/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Polini Speedcontrol ruller.
Fra : MorbidAngel78
Vist : 1273 gange
100 point
Dato : 29-04-06 06:43

Hi all..

Jeg har en Polini Speedcontrol vario liggende som jeg skal have sat i. Mit spørgsmål er hvad der er hvad af de ruller der følger med, da der både er gule og grønne..hvilke vejer mest og mindst?? da der intet står om det i sedlen der fulgte med..

Ydermere har jeg også hørt at det bedste når man skulle sætte polinivario i er at bibeholde sine gamle ruller....Er der noget sandhed i dette??

vh
MorbidAngel

Kommentar
Fra : Mark100

Dato : 29-04-06 15:42

så vidt jeg ved, (er ikke sikker) Så er der vidst ikke forskel på rullerne du får med. men jeg har en ven der satte rullerne han fik med i scooteren. den körte ikke särlig godt med de ruller, så han satte de gamle i igen. såe jae. jeg ville beholde de gamle ruller.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-04-06 18:23

Den variator kører med 19*15,5 ruller, og jeg mener ikke din orginale kører med den størrelse, så hvis du vil splitte variatoren ad, så bare sæt tilfældige i?
Selvfølgelig skal diameter og bredde passe til variatoren, ellers kan rullerne måske sætte sig på tværs?
Den leveres med forskellige rullevægte, afhængig af hvor du køber den.
Hver rullevægt har sin egen farve.
Farverne viser vægten, feks. er der tit hvide og grønne ruller med, så vidt jeg husker er de 4,0gr. og 5,3gr. men hvis der ikke står noget på pakken, så op på mors elektroniske køkkenvægt, og divider med 6
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : MorbidAngel78

Dato : 30-04-06 11:00

Palle

Nej den variator kører ikke med de ruller du omtaler...den kører med nøjagtigt de samme ruller som sidder i org. nemligt 16x13.

Men prøver mig frem...starter med de letteste og arbejder mig opad indtil den kører som jeg vil have....for der er nemlig stor forskel i vægt på de to rullesæt der følger med har jeg fundet ud af..

vh
MorbidAngel

PS: Jeg er for gammel til at smide dem på mors køkkenvægt..

Kommentar
Fra : MorbidAngel78

Dato : 03-05-06 20:39

Har nu sat den nye variator i og det er ren fiasko...

Med de lette ruller kommer jeg ikke over 30 - med de tunge ruller kører jeg som hidtil, så jeg valgte simpelthen at sætte de originale ruller i den nye vario, men det resultat at den kører NØJAGTIGT som den har kørt hele tiden. Jeg fatter det simpelthen ikke.. Det er ligesom at der er noget den får for lidt af før det virker...Enten indsugningen i karben eller for lidt gennemgang i udstødningen..Udstødningen får taget blindrøret i weekenden så det giver sikkert lidt...

Ellers nogle forslag til hvorfor den nye vario ingen effekt har???

vh
MorbidAngel

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-05-06 22:02

Jamen en anden vario, giver sjældent noget, hvordan skulle den det. Ja, jeg ved godt mange skifter den, men spørg mig ikke hvorfor, da den jo ikke kan blive størrer i omkreds, kan den heller ikke få knallerten til at køre stærkere.
Men uden blindrør giver meget, og husk så, det skal ikke bare klemmes, men svejses rigtigt.
Dog er det bedre med en rigtig tunudstødning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : MorbidAngel78

Dato : 04-05-06 06:38

Jamen så virker det da komplet vanvittigt at sælge disse varioer da de sjældent effekt har..nå..pyt
Har bare læst alle steder at det skulle give et klart bedre optræk..men det er åbentbart opspind istedet...!!!
Troede egentligt at varioen var opbygget således at man kunne køre med lidt mindre ruller end i en org. således at man fik mere bundtræk....Det mener jeg da også selv at du har nævnt på et tidligere tidspunkt.

Og jeg kan stadigt være sikker på at hvis blindrøret bliver svejset ordentligt at man hverken kan se eller høre på scooteren at den er fjernet ikke???

VH
MorbidAngel

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 04-05-06 21:33

De forskellige "racer"-varioer kan i nogle tilfælde give et optimalt optræk, hvis den rigtige rullevægt findes. (Det er også afhængig af scooterens momentkurve, altså ved vilken omdrejningshastighed den trækker mest) Og momentkurve ændrer sig jo efter udstødning dyse mm.
Men hvis man fjerner begrænsningerne på scooteren, kan man jo også få den orginale variator afstemt med rullerne.
Jeg kan fortælle at jeg var til åben hus hos scooter-shoppen hvor min scooter ydede ....? Ja der er ingen grund til at prale, men de havde selv en yamaha jog der formodentlig slog danmarksrekorden på rullefelt, da den gik op på 26,6 HK, den var vandkølet, og med orginal vario og rem, dens teoretiske tophastighed på rullefeltet var 201KM/t
Det ville den jo nok ikke klare i den virkelige verden da vindmodstanden stiger i anden potens.
Men alt dette for at forklare at måske kan racervarioen gøre lidt for accelerationen et eller andet sted på hastighedskurven, men tophastigheden kan ikke blive størrer da remmen kun kan komme i bund bagi og i top foran mellem varioskiverne.
Grunden til at en "racervario" måske kan ændre optrækket feks. ved lave omdrejninger (Lav fart) er remskivernes vinkel, og dermed remmens villighed til at kravle op. Men det vil så gå udover accelerationen ved højrere hastigheder.
Men som sagt tophastigheden ændres ikke, så ja de fleste der køber anden vario, kunne ligeså godt give pengene til de fattige.

Og jeg kan stadigt være sikker på at hvis blindrøret bliver svejset ordentligt at man hverken kan se eller høre på scooteren at den er fjernet ikke???
Ja, lyden ændres minimalt, og se det kan man ikke hvis det svejses ordentlig, og får en klat sort maling uden på svejsningen.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : MorbidAngel78

Dato : 05-05-06 05:59

Tak for svaret pallebhansen.