/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Citroën C5 affjedring
Fra : BertelBrander
Vist : 2459 gange
200 point
Dato : 01-05-06 00:27

Familien skal have ny bil, og vi har valgt at købe en Citroën C5.

Vi har foreløbigt kikket på:
http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=307400383&page=1

http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=309900684&page=1

I den ene er der en "Sport" knap til affjedringen, det er der ikke i den anden, hvorfor?
Er der andre forskelle på affjedringen?

Der er ESP i den fra 2004, er der også det i den anden?

Vi får en bil der er 2 år nyere og har kørt 37.000 mindre for 30.000,- ved at vælge den nye, det er vel billigt? Jeg ved godt at den nye "kun" er 1,8 men det er nok til vores brug.

Accepteret svar
Fra : Nallatruk

Modtaget 210 point
Dato : 01-05-06 01:10

Affjedringen i C5 er næsten identisk med den i Xandia 2 modellen, hvor jeg har prøvet begge typer. Altså med og uden "Sport". Sport er et tilbehør, som er født i nogle af Citroën's mange modeller i Xantia og C5 serierne og vist nok også i den ny C6. Det giver tilkoblet en stivere undervogn, som er til gavn under rap kørsel på kurvede veje. Sport kan til og frakobles efter behov under kørsel og er alene elektronisk regulering af hydraulikken. Jeg fandt dog ikke, at jeg havde behov for det, og valgte en Xantia uden Sportknap, også uden Sport, er køreegenskaberne fortrinlige.
Nallatruk

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 01-05-06 01:15

På spørgsmålet om ESP, må jeg være dig svar skyldig. Jeg tror det, men er ikke sikker.
Nallatruk

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-05-06 01:18

Tak, så langt.

Jeg har ladet mig fortælle at de har forbedret affjedringen i nyere C5, så de ikke er så sidevindsfølsomme.
Ved du (eller nogen anden) hvornår det er sket?

Jeg har også fået fortalt at Sport knappen kan gøre bilen mindre sidevindsfølsom, ved høj fart på god vej.

I de nye C5 hedder affjedringen "hydraktiv 3", hvornår begyndte de at kalde den version 3?

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 01-05-06 01:21

Det kom sammen med modelændringen i efteråret 2004
Nallatruk

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-05-06 01:26

Så dette, fra citroëns hjemmeside:

Citat
C5’s intelligente undervogn – Hydraktiv 3 – tilpasser sig automatisk til vejens beskaffenhed og køresituationen. Ved motorvejskørsel sænker C5 sig automatisk for at styrke vejgrebet og mindske vindmodstanden. Omvendt vil den automatisk hæve sig på ujævn vej. Det avancerede affjedringssystem gør ikke alene C5 til en suveræn rejsevogn – det er også vedligeholdelsesfrit de første 5 år/200.000 km.

Gælder det kun de nye modeller med den nye front?

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 01-05-06 01:33

Ja det gør det, idet der er udviklet ny censorer og elektronik til denne model, og der kan forventes mere comfortforbedrende udstyr i de kommende årgange. Me-e-en C5 eren er ikke mere sidevindsfølsom i den gamle version. End den er meget nem at styre og behagelig at køre i.
Nallatruk

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-05-06 01:38

Du lader til at vide alt om Citroën, så du får lige et par ekstra spørgsmål inden jeg accepterer dine svar.

Er 2.0 motoren bedre end 1,8 versionen? Med bedre mener jeg, færre fejl, holder længere osv.

Har de fået lavet en bedre bagrude løsning i de nye C5, en der ikke går så meget i stykker?

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 01-05-06 01:53

Både 1,8 og 2,0 motorerne er efter hånden ganske velafprøvede, med meget få fejl. De stammer egentlig fra Peugeot 1,8 motor fra tilbage i 90 erne. Jeg finder dem lige driftsikre med en fælles sårbarhed, når tandremmen bliver over 100 000 km gammel., hvor den så bør udskiftes. Du skal nok vurdere dit kraftbehov når du vælger motortype hvor 2,0 har små 30 hk mere at trække med, hvis du har meget kørsel med tung vogn eller med påhæng. Ellers er 1,8 en lidt mere økonomisk løsning.
Med hensyn til bagruden, har jeg ikke hørt om nogen, som har problemer med den ny model. Men den har jo også kun kørt i godt et år
Nallatruk

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-05-06 02:30

Jeg kører den gamle XM v6. Der er kun brug for "aktiva" (sports-knappen) når man fyrer hele kraftværket af. Det forhindrer at forhjulene hopper. I alle andre tilfælde er standardaffjedringen fuldt tilstrækkelig.

Godkendelse af svar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-05-06 19:59

Tak for svaret Nallatruk.

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 02-05-06 00:44

Selv tak, og god vind med en C5,er.
Nallatruk

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 30-05-06 23:18

Vi har nu købt og har fået vores C5'er, en fra 2002.

Jeg kan læse i instruktions bogen at den selv regulerer højde efter køre forhold, sænker hvis farten er over 110.

Der er så vidt jeg kan nogle fra denne årgang der er med "Hydraktiv affjedring III", hvordan ser jeg om det gælder vores?

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 31-05-06 19:19

Hej igen BertelBrander.
Tillykke med din C5er. Hydraktiv 3 har du når bilen højde og krængningsjusterer automatisk under kørselen i forhold til din hastighed, hvilket ikke var muligt med Hydraktiv 2 i Xandia og i de første 2 årgange af C5.
Hilsen
Nallatruk