/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
Civilisation 1
Fra : Pytten1510
Vist : 627 gange
135 point
Dato : 29-04-06 00:23

Halløjsa.

Er der nogen som kan hjælpe mig med at finde CIVILISATION 1. Det oprindelige spil fandtes engang på diskette.....

Ville prøve at finde det til min "gamle" mor, som er helt vild med spillet.....

Pytten

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-04-06 01:00
Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-04-06 08:58

Tak for det. Jeg har nu hentet spillet ned på disketter og forsøgt at få spillet til at køre. Jeg ved ikke så meget om DOS, men under installation beder den om disketten med batch-filen på......den er tilsyneladende ikke på nogen af disketterne.

Jeg får at vide at alle filer er installeret, men der ligger ikke noget ikon eller andet, der indikerer at spillet ligger på computeren.

Det er forsøgt installeret påen 98'er. Hvor finder jeg den batch-fil den efterlyser under installation....

Pytten

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-04-06 15:17

Det må være de der install.bat filer tror jeg

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-04-06 16:32

ja, det skal du nok have ret i.....Der ligger 3 forskellige install og jeg har prøver samtlige, men der sker ikke rigtig noget...

Skal jeg genstarte com i DOS-tilstand ??? og hvordan kommer jeg videre ??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-04-06 16:36

Tror godt du kan køre den fra windows! Prøv at søge efter civ.bat eller civ.exe på harddisken og kør den!

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-04-06 16:44

OK. Det må jeg prøve. Jeg har ikke com hjemme hos mig selv...men skal derud i aften. Hvad hvis dit forslag ikke virker.....?

Er det noget besværligt noget at arbejde med ??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-04-06 16:52

Dos? næh egenlig ikke! Det vel bare at køre en dir og finde biblioteket f.eks skriv dir C:/p og hvis biblioteket hedder civ skriver man c:\civ og trykker enter og så civ.bat og enter så burde det køre!

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-04-06 16:57

Jeg kan høre at du har check på det.....Er du på tråden ved 21-tiden....så tager jeg den bærbare med så jeg er på nettet, når jeg sidder med den....

Hvis du vil hjælpe mig med problemerne....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-04-06 16:59

Ja måske er jeg på kan ikke garantere

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-04-06 17:10

Jeg prøver om jeg kan "fange" dig....men indtil videre...mange tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-04-06 21:30

Ja, så er jeg kampklar...har prøvet det du skrev...men er ikke sikker på at jeg gør det rigtigt. Jeg kan godt finde filen....men hvordan kører jeg den på hardisc'en.....??

Ved ikke lige hvordan jeg griber det an....

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-04-06 21:40

Ja... finde filen er lidt usikkert.....når jeg dobbeltklikker på den kommer der en sort skærm frem med en masse kørende oven i hinanden....som en virus....

eller også filename not found....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-04-06 21:57

Det er fordi den kører i en dosbox i win98! prøv at søge efter en civ.exe fil!

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-04-06 22:01

Er fundet......hvad gør jeg så ???

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-04-06 22:15

prøv at eksekver den!

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-04-06 22:23

Godt så...og det betyder ???

Du må hjælpe mig....er ikke stærk i dette !!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-04-06 22:32

kør den mente jeg dobbeltklick på den

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-04-06 22:40

Ja....så står der: 2 - Filename not found

???

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-04-06 22:43

Ok! Har lige kørt den på winxp. Det du skal gøre er at udpakke zipfilen du downloadede til en mappe på harddisken og så bare lave en genvej til civ.exe på skrivebordet så skulle det køre!

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-04-06 22:53

Jeg har hentet spillet på min egen com.....lagt det ned på disketter, for så at tage dem med ud til min mor....

Jeg pakkede filerne ud inden jeg overførte dem til disketterne.....det skulle jeg måske ikke have gjort ??

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-04-06 22:54

Computeren som skal have spillet lagt ind er ikke på nettet....hvad er så fremgangsmetoden ??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-04-06 23:26

Så bare overfører filerne fra disketerne til en mappe på harddisken

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-04-06 23:39

Ja....hvordan ?
Hvad skal der stå og i hvilket billede....undskyld min uvidenhed...men jeg prøver at følge med og forstå

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-04-06 23:46

Lav en ny mappe på skrivebordet (Højreklik > ny > mappe) og kald den civ. Så kopierer du filerne fra dine disketter over i civmappen. Når det er gjort højreklikker du på filen civ.exe i civmappen og derefter Send til og skrivebord. Så kommer der en genvej til civ.exe som man kan starte spillet med!

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 01-05-06 00:02

Det ser nu ud til at spillet starter...men hvad med et ikon / genvejstast...hvordan får jeg det på...??

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 135 point
Dato : 01-05-06 00:09

højreklik på civ.exe og send til > skrivebord som genvej!

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 01-05-06 00:12

Tak for svaret tedd.... "Hatten af for dig". Spillet kører og min mor's verden er atter reddet...Mange TAK for hjælpen....havde ikke klaret den uden din hjælp...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-05-06 00:13

Hvad gør man ikke for mødre