/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
hvorfor får katten orm?
Fra : buska
Vist : 4624 gange
200 point
Dato : 30-04-06 22:28

hejsa
mine katte har flere gange fåer ormekur (sådan en slags pasta i tube eller piller) imod spoleorm.
de er 100% indekatte og får kun tørkost.
hvad er det der giver dem disse orm? jeg troede selv det var fx ude katte der spiste fugle og mus der fik det den vej, men da mine katte ikke kommer ud og ikke få kød, kan det jo ikke være derfra.

håber i kan hjælpe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-04-06 22:51

Nu foreligger der den mulighed, at det ormemiddel du giver kattene ikke udrydder spoleorm, det kommer an på hvad det er for noget middel, for ikke alle slags slår spolorm ihjel.

For det lyder mærkeligt, at de gentagne gange får orm såfremt de ikke kommer ud og ikke får råt kød.

For det er fortrinsvis der det kommer fra, altså dyr som kattene fanger i naturen og så kød, eller hvis de på anden måde kommer i kontakt med ormeæg.

Mennesker kan for øvrigt også have spolorm, nogen uden rigtigt at opdage det.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-04-06 22:53

Forresten nu skriver du spolorm, har du set ormene, jeg mener spolormene er jo ret store.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-04-06 23:01

Se på disse links for info om orm hos kat:

http://www.netdyredoktor.dk/sw17995.asp

http://www.netdyredoktor.dk/sw11549.asp

Vaxen

Kommentar
Fra : buska

Dato : 30-04-06 23:21

ja de er ret lange - nok 10 cm. de er meget tynde og næsten gennemsigtige. så jeg er næsten sikker påa t det er spoleorm. det var ihvertfald hvad dyrlægen sagde da jeg fortallte ham hvordan de så ud.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-05-06 00:02

Indekatte kan sagtens også få orm, selvom udekatte er mere udsat. Spolorm kan indekatte få af ormeæg, der bliver slæbt ind via fodtøjet fra mennesker, - via jord i urtepotter, - via blomstervand hvis man bruger regnvand, - via råt kød og rå fisk, - via andre dyr der opholder/ eller besøger jeres hjem. Derfor skal man altid sørge for at skifte ormemiddel til et helt andet fabrikat, da orm kan blive recistente overfor ét produkt man jevnligt bruger, specielt hvis man ikke gennemfører medicineringen fuldt ud, samt gentager behandlingen efter 14 dage. Fejlen behøver heller ikke være din, hvis de ormeæg, der bliver optaget af katten, i forvejen er recistente, hidrørende fra andre værtsdyr.
Din kat kan også få orm fra lopper.
Skift ormemiddel og gennemfør kuren fuldt ud ad to gange med 14 dages mellemrum.
MVH Akle

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-05-06 00:15

Citat
ja de er ret lange - nok 10 cm. de er meget tynde og næsten gennemsigtige. så jeg er næsten sikker påa t det er spoleorm. det var ihvertfald hvad dyrlægen sagde da jeg fortallte ham hvordan de så ud.

Jeg synes, at du skulle tage din kat til dyrlægen. Det kan ikke være rigtigt at dyrlægen udskriver medicin uden at have set "ormene" efter en forklaring fra dig.

Du kan også gemme afføring, som dyrlægen så kan undersøge, for så at finde den rette medicin.

Men det koster jo mere end en telefonopringning.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 01-05-06 00:52

Ihvertfald en glimrende grund til ikke at ku' li' katte!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-05-06 09:47

Epidedymittis, nej det er faktisk en elendig grund til ikke at kunne lide katte...

Tror du, at du er fri for parasitter

Vaxen.....

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 01-05-06 11:43

Nej, men jeg er helt sten-sikkert fri for orm! - Og hverken min mad, eller mit pis lugter ligeså slemt som kattens!

Kommentar
Fra : buska

Dato : 02-05-06 00:15

epidedymittis
jeg synes du skulle tage at smutte et sted hen hvor du kan være til nytte.
Dette er et helt seriøst spørgsmål, og jeg som katteejer er bekymret for mine dyrs helbred, og vil dem kun det bedste - så hold venligst dine meninger for dig selv, hvis du ikke har noget fornuftigt at sige.

Kommentar
Fra : Bizma

Dato : 24-07-06 10:52

Hej.
Jeg har lige fået mig en kat og den er utrolig dygtig til at fange fluer også de store spy fluer og hvis jeg ikke er hurtig nok , ja så når den at spise dem
Det tror jeg godt de kan få orm af.
Hilsen Bizma