/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Udskiftning af blinklysrelæ
Fra : cccf
Vist : 5100 gange
100 point
Dato : 01-05-06 11:42

Er det svært at udskifte mit blinklysrelæ på min OCTAVIA elegance 2,0 fra 2002 ??
og hvor sidder den ?
Der har været perodiske fejl længe så defor kan det vel ikke være sikringen ? og nu vil den ikke blinke mere, blinklys lyden er der, men den lyser ikke,

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-05-06 12:25

Det er let at skifte. Du bare trækker det gamle ud, og sætter det nye ind.
alimak

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 01-05-06 12:28

At udskifte et sådant relæ er i sig selv ikke særligt vanskeligt
Som du selv påpeger, er det "sværeste" for os "amatører/perlestensmekanikere" at få lokaliseret relæet.
Her vil vil jeg som udgangspunkt, anbefale dig at anskaffe dig en værkstedsmanual fra eksempelvis HAYNES.
Her i denne forefindes ALLE sådanne oplysninger og en vejledning i hvordan du griber sagen an.

Uanset om du måtte få et mere konkret svar på dit spørgsmål, vil jeg under alle omstændigheder KRAFTIGT anbefale dig at få fat i omtalte manual.

Held og lykke!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-05-06 13:16

Jeg mener releet sidder under instrument panelet. Hvis du køber nyt rele, så ser du antagelig hvilket rele det er som skal skiftes.
alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-05-06 14:00

Det er en misforståelse at relæet skal lyse.

Hvis det er en kontrollampe, eller blinklyslampe, som ikke lyser, er den formentlig brændt over.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 01-05-06 15:53

Det er relæet der er defekt.
Der er ikke nogen af blinklyslamperne der blinker.
Når jeg "kipper" med blinklysarmen kan jeg høre relæet slå fra og til.

Accepteret svar
Fra : stevanovski

Modtaget 100 point
Dato : 01-05-06 23:32

det da ik nogen garanti for at det er relæet hvis lamperne ik blinker...
hvis dit relæ lyder som det plejer når du aktiver det til højre eller venstre så fejler relæet højst sansynligvis ik noget. Du skal faktisk have målt udgangen nede på relæet altså den ledning som går ud til instrument og lygterne . hvis du kan finde relæet selv ved at lytte dig frem og føle på hvilket der klikker kan du måle med en prøve lampe på det, men kræver nok du har et lednings diagram på det da det nok ik er et helt alm. arbejds relæ.
hvad gør den når du aktiver havari kontakten?

Mvh NS Auto

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 02-05-06 08:10

Det er kun når jeg slår armen ud at relæet klikker, det gør det ikke selv.
Havariblink virker heller ikke.

Godkendelse af svar
Fra : cccf

Dato : 05-08-06 10:35

Tak for svaret stevanovski.