lige tilføjes, at man kunne tænke sig den situation, at han døde efter kort tid og ejendommen bliver solgt hurtigt. I den situation har den nye ejer mulighed for at sige jer op med et års varsel.

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 01-05-06 22:01

Hej

Citat
Din lejeaftale kører uændret videre overfor den nye ejer.
Den nye udlejer har ikke større adgang til at opsige dig end den gamle.
Selve salget kan ikke i sig selv give nogen lovlig begrundelse for opsigelse.
Læs mere i opslaget om ejerskifte: http://www.dklf.dk/rettigheder/_rettigheder/ejerskifte.htm
Er du utryg, eller opstår der problemer, så opsøg videre assistance i en lokal lejerforening: http://www.dklf.dk/DL/LFindex.htm

Uddrag fra http://dklf.dk/brevkasse

Citat
Ejerskifte
Kategori: Både "privat" og almennyttig
Remote Name: 212.130.49.213
Date: 2002.02.12
Time: 12:25:17

En lejeaftale gælder selvom ejendommen handles, og man på den måde får ny udlejer. Lejer har altså et lovkrav på at fortsætte lejemålet på uændrede vilkår, og der skal IKKE indgås ny lejekontrakt for at fortsætte lejemålet. Nogle udlejere presser på alligevel, men det må kraftigt frarådes at indgå ny lejekontrakt. (I hvert fald uden at man først har konsulteret en lokal lejerforening herom.)

Den ny udlejer træder simpelt hen ind i de rettigheder og forpligtelser der gjaldt for den gamle udlejer. Som udgangspunkt handler dette om samtlige rettigheder og forpligtelser. Hvis man imidlertid med lejekontrakten har erhvervet sig SÆRLIGT gunstige vilkår, sammenlignet med hvad der gælder "normalt" efter lejeloven, så KAN det være en betingelse for fortsat gyldighed af disse særlige bestemmelser, at lejekontrakten er blevet tinglyst på ejendommen.

Dette princip, at lejeaftalen kører videre med ny ejer, er fra gammel tid kaldt "leje går for (-ud for) eje", og det gælder uanset hvor mange gange ejendommen handles. Princippet har været gældende MEGET længe i dansk ret. Det forekommer således allerede i Jydske lov fra 2. april 1241, og har været gældende i dansk ret lige siden.

Senest opdateret: 27. October 2004

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 100 point
Dato : 01-05-06 23:50

VED EN TIDSBEGRÆNSET LEJEKONTRAKT, SKAL DER VÆRE MEGET VÆGTIGE GRUNDE TIL AT KUNNE LAVE DEN MERE END EEN GANG, DET VIL SIGE EFTER 2 ÅR OG I STADIG BOR DER, FALDER DET TIDSBEGRÆNSEDE VÆK AF SIG SELV.

VED EN NY EJER, FORTSÆTTER LEJEKONTRAKTEN, DOG KAN DEN OPSIGES MED 1 ÅRS VARSEL, SÅFREMT NY EJER SELV SKAL BRUGE JERES BOLIG.

SÅDEN KAN GL. EJER OGSÅ OPSIGE EN LEJEKONTRAKT I "UTIDE" HVIS EJER SELV SKAL BRUGE LEJEMÅLET.
DOG KAN HAN IKKE BARE "SÆTTE JER UD" OG SÅ LEJE UD TIL EN ANDEN.

HELD OG LYKKE MED DET.
MVH AG112

Godkendelse af svar
Fra : sofla

Dato : 02-05-06 19:47

Tak for svaret AG112.
Og tak til alle jer andre.

Hygge

knuzz
sofla