/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Billedbehandling.
Fra : scooter
Vist : 822 gange
500 point
Dato : 05-12-02 14:53

Hej.
Jeg har et digital fotoap. og har taget nogle billeder. Nu er det sådan at jeg gerne vil sende dem vidre på mail
men de fylder alt for meget et billed fylder ca 1,90 MB hvordan får jeg dem lavet om så jeg kan sende måske 20
af gangen. Jeg har brugt det billedprogram der hedder ACDSee 4.0 Kan jeg lave dem om der????

MVH. SCOT.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 05-12-02 15:02

Hej Scooter!

Ja; under Acdsee >Tools er der et menupunkt der heddder "Photo Enhance" marker et billede og brug derefter denne funktion.

Jeg bruger selv AcdSee og næsten ikke andet. Du kan endvidere når du eks.v. gemmer det under options bestemme hvor stor komprimeringen skal være.

Prøv det og vend tilbage hvis du ønsker yderligere!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-12-02 15:05

Har du ikke noget Photoshop eller så noget billedebehandlingprogram på din maskine .... ???? du skal gemme dem som jpg. filer og så ellers komprimere dem men det er sommetider nemmere sagt end gjort hvis man ingen programmer har til det - PSP eller så noget ... er faktisk ikke sikker på ACDsee kan det, det er jo"kun" et visnings program ......

- men hvis det hjælper noget kan du sende dem til mig - enkeltvis, og så vil jeg da gerne komprimere dem for dig.........

det er selvfølgelig liiiidt Klods Hans , men hvis du ikke kender noget til komprimering er det måske en løsning.

du kunne også zippe dem, men det giver nu ikke så meget, i forbindelse med at sende som mail ........

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 05-12-02 15:06

Hej Scot

Hvis du ikke ønsker det skal gå ud over kvaliteten/opløsningen er det bedste nok at pakke dine billeder med et pakkeprogram. Winzip er nemt at arbejde med og så er det gratis:

http://winzip.com/

Jpg billeder tilader en høj kompression, så måske er det en løsning

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-12-02 15:07

Ja - har lige gjort som Bjarne siger der, og det kan man rent faktisk - så fik jeg osse liiiige lært det - Tak Bjarne_H *S*

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 05-12-02 15:24

Hej igen Scot!

Selv tak- efterfølgende havde jeg skrevet, så derfor sender jeg det igen!

Her er lige et link til freeware-grafik og billedprogrammer:
http://www.completelyfreesoftware.com/grp_w95.html

Jeg kan anbefale at du kigger lidt nærmere på XnView og InfanView32 der begge er gode til at komprimere! Efter min mening får du det bedste resultat ved at komprimere i JPG-format.

Med hensyn til hvor meget man komprimere før det går ud over kvaliteten kommer an på hvad man skal bruge billedet til. Hvis du senere skal bruge billedet til fotoprint, så husk at gemme originalen, fordi der gælder det jo flere pixel jo bedre kvalitet; men til billedfremvisning på Internettet og til billedvisning på skærm kan jeg komprimere billedet til 1/3 uden at man stort set kan se forskel.

Prøv endvidere at kigge hos www.megapixel.dk og kig efter testbilleder, der ligger billeder med forskellige komprimeringer.

Et direkte link til billeder med forskellige komprimeringer er her:
http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=197

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 05-12-02 15:25

Hej igen

Kommer lige med en rettelse til mig selv
Jpg billeder er komprimeret, derfor vinder man ikke meget ved at benytte Winzip eller andet (har lige prøvet).
Det bedste er nok at prøve Bjarnes forslag. Hvis kvaliteten bliver for dårlig, kan du jo prøve at ændre på billedstørrelsen.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 05-12-02 15:35

Hej igen Scot!

Foranlediget af "srhansens" kommentar om størrelse er her lige et par fif!

Hvis du senere har formodning om at få udskrift på fotopapir større end 9x13 eller 10x15 cm så gem originalen!

Jeg bruger når jeg komprimerer og lægger fotos på nettet at bruge min mest benyttet skræmstørrelse 1024x768 til størrelse med denne størrelse og komprimering til ca. 1/3 kan man senere få et udmærket resultat ved fotoprint i 9x13 cm og også for det meste også i 10x15 cm.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : scooter

Dato : 05-12-02 15:36

Hej Bjarne_H

Jeg har lige prøvet og være inde i ACDSee og gået i tools der har jeg ikke en der hedder "Photo Enhance" hvad gør jeg så.... er helt grøn på det her undskyld...

