/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hjertet hamre løs efter bytur
Fra : WowJoey
Vist : 2167 gange
60 point
Dato : 28-04-06 17:55

Dagen efter jeg har været i byen, kommer der et tidspunkt på dagen hvor mit hjerte pludeselig begynder at hamre løs, og det varer ca 1-5min. Og så stopper lige så pludselig som det startede... Det kan komme selv om jeg ligger stille eller er aktiv... Hvad er det der sker? Jeg tror jeg skal dø hver gang.... Lægen har målt EKG og det ser fint ud....

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 28-04-06 18:55

du skal have målt din puls mens det står på. problemet er at inden man kommer til lægen, er det stoppet. det hedder takycardi, hvis man har en puls der er over 140 mens man er i hvile. prøv at blive henvist til en hjerteafd. de har et apparat til overvågning af hjertet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-04-06 19:30

Og indtil da kan du måske lige måle din egen puls sådan her:
Med højrehånds pege/lang/ring fingre holder du let på venstre side af halsen under hagen lige ved siden af adamsæblet. Tæl antal slag i 10 sekunder og gang tallet med 6 - nu kender du dit pulsslag når det er "over dig", og det kan du fortælle din læge. Har du en uinteresseret læge så skift læge.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-04-06 20:09

Hvis det kun sker når du har festet, synes jeg overhovedte ikke der er grund til andet end at slappe af. Du har udsat kropppen for stress og den reagerer - det svarer til at få hjertebanken op til fx eksamen.
Hver gang det er "noget med hjertet" er det helt naturligt at blive nervøs, hvis du vil tage imod mit råd, så berolig dig selv med at du reagerer naturligt og kan mærke du lever.

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 28-04-06 21:01

Når pulsen springer fra normal til meget høj puls, lynhurtigt og stopper lige så brat igen, er det ikke lige som hjertebanken ved eksamen, jeg kender begge dele. og hvis man ikke er gammel skal man kunne tåle at feste, hvis der ikke er taget narkotiske stoffer

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 28-04-06 22:45

Hvor meget alkohol har du egetntlig fået til sådan en fest?
Hvor meget vigaretrøg (også passiv)
Hvor meget rigtig vædske (ikke alkohol, det virker jo vanddrivende)

Fester med alkohol, røg og ingen søvn belaster nu altså kroppen. Uanset om du er ung eller gammel.
Og fakta er, at hvis du er meget ung (læs: ikke helt færdigudviklet), skader det nu mere,end hos os "gamle"

Kommentar
Fra : ommer

Dato : 29-04-06 19:47

Du skriver BYTUR, hvad har du blandet sammen.
Har selv haft natlæge P.g.a samme, men fik at vide, at enten havde jeg fået noget med Coffein=kaffe eller the i, eller også var meget træt, og så var den ikke længere.

Har du ikke sovet meget, og udøvet en god del kondi på dansegulvet-eller andre steder, så kan du disse symptomer, grunden kan være mangel på salt eller bare væske.
Og det er der intet at gøre ved, men hvor kan det dog føles grimt, især hvis hjertet hopper 10 slag over, og kommer igen.

Men selvføgeligt skal det tages alvorligt, hvis det bliver ved.
Så tal med din læge

Kommentar
Fra : ommer

Dato : 29-04-06 20:04

Noget helt andet kan være du er meget nervøs.
Noget tyder på det, siden du skriver du er ved at dø.

Du skriver ikke hvor gammel du er.
Tager du medicin, og så fald, kan der være tale om en overgangs forstyrrelse, noget så HARMLØST som en Treo kan give dine symptomer, Bla. andet.
Det kan såmænd også bare være en ordendtlig FIS, der indeholder gasser, du skal af med.

Og jeg kan ikke tænke mig, at din læge har målt dit hjerte, det foregår på hospitalet.

Hvorefter din læge får besked om videre behandling.
Eller´s kunne du prøve med lidt KININ, kan købes i håndkøb, MEN IKKE BARE FOR AT FORSØGE DIG FREM, eller en Crape vand, som indeholder kinin.
Hvis ikke hospitalet kan finde en mislyd eller andet, så er det NERVØST betinget, og ikke noget du selv skal lege med.

Og lyt så til din læge.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 29-04-06 23:00

Pjat. Lægen kan godt lave et EKG. I hvert til fælde de læger, der har udstyret. Det er selvfølgelig ikke alle læger, men de læger jeg har haft, har haft maskinen.

Det er meget dumt at eksperimentere med kinin.
Der er nogle uheldige bivi´rkninger ved kinin.

I det hele taget skal man ikke medicinere sig selv.
Det er helt ærlig et meget dumt råd at give.
Det er efterhånden så amerikaniseret, at man skal have piller for alt.
Det er nok også derfor, der laves så mange advarsler efterhånden.

