/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kørekort
Fra : Luffe_20
Vist : 2864 gange
100 point
Dato : 29-04-06 16:02

Hej...

jeg har mistet mit kørekort for spritkørsel i Danmark, men kan jeg godt få et kørekort i fx. sverige eller polen og så køre i udlandet?

Håber i kan hjælpe..

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 29-04-06 16:44

Det må man da ikke håbe ikke kan lade sig gører

swarn

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-06 16:50

Du kan normalvis godt erhverve kørekort i f.eks. Polen, men det kan du kun hvis du bor i Polen, og kan ikke laves om til et dansk kørekort medmindre du først har boet i Polen i mindst et halvt år efter.(hvilket heller ikke er muligt når du er frakendt kørekortet her)

Men når du er frakendt kørekortet her, går det slet ikke, for kørekort udstedes jo altså ikke med klausuler på, at du f,eks. kun må bruge det i Polen eller Sverige

mvh dova

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 29-04-06 18:08

hvis du er dansk states boger kan du godt erhverne kørekort i eks tyskland polen eller et andet eu land men du vil ikke kunne få det ombytte til et dansk kørekort da det danske politi vil kikke på din straffeattest og kan se at du her en §53(spritkørelse) så vil du ikke få det ombyttet før din dom er udløbet
pga scengenaftalen mellem lande vil de normalt bede om straffeatesten fra det landt en eu statsboger kommer fra inde de udlever et kørekort og her vil det så bremes det pga din §53 men det er nogle lande der ikke er så gode til det med at hente infomationer fra schengensystemet tager du eks kørekort i et østland køre i sverige som danske statsboger og bliver stoppet så er du på herrens mark det er fængelse

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 29-04-06 18:13

ps det kan godt lade sige gøre at tage kørekort i polen uden at bo der der er en kørelære der har lagt sinne kørekurser for generhverlse der fordi det er billiger et generhveret kørekort der koster omkring 3000 kr plus bestikkelse til den prøvesagkyndig har lige været en sag om det på tv2 og www.eb.dk men de har guskelov ikke sagt hvem den kørelære var for det ødelægger faget har selv haft læst til kørelære men måtte give op pga min ordblindhed

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 29-04-06 18:14

det håber jeg da ikke
når du er SÅ dum at køre spritkørsel , burde du slet ikke kunne få det igen de næste 10 år

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-06 19:48

thyfoon:

Citat
Der findes to danske arrangører, som ønsker at tilbyde danskere kørekort i Polen. Desværre viser en granskning af de juridiske forhold, at det tilsyneladende er et krav, at man har bopæl i minimum 6 måneder i Polen, før det polske kørekort kan ombyttes til et dansk.

http://www.butik112.dk/koerekort-polen.asp

mvh dova

Kommentar
Fra : Luffe_20

Dato : 29-04-06 20:09

Bredker lyder til at være hellig og aldrig gøre noget forkert.... men lukker kun lort ud om andre..nar

Men er det et lovkrav at man skal have byttet et polsk kørekort om til et dansk for jeg skal ikke køre i Danmark... eller kan jeg køre med det polske?

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 29-04-06 20:12

hej dova tak så blev jeg det kloge *SS* god weekend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-06 20:36

Luffe, du kan ikke køre med et polsk kørekort, for du kan slet ikke erhverve et kørekort i Polen når du er frakendt i DK.

Men hvis du nu havde kunnet få kørekort i Polen, gælder det der såfremt du bor der, altså er meldt udvandret af DK og tilmeldt det officielle folkeregister med fast postadresse i Polen i mindst et halvt år.

Du kan ikke bare rejse til Polen, tage et kørekort og så tage hjem til DK igen og så bruge det polske kørekort, hverken i DK, Sverige eller Polen.

mvh dova

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 29-04-06 23:15

Jeg kan da kun give Bredker ret.
Det er da ikke et spørgsmål om at være hellig og aldrig gøre noget forkert, det gør vi vel alle her i livet, men det er vel et spørgsmål om hvor mange brikker man har at flytte rundt med ik, for der er vel kun en sorteperher, og det er dig Luffe_20

swarn

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-04-06 01:01

jeg er ikke hellig , men nogle af de værste ting jeg ved er dem der er så dumme at de ikke kan se hvor farligt spritkørsel er , det samme gælder feks. de unge der vil have en knallert til at køre 80-90 km , skide være med at de selv kommer til skade , det er deres egen skyld , men de andre det går ud over , det er være
så den type folk har slet ikke respekt fra min side , og nok heller ikke fra ret mange andre

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 30-04-06 09:25

dette er en lille men sand beretning
da jeg var 15 blev min mor og far skilt min mor havde mødt min stedfar han arb i et fag der gjore at han altid skulle ha nogle øl 8-9+ inde han kørte hjem der var altid krise og ond stemning i vores famillie når han var fuld og når han kørte bil han kunne ikke se at han havde et problem jeg ville ikke blande mig for jeg var en smule bange for ham en dag der han kom hjem i fuldskab slog ham min mor og der så jeg rødt de skændet og han kørte sin vej jeg ringet og anmelte ham til politiet og han blev taget for spritkørsel han kom 3 månder i fængsel og fik et kulturchok uden lige jeg var sikker på at nu havde jeg ødelagt deres forhold skæben ville at han fik øjne op for at han havde kvajet sig i mange år og han var tæt på at miste den han holdt af han gik i behanling og min mor var der og støtte ham hun sage at rør du en øl eller andet sprut er jeg smuttet men jeg giver dig din sidste chanse i 1998 blev de gift og i dag har de været sammen i næsten 15 år de 14 som tørlagt han troret det var min mor der havde melt ham men jeg fortalte ham at det var mig der gjore det famillien har se skævt til mig fordi jeg gjore som jeg gjore men fra min stedfars side er der ikke noget ondt ord han var glad for at han fik hjælp til at se sit problem men domme og fængsel ville han gerne være foruden (tror han vil lidt piss off lige da det skete) det har givet han psykisk ar.
den dag i dag er vi de bedste venne han er faktisk mere far for mig en min rigtig far

Annuller spørgsmålet
Fra : Luffe_20

Dato : 30-04-06 14:17

Har ikke fået noget svar men er blevet fornærmet at flere brugere