/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Glasuld eller rockwool
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 6019 gange
50 point
Dato : 30-04-06 17:25

Jeg skal til at isolere min 1. sal.

Der skal isoleres i tag og lodrette vægge.

Hvad skal man vælge glasuld eller rockuld ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-04-06 18:06

De har samme isoleringsevne.
Glasuld kan godt kradse lidt ved berøring.
Rockwool kan godt støve lidt så man hoster.
Som jeg har oplevet det.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 30-04-06 18:07

De har samme isolationsværdi. Personligt foretrækker jeg glasuld, der er lettere at arbejde med og ikke støver så meget...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-04-06 18:10

Glasuld er absolut det bedste at arbejde med og kan lægges / skæres pænere / nemmere at "forme"ind.

Kommentar
Fra : sottmann

Dato : 30-04-06 18:14

Til Thomas

Glasuld fås i ruller og tåler bedre at man trækker i det, ellers er det
fuldstændig lige meget hvad du vælger.

mvh sottmann

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-04-06 18:57

I Danmark producerer vi rockwool.
I Sverige glasuld.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-04-06 19:01

det er en smagssag , som de andre siger
men hvis du bor i et område hvor der er stor risiko for at der kan komme mus ol.( stor risiko hvis du bor nær marker og skov )
så brug glasuld , da de kun laver gange i den , hvorimod rockwool bliver ødelagt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-04-06 21:50

Det er ren religion, om man foretrækker det ene for det andet.

Begge dele produceres i Danmark. Men R-W har, så vidt jeg ved flere lokale fabrikker i Danmark end G-U. Da transportomkostningerne er store, kan det ske at man i yderområderne får noget, der er produceret i udlandet.

Accepteret svar
Fra : Letmatronen

Modtaget 50 point
Dato : 01-05-06 00:22

Man kan kun gentage hvad de tidligere inlæg allerede har sagt. Der ingen eller ubetydelig forskel i isoleringsevnen. Om man kan lide at arbejde med det ene eller det andet produkt er en smagsag.
Personlig fårjeg kriblen og kløe over hele kroppen af begge bare ved tanken om at røre ved det. Men jeg syntes lige at man skylder at nævne brandmostandensevnen, måske betyder den ikke noget i dit tilfælde, men R-W har bedre brandisoleringsevne end glasuld. Bor du i et fritliggende parcelhus er det uden betydning.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 01-05-06 10:16

rockwool leveres også i ruller!

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 04-05-06 11:24

Tak for svaret Letmatronen.