Kroppen siger simpelthen fra. Den kan ikke lide de byture.
Så enkelt er det, når lægen ikke har fundet noget

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 30-04-06 01:45

kinin hjælper heller ikke hjertet, det er et middel mod kramper

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 30-04-06 01:52

det er meget godt at berolige, men heller ikke så meget, at folk ikke bliver ordenligt undersøgt. periodisk forkert hjerterytme giver ingen mislyde. det skal undersøges mens det står på. og vi har hjertelæger fordi alle læger ikke kan vide alting

Kommentar
Fra : ommer

Dato : 30-04-06 02:46

Protest.

Simpelt hen,
en læge kan på nogen måde lave et "billede" af et hjerteproblem
så den læge vil jeg ikke/gerne have, alt efter hvem der skal have en attest
eller problemet

Men jeg tror spørger er gået af med døden, siden vedkommende ikke engang gider at svare

Kommentar
Fra : WowJoey

Dato : 04-05-06 18:46

Jeg betragter mig som et sundt menneske. Jeg er 31år, vejer 75kg, 178cm høj, og har god kondition. Løber et par gange i ugen. Jeg tror ikke det er hjertet. Kan det være et andet organ som "fortæller" hjertet det skal galopere, pga af en eller anden årsag....? Jeg har haft lidt bøvl med maven.. en slags mave kartar...

Jeg oplevede situationen her i morges igen.. dog ikke så slemt. Havede blot fået max 6 genstande til en grill aften...

Kommentar
Fra : WowJoey

Dato : 04-05-06 18:50

Og jeg har ikke fået koffein eller taget stoffer. Og det er øl eller vin jeg drikker, når jeg er i byen. Sprut er for hård ved min mave

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-05-06 18:56

Wowjoey.... de symptomer du der beskriver, har jeg også hver gang jeg har været på "bytur", jeg har altid troet alle kunne have det sådan. Jeg behøver ikke engang have drukket, men hvis jeg har spist meget og sovet lidt, så ved jeg med sikkerhed, at jeg får galoperende hjerte på et tidspunkt i løbet af natten. Jeg har altid bildt mig selv ind, at det simpelthen er fordi kroppen er på overarbejde, for som sagt er det altid i forbindelse med meget mad og lidt søvn, og det bliver bestemt ikke bedre, hvis jeg så også får et par glas vin.

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 04-05-06 19:35

det er sinusknuden der styrer hjerterytmen, ikke maven

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 04-05-06 23:55

langt de fleste har eller kommer til at opleve at hjertet kan løbe lidt stærkt, eller springe slag over. en kortvarig hjerterytmeforstyrrelse forekommer som et ganske normalt fysiologisk fænomen UDEN sundhedsmæssig betydning,så jeg synes du skal tage det helt roligt.

ekstraslag og hurtig hjerterytme kan sagtens udløses af stress og uregelmæssig livsførelse,hvilket en bytur jo er. Så længe du ikke oplever ubehag i hverdagen,men kun efter en bytur, så vil jeg påstå der ikke grund til den store bekymring, men selvfølgelig skal du søge læge,hvis du er nervøs. Vurderer lægen at du skal undersøges,vil det første være, at du får taget et EKG.

Måske tilbyder lægen, Holter-monitorering,som er en langtids EKG registrering af hjerterytmen. det vil betyde, at du skal gå rundt med en lille bærbar båndoptager, i for eksempel 2 dage,men har du kun disse forstyrrelser efter en bytur,så er mit gæt, at lægen i første ombæring vil råde dig til at begrænse brugen af koffein, nikotin, alkohol.

Se mere her >> http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155/4503?_ARTIKEL_ID_=2092050808163607

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-05-06 14:02

Du mangler at fortælle hvad din puls er, når hjertet "galoperer"
I toppen as spørgsmålet kan du se hvordan du evt. kan måle puls.

Kommentar
Fra : WowJoey

Dato : 05-05-06 17:52

Jeg tænkte så ikke lige på at måle pulsen sidst.. men jeg vil skyde på at pulsen er det dobbelte af hvile pulsen ca... Såen føles det...

Kommentar
Fra : ommer

Dato : 05-05-06 19:00

Nerver, af bare at have prøvet det.
Som skrevet står 1-5 minutter er intet at regne, men fortsætter det over flere dage.
SÅ ER DET LÆGEN.
Det er ikke normalt.
Det kunne også tænkes, at du har fået en forgiftning, der kan give samme symptomer.
ALTSÅ lægen, ikke her.
At du stadig svarer her, er tegn på du ikke selv tager det alvorligt.
Gå til din læge.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-05-06 19:26

Yes - gå til lægen.

Kommentar
Fra : WowJoey

Dato : 06-05-06 18:51

Jeg har oplevet at problemet opstår oftest efter et måltid morgenmad.. hvorfor det?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-05-06 19:02

Det er som regel et stresssymptom. Det er forskelligt hvordan og hvornår vi reagerer på stress. Man skal selvfølgelig blive undersøgt, men derefter er det nødvendigt at tage sig selv i hånden og ikke lade sig rive med af den frygt der naturligt opstår når "det er noget med hjertet".

Nå nu gentager jeg mig selv, jeg ville egentlig også bare gerne slippe for flere mails....