/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Hinkerude
Fra : tinah
Vist : 3516 gange
300 point
Dato : 28-04-06 23:05

Kan nogen hjælpe mig i et vædemål?

Det drejer sig om hvad en bestemt hinkerude hedder - en hinkerude som en jysk kollega kalder en mand! Hun hoppede hvert "i mand" i Jylland - eller kender noger her den som en flyver? Ruderne ligger lodret, øverst er der en halvmåneformet rude delt med en streg i midten - lidt længere nede er der 3 ruder vandret og det samme igen længere nede???

Jeg tror selv jeg er tæt på at vinde en god flaske.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-04-06 23:09

Jeg kender den fra Kbh, Brh. ca. 1950 - men kender ikke navnet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-06 23:15

Hinke i flyver for børn
Hinkeruden tegnes som en flyver med to eller flere vinger, f.eks. som på tegningen.
Hinkestenen lægges uden for flyveren og skubbes med foden ind i etteren.
Den, der hinker, må ikke træde i det felt, hvor hinkestenen ligger.
Hun hopper altså ind i toeren og hinker gennem flyveren.
I vingerne må hun sætte begge fødder ned på samme tid.
I flyverens næse vender hun med et hop og hinker tilbage igen.
Når hun kommer til toerne, samler hun hinkestenen op og hinker ud. Næste gang skydes hinkestenen ind i toeren osv.
Når børnene laver fejl, er det den næstes tur.

fra dette link http://www.festabc.dk/festabc-dk/db.aspx?id=1072&catid=156

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-04-06 23:23

Yes Nordsted1 det var sådan vi hinkede den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-04-06 23:33

Det hedder at hoppe i mand

Øverst er hovedet, delt i to med en lodret streg.
nedenunder er et felt, halsen.
så kommer der to felter poå tværs= bryst og arme.
Og så er der tre enkelte felter nedenunder hinanden.
Altså 8 felter ialt.

Man starter fra fodenden, og hopper op gennem de tre felter på et ben, og lander med begge ben i "armene", dernæst på et ben i halsen, og så op og lande med begge ben i hovedet, og der hopper man så "rundt" og tager samme vej tilbage.

Stenen skal så efter tur smides i et felt nedefra op opefter, sådan at man skal hoppe over det felt stenen ligger i.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-06 23:34

e.c.... Det er sjovt at "opdage" alle de lege man havde glemt, jeg fandt lige en hel side, den må nærlæses imorgen

Kommentar
Fra : tinah

Dato : 29-04-06 00:01

Nordsted1
Hvilken side er det du har fundet?
Ku godt tænke mig at se en side med billeder

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-06 00:18
Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 29-04-06 01:08

Det er en "flyver". Tro på en pædagog!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-06 01:42

Nej, en flyver er ikke den med det runde hoved på , som tinah efterlyser

En flyver er bare ligesom er "T", eller den avancerede udgave af en flyver: to felter på tværs som hale, 3 enkelte felter som "krop", to felter som vinger og til sidst et enkelt felt som flyverens snude (den er svær, for der skal man vende i snuden på et ben

Og så er der også "spiralen" og så selvfølgelig den traditionelle hinkerude med 3 felter på hver led, altså et kvadrat med 9 felter i.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-04-06 12:35

Tinah..... jeg er lige ved at tro i har ret begge to??, måske man hoppede "i mand" i Jylland og så hoppede "i flyver" andre steder i landet.

Manden
Denne hinkeleg findes i flere former. Som et T, eller en flyver. Hér viser vi en mand med arme og hoved.

Man starter forneden og hinker på et ben i de første tre felter, lander med begge ben i dobbeltfeltet - ét i hvert felt. Et hink til og nu på begge fødder på mandens hoved.

Vend nu 180 grader i ét hop, og hink hjem på samme måde.

fra dette link http://www.experimentarium.dk/dk/udstillinger/sport_og_spinat/Aktivitet_hinkelege.html

det er teksten til den "primitive tegning"

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 300 point
Dato : 29-04-06 15:41

Nej
Tinah har ikke ret hvis hun mener, at den med "det runde hoved og arme" hedder en flyver, for det hedder en "mand".

Det er to forskellige hinkelege, hvor forskellen består i, om det er en mand der er tegnet på asfalten, eller om det er noget der med god vilje kan ligne en flyver, altså enten T-formen eller den med hale og vinger på.
Fremgangsmåden er den samme, men der er forskel på, om det hedder at hoppe i mand, eller hoppe i flyver og det bestemmes af figurens udformning.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : tinah

Dato : 29-04-06 17:56

Tak for svaret dova.