MVH. SCOT.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-12-02 17:10

- ja hvis man ikke aner en dyt om billedebehandling er det også smadder svært - det skal du ikke undskylde .... men se nu hvad du finder ud af ... ellers kan du jo henvende dig til mig - vil gerne hjælpe dig *SSS*

ellers fortsat held og lykke med projektet .... dette indlæg indeholder jo i hvert fald nu alt hvad du kan begære, så er det så bare om det virker når man er "helt grøn" på området....

Hilsner fra Fnollerpige

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 05-12-02 18:47

Hej igen Scot!

Du skal starte Acdsee browser op, marker et billede og bagefter menulinie "Tools", der skulle helst stå en punkt der heddder "Photo Enhance", hvis du ikke har markeret et billede er punktet nedtonet, men du skulle kunne vælge dette punkt når du har markeret et billede.

Du kan muligvis også starte Acdsee op via stifinder, prøv at højreklikke på en mappe og du vil se, at der muligvis står "Browse with Acdsee".

Undskyld den lange svartid; men jeg havde problemer med forbindelse til Kandu og jeg havde også lige noget andet jeg skulle ordne; men nu er jeg her indtil vi får det til at virke!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : scooter

Dato : 05-12-02 19:51

Hej Bjarne_H

Ja jeg havde også problemer med Kandu men er lige kommet tilbage. Jeg får desværre ikke tid mere idag men vil prøve igen imorgen tak for svaret fra jer..

Kommentar
Fra : scooter

Dato : 05-12-02 19:52

Hej Bjarne_H

Ja jeg havde også problemer med Kandu men er lige kommet tilbage. Jeg får desværre ikke tid mere idag men vil prøve igen imorgen tak for svaret fra jer..

MVH. SCOT.

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 500 point
Dato : 05-12-02 19:52

Hej igen Scot!

Der er forskellige versioner og virkemåder vedr. Acdsee. Photo Enhance er i vers. 3.0 og måske tidligere versioner.

Photo Enhace er ikke i vers. 4.0, derimod har man funktioner til rådighed direkte.

Hvis du ønsker at sætte et billede til en bestemt størrelse og defter komprimere gør du således i Acdsee 4.0:
Start Acdsee 4.0 op og marker et billede derefter >Tools >Resize - her kan man så sætte størrelsen i % eller bestemt billedstørrelse.

Hvis ikke du ændrer i opstartsindstillinger i AcdSee 4.0 så laver programmet en kopi af billedet og gemmer i samme mappe.

Hvis man herefter ønsker at komprimere billedet markerer / åbner man via menu >Tools > Open in Editor - her kan man så ændre i billedet; men er ikke nødvendigt for at komprimere; men man vælger herefter i menuen >File >Save as
Når man vælger "Save as" får man mulighed for komprimereng og komprimeringen sættes under options hvorefter man gemmer og billedet vil herefter fylde mindre.

Undskyld jeg ikke så du havde Acdsee 4.0; hvilket skabte forvirring; men håber at dette kan hjælpe.

Ellers vil jeg foreslå at du prøver at komprimere med XnView og InfanView32; men AcdSee 4.0 kan det også bare på en anden måde end Acdsee 3.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 05-12-02 22:03

Hej Bo!

Du må meget undskylde; men hvad mener du med at afgive at svar på noget som der ikke er spurgt om i første omgang.

Prøv endvidere at læse mine kommentarer længere oppe vedrørende komprimering! Dit svar her, er da ikke med til at gøre det nemmere for Scot, og burde denne i det mindste ikke været afgivet som bemærkning, så kunne Scot jo selv bedømme hvad han vil acceptere som svar.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 05-12-02 22:15

Bjarne....enig

Botage.....det du laver der er mangel på respekt, og virkeligt dumt (hmmm....måske vidste du ikke bedre)

Der kan kun afgives 1 svar pr. spørgsmål, og din kommentar ligger væsentlig lavere end bjarnes......brug kommentar-funktionen

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 05-12-02 22:35

Bjarne og Bo.....prøv at kigge her:
http://www.kandu.dk/dk/spg/8716

Kommentar
Fra : botage

Dato : 06-12-02 07:50

hej, og tak for vejledningen, men læs min kommentar under ovenstående link.
mvh Bo

Godkendelse af svar
Fra : scooter

Dato : 06-12-02 08:08

Tak for svaret Bjarne_H.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 06-12-02 16:18

Selv tak - godt det lykkedes for dig!

Selv om du har AcdSee 4.0, der er virkeligt godt og efterfølgeren til AcdSee 3, så prøv også at kigge lidt nærmere på XnView og InfanView32 som jeg tidligere har giver link til, i et af de programmer har man mulighed for at komprimere eller andet for xxx antal billeder ad gangen, derefter kan du jo samle dem i en fil og sende denne, jeg ved ikke om den funktion findes i AcdSee 4, den fandtes ikke i AcdSee 3.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-12-02 16:48

