/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvordan finder jeg fødselsdatoer?
Fra : Nakita
Vist : 2754 gange
100 point
Dato : 05-12-02 22:12

Jeg har for første gang været på Landsarkivet i Kbh. for at finde ud af mere om min mors familie.

I Kirkebogen fandt jeg min mor. Hun er født i 1912 og jeg har hendes dåbsattest(er), men på den ene står der, at min mormor er frasepareret og der er ingen angivelse af far. Da jeg forhørte mig i St. Lukas Kirke på Frb. hvor min mor er døbt, fik jeg underhånden at vide, at der stod at hun var uægte født barn.

På LA fandt jeg navnet på den mand min mormor var separeret fra samt 2 adresser. Den ene tror jeg er den hvor de boede sammen og den anden er den adr. som han er flyttet til.

Er det nu muligt for mig - via folketællingerne - at finde frem til deres fødselsdatoer? Der er jo folketællinger fra 1911 og 1916.

Eller er der andre muligheder?

På min mors dåbsattest står der desuden et sagsnummer og at dåbsattesten har været fremlagt i Frederiksberg Birks politi ret i 1914, så derfor tror jeg, at det er en faderskabssag.

Hvordan kan jeg komme til at se denne?

Hilsen Nakita

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 05-12-02 22:45

Jeg ved at min mor har 2 brødre, men jeg ved ikke om de er ældre eller yngre end hende. Den ene ved jeg rejste til Vancouver i Canada, men jeg ved ikke hvornår, men jeg ved at han døde derovre i 1960'erne eller 70'erne, men jeg kan ikke finde nogle oplysninger om ham.

Jeg ved heller ikke hvornår min mormor er blevet gift eller om hun er blevet gift borgerligt eller i kirke. Jeg har simpelt hen ingen oplysninger om hende undtaget hendes navn Marie Hansine Langetved født Thorsen og at hun fødte min mor på Frederiksberg Hospital 13. feb. 1912.

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 05-12-02 23:16

Hej Nakita,

Du kan prøve her http://www.familysearch.org/Eng/default.asp du kan blive gratis medlem..

Hilsen,
Henning *<

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 05-12-02 23:38

Du kan også lægge en efterlysning ud her på sitet og på aneefterlysning som ligger på dette link
http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?f=1

Du kan også kontakte
http://grosboll.dk/gendesigner/62.html
Han har ihverfald en langetved i sin slægt

Lis

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-12-02 00:35

På min mors dåbsattest står der desuden et sagsnummer og at dåbsattesten har været fremlagt i Frederiksberg Birks politi ret i 1914, så derfor tror jeg, at det er en faderskabssag.

Du skal søge om aktindsigt i ovennævnte sag, ring til Rigsarkiver, og forklar dit problem,de kan fortælle dig hvad du skal gøre, for at få de oplysninger du har brug for.
Senta

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 06-12-02 11:51

Har du søgt her? http://ddd.sa.dk/

Jeg håber at du finder noget.

Mvh,

Henning *<

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 06-12-02 14:28

Jeg mener at jeg efterhånden har prøvet de forskellige databaser, men nu vil jeg tage på LA igen og se på folketællingerne.

Kommentar
Fra : KaNi

Dato : 06-12-02 22:58

Hej Nakita

Du skriver, at du vil tage på LA for at se folketællinger. Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at folketællingerne efter 1890 skal du på Rigsarkivet for at se.

Med venlig hilsen

KaNi

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 100 point
Dato : 07-12-02 19:49

"Nakita" <Nakita.news@kandu.dk> wrote in message
news:QN9I9.60709$HU.4185233@news010.worldonline.dk...
> Jeg har for første gang været på Landsarkivet i Kbh. for at finde ud af
> mere om min mors familie.
>
> I Kirkebogen fandt jeg min mor. Hun er født i 1912 og jeg har hendes
> dåbsattest(er), men på den ene står der, at min mormor er frasepareret
> og der er ingen angivelse af far. Da jeg forhørte mig i St. Lukas Kirke
> på Frb. hvor min mor er døbt, fik jeg underhånden at vide, at der stod
> at hun var uægte født barn.
>
> På LA fandt jeg navnet på den mand min mormor var separeret fra samt 2
> adresser. Den ene tror jeg er den hvor de boede sammen og den anden er
> den adr. som han er flyttet til.
>
> Er det nu muligt for mig - via folketællingerne - at finde frem til
> deres fødselsdatoer? Der er jo folketællinger fra 1911 og 1916.
>
> Eller er der andre muligheder?
>
> På min mors dåbsattest står der desuden et sagsnummer og at dåbsattesten
> har været fremlagt i Frederiksberg Birks politi ret i 1914, så derfor
> tror jeg, at det er en faderskabssag.
>
> Hvordan kan jeg komme til at se denne?

Du skal henvende dig på Landsarkivet igen, og
spørge ved skranken. De er meget hjælpsomme,
og de skal nok hjælpe dig med at få fat i de rigtige
politiprotokoller.
De hjalp mig til at finde min fars halvbror, og
det tog ca. 1½ time........efter at jeg havde ventet
i mere end 25 år på at gøre det færdigt.

Med venlig hilsen
Bodil.

Godkendelse af svar
Fra : Nakita

Dato : 07-12-02 21:49

Tak for svaret Bodil Grove Christensen og også til jer andre.

Nu kan jeg forhåbentlig komme videre. Det er da en ualmindelig rodet familie mig og min søster er kommet til verden i.

Hilsen Nakita

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-12-02 20:26

"Nakita" <Nakita.news@kandu.dk> wrote in message
news:rZsI9.61655$HU.4292088@news010.worldonline.dk...
> Tak for svaret Bodil Grove Christensen og også til jer andre.
>
> Nu kan jeg forhåbentlig komme videre. Det er da en ualmindelig rodet
> familie mig og min søster er kommet til verden i.
>
> Hilsen Nakita

Velkommen i klubben.
Sådan var min ene bedstefar også, jeg ved,
at der vil være børn af ham, som jeg sikkert
aldrig finder, men jeg har forhåbentlig mange
gode år endnu til at forsøge mig i.

Med venlig hilsen
Bodil.