/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Vinkler på Fight Club ! (til opgave)
Fra : akvakv
Vist : 817 gange
100 point
Dato : 05-12-02 17:55

Hejsa i gruppen

Jeg står for at skulle skrive en stor skriftlig opgave om filmen/bogen (nok primært filmen) Fight Club.

Er der nogle herinde, der har nogle gode vinkler på filmen som jeg endnu ikke har opdaget, sekundær litteratur, links, etc, så ville jeg være utroligt glad.

Freud og hans "Kulturens Byrde" er indtil videre bedste bud, men det kunne være fedt med nogle flere vinkler, og mon ikke jeg har overset nogle...

På forhånd tak!

Mvh Anders

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 06-12-02 02:25

Filmen handler vel grundlæggende om rå kynisme og meningsløs vold - Bestemt ikke provoldelig, snarere tværtimod!
Den er uden tvivl stærkt inspireret af Stanley Kubricks A Clockwork Orange, som du med sikkerhed kan finde en masse god litteratur til. Søg dig frem og du vil finde op til flere artikler på nettet som drager kraftige paraleller de to film imellem.
A Clockwork Orange er gennem-analyseret til hudløshed, så finder du en god artikel med "den rigtige" vinkel på denne film, kan du med garanti bruge den selvsamme vinkel i forbindelse med din rapport om Fight Club.
- Og så er det jo samtidig en fornøjelse at have solid backup til at undersøtte egne teorier med.

God fornøjelse med opgaven

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : maldi

Dato : 26-12-02 22:59

Hvis du laeser budhisme, saa er der ogsaa mange af disse ideer der passer med filmens pointe. En vigtig kommentar i filmen er, at vi er afhaengige af ting. I filmen proever medlemmerne i Fight Club at frigoere sig fra det matrielle hvilket er hele grundtanken bag budhisme. Denne filosofi/ religion er i stigende grad populaer i vores moderne vestlige samfund, da vi jo i hoej grad ligger vaegt paa det matrielle =Et overfladisk og tomt liv. En modreaktion paa hele dette tings-samfund er en matriel frigoerelse.

Igennem en primitiv livsfoerelse foeler man livet meget staerkere. Vold som i Fight Club faar de fremmedgjorte matrialister til at foele sig selv. De foeler deres krop i form af smerte. De bliver kropsbeviste. En film der ogsaa diskuterer og kritiserer vores overfladiske vestlige samfund er American Beauty. Leister og ham Fight club fyren har mange lighedstraek: En aggresion mod en ligegyldig hverdag. I Fight club er volden forlosningen i American Beauty er det stofferne.

Haaber du kan bruge det.

Accepteret svar
Fra : puer2rico

Modtaget 100 point
Dato : 14-01-03 17:40

Fight Club er oplagt at se som et udtryk for zeitgeist. Hvis du bruger filosoffen Jean-francois Lyotard teorier om det postmoderne (fra "Viden og det postmoderne"), hvor han redegør for at det postmoderne er processen fra det legitimerende til en delegitimering, så kan Figth Club anskues som et dødsstød til hans teorier -et råb om mening- et råb om en re-legitimering. Altså at vi er trætte af at der ikke findes en samlende fortælling vi kan leve vores liv i og vi ønsker den samlende fortælling tilbage. (de fascistoide træk i fortællingen (Tylers hær) er denne samlende fortælling, med Tyler som Gud/fører).
Du kan sikkert også få noget ud af Henrik Dahls udmærkede "Hvis din nabo var en bil", der beskæftiger sig med livsstil og forbrug.

mvh
Henrik

Godkendelse af svar
Fra : akvakv

Dato : 14-01-03 21:01

Tak for svaret puer2rico.