/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Marmorfliser i Entre + Brygers
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 5230 gange
100 point
Dato : 30-04-06 08:26

Min kone og jeg vil gerne have marmorfliser i entre+bryggers og eventuelt i badeværelse(ikke brusekabine).

Er der nogen der har erfaring med vedligehold/nedslidning m.v.

Vores alternativ er brændte fliser - men de er ikke så pæne som marmor.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-06 09:31

Marmorfliser er kanonflot, meeeen jeg ville ikke vælge det. Vi har mormorfliser på badeværelset,

og ud fra det kan jeg sige, at vi har fået pletter på bordpladen, blot ved at sætte en lille krukke. Man

kan ikke bruge alm. rengøringsmidler, men skal bruge spec. marmorpolich, efter brug af dette bli-

ver gulvet spejlglat, og man skal virkelig passe på, ikke at falde.

Så hvis jeg skulle vælge idag, så valgte jeg hellere de brændte fliser

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-04-06 10:27

mormor fliser nordsted1 ???

thomas_mygind du har nok svaret her: http://www.kandu.dk/Spg68768.aspx
og når jeg nu har linket til det så kan jeg vel tillade mig at kopiere det ind

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Sådan vedligeholdes marmorfliser

Marmor er en kalksten, der indeholder blandt andre bjergarter, plantedele og døde skaldyr, der presses sammen under stort tryk. Derfor varierer marmorets farver alt afhængigt af, hvad der er presset sammen og i hvilke mængder. Det er også derfor, at man under ingen omstændigheder må bruge nogen former for afkalkningsmidler eller syrer i forbindelse med rengøring og vedligeholdelse af marmor.

Marmor er temmelig upraktisk på badeværelser, men mange vælger alligevel at sætte marmorfliser op eller lægge marmorfliser på gulvet, fordi marmor er smukt.

Citat
Du skal bruge:
lakforsegler
klude
fin ståluld
sæbespåner eller krystalsæbe
lunkent vand
balje

Citat
Fliserne

Det er uundgåeligt, at der kommer kalk på fliserne, når de er sat op eller lagt i badeværelset.

Det er vigtigt, at fliserne er helt rene og tørre, inden man går i gang med behandlingen.

Fliserne påføres lakforsegler med en ren klud.

Vær især omhyggelig omkring vasken og badefaciliteterne, hvor der er størst mulighed for kalkaflejringer

Citat
Et år efter

Selv ved regelmæssig rengøring sætter der sig kalk på fliserne.

Efter cirka et år renses fliserne for kalk med fin ståluld. Stålulden må kun benyttes på tørre fliser, og du må ikke tilsætte vand, når du renser med stålulden.

Eventuelle ståluldstråde der lægger sig på gulvet, bør fjernes efter rengøringen, fordi man ellers risikerer, at trådene ruster og afsætter rustpletter på fliserne.

Citat
Rengøring og vedligholdelse

Regelmæssig vedligeholdelse og rengøring sker ved at vaske fliserne i enten sæbespånevand eller med krystalsæbe.

Bruges flydende krystalsæbe, blandes det i forholdet en del krystalsæbe til 20 dele vand.

Bruges fast krystalsæbe, piskes det ud i vandet ligesom sæbespånerne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-06 11:01

Åhh ja men, hvad hjertet er fuldt af, løber munden (fingrene) over med, er det ikke sådan. Nå men selv samme mormor faldt på sit badeværelse og slog hoften af led, godt det ikke var på mit meget glatte MARMORgulv

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 100 point
Dato : 30-04-06 19:51

Det kommer an på hvordan i lever i dagligdagen. Har man en flok livlige unger og evt. kæledyr ville jeg ikke vælge marmor. Men går i to alene i dagligdagen er det muligt at overkomme at pleje det.

Jeg har selv haft marmor på badeværelse, og plejet med det rette marmorpolish holder det sig flot og er utrolig lækkert. Men man skal huske at der ikke må bruges syreholdige produkter i forbindelse med marmoren. Som eks. skal den silikone som vvs-manden bruger til tætning i forbindlse med opsætning af toilet være med et specialprodukt.

Problemet i entre og bryggers vil jo nok være gulvet. Man kunne vælge en anden passende type til gulvet.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-04-06 22:09

Vælg glans efter brug. Hvis det er et sted der nemt bliver fugtigt , skal du have en mat flise, da den ikke bliver så glat. Du kan få diamantsvampe i selv meget fine korn, hvis der kommer kalk eller andet, hvor du må genetablere en pæn overflade.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-05-06 10:35

Ægte marmor er flot men, besværligt at vedligeholde. Pletter af kalk og fastsiddende snavs i overfladen kan kun slibes væk. farvede pletter, som er trukket ned i en porøs marmor er umulige at fjerne, hvis de ikke lader sig blege væk med klor eller lignende blegemiddel. jeg villde aldrig vælge et marmorgulv, når der findes så mange andre flotte materialer.

Man kan selvfølgelig forsegle overfladen med lak, silicone, voks, polish eller lignende. Det er princippet i de forskellige patentmidler som andre har omtalt. Men så kan man diskutere, om det er ægte marmor mere. Der findes kunstmarmor som ligner, og som ikke er så sart. det er laves af forskelligt stenmateriale støbt sammen med en plastbinder. Det kan vær lige så godt som marmor med patentpolish, men ikke så glat.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 04-05-06 11:33

Tak for svaret qfha.