/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Fugleskidt på postkasse
Fra : svendgiversen
Vist : 4052 gange
50 point
Dato : 29-04-06 21:58

Vi har en udvendig søjlemonteret postkasse i kobber ved indgangen til huset.
(og vi har mange solsorter, næsten tamme, som vi har delt æbler med i vor garage hele vinteren).

Her i foråret begyndte postkassen at blive overskidt næsten dagligt med fuglelort...

En morgen så jeg en solsort sidde på sin yndligs skideplads: Vor postkasse.
Hvordan får jeg på en pæn måde bedt den om at skifte toilet.

Jeg overvejer at anbringe en påklæbet sort rovfugl oven på postkasssen...
(ligesom dem man klæber på vinduer for at undgå at fugle flyver imod).

Hvor køber man sådanne rovfugle attrapper?
Er der bedre forslag??
På forhånd tak Svend

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 29-04-06 22:07

Køb en haglspreder, eller en kat.

Du kan, hvis de sidder direkte på din pistkasse, sætte et lille hegn op, med tråde, da du ikke kan få en fugl til at sidde sig på tråde, de kan vikle sig selv ind i, medmindre du foder dem,
Og det tips gælder også for mennesker der døjer fugle i tagrender/ lysninger og andet

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 29-04-06 22:10

Bortset fra det, så pas på de småfugle, vi stadig har "vilde" de laver intet de ikke må, men ser de en god udsigtspost, så er det som regel menneskehedens skyld, da vi har indtaget, de fleste dyrenes naturlige gemmesteder/jagt områder.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-04-06 23:17

Foreløbig tak,
men intet om mit forslag med rovfugle skræmmer...

Alternativt, findes der ikke duftmidler der holder fugle væk, ligesom til hunde og katte?

Ikke helt let at sætte tråde oven på en pæn kobber postkasse uden at det skæmmer,
så vil jeg hellere lave en lidt højere siddeplads tæt ved.
Hvordan lokker jeg så solsorten over på den??

Naboerne til begge sider har katte, men postkassen sidder tilpas højt,
og vi er ellers glade for vor sorte ven, Svend

Kommentar
Fra : KjirstenSofia

Dato : 29-04-06 23:52

Hej Svend
Jeg ved ikke om dette virker. Det er et forsøg værd. Det er et råd jeg engang fik af en ingeniør...hvem skulle ha' troet det!
Jo, ser du det, dyr bryder sig faktisk ikke om "lugten af sin egen type" i død udgave. Du skal have fat i en død fugl og så brænde den. Asken skal røres op i vand og dette kan du smørre på stolperne. Måske også på postkassen i starten. Hvis det ser grimt ud, må du nok tørre det af igen. Ham ingeniøren brugte det med en død mus og vandede hele vejen rundt om sit hus. Så ville musene ikke ind. Dem der var inde ville ikke ud!!! Før i tiden var der også landmænd som hang en død krage op over roekuglen hvis kragerne var slemme til at hakke overdækningen i stykker og spise roerne eller hvad der nu lå.
Held og lykke
KjirstenSofia

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-04-06 01:59

Troede ellers det mest skræmmende med postkasser var antallet af reklamer? Måske en anden postkasse fuglene ikke tror er en redekasse? Rovfugle virker ikke på solsorte (den er for stor) og en glimtende skinnende ting tiltrækker dem bare ligesom skader! Så mit råd er at skifte "redekassen" ud til en mere ydmig bolig! Og forøvrigt tror jeg ikke det er solsorte, snarere krager, alliker, skader der bare er der når du du sover!

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 30-04-06 02:59

Lån en bombe af en BUSHemand, og håb på det ikke går ud over dine naboer.
Ellers flyt

Fugle har, SÅ VIDT JEG VED - STADIG RET TIL AT FLYVE FRIT, i lille Danmark.
Om du trækker en grænse for hvilke fugle du vil have på besøg, kan jeg kun sige
VÆR GLAD FOR DEM
Eller skal de også have et SKIDE pas.

Det er dig, der skaber pladsen til fuglen, ellers tror jeg "med din mening" den blev skudt, bare for sidde på din skide P kasse.

ELLER ER DU BARE EN/T AF DISSE MENNESKER DER ER BLEVET BANGE FOR EN lille forkølelse
SKAM DIG

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 30-04-06 08:14

Svendgiversen, du kan købe klistermærkerne her http://www.naturbutikken.dk/index.php?id=articles&a_sc=84

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-04-06 10:58

Ej Tedd, tror du ikke godt svend kan se forskel på om det er solsorte eller krager der sidder på postkassen ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-06 11:41

Jeg har med held sprøjtet med tredobbelt salmiakspiritus på mine perlesten for at holde kattene

væk, om det også kan bruges imod fugle ved jeg ikke. Det kan da også være det lugter så stækt, at

i ikke selv kan holde det ud, men det var måske et forsøg værd?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-04-06 12:36

Hej, svend... Jeg forstår ikke rigtig hvordan den postkasse ser ud? --Jeg forestiller mig en med rundt låg, og den er da ikke rar at sidde på for en lille fugl..

Tror du ikke, at de fleste klatter kommer fordi der er en gren ovenover postkassen, som solsorten holder af at sidde på? Så er det jo bare at fjerne den gren. Solsorten vil så udnævne en anden gren til yndlingsgren, og hvis den gren ikke også er lige over postkassen, ja så er alle glade, ikke?

I det hele taget tror jeg, at du vil have bedre held med at bruge "gulerod" end med at bruge "pisk". Prøv på at gøre nogle nærliggende steder mere attraktive for fuglene. Så mister de lysten til postkassen..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-04-06 13:01

Postkassen er 32 cm bred, 46 cm høj og 16 cm dyb.
ganske rigtigt halvrund både foroven og forneden...
Men en halvcylinder med 80 mm diameter er en udmærket siddeplads for en lille solsort.

Der er ingen grene i nærheden, men en lysmast 3-4 meter fra postkassen.
Der sidder ofte større fugle, især duer, og indtil jeg så solsorten (ikke kragen) sidde og hygge sig,
troede jeg det var duelort, selv om jeg undrede mig over præcisionen...

I disse fugle influenza tider vil jeg nok ikke brænde fugle til aske
og trestjernet salmiak er vist ikke godt selv for kobber,
så jeg vil nok forsøge med "rovfuglen".
Og hvis det ikke hjælper lave en alternativ siddeplads; med højere prioritet, det er problemet?

Svend, der snart lukker dette spørgsmål. Så vigtigt er det jo heller ikke...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-06 13:11

Salmiakspiritus lugter også på afstand, så du behøver ikke sprøjte på selve postkassen, men det er

et mere miljøvenligt forsøg med klistermærkerne

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-04-06 13:49

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-06 14:06

Selv tak, håber det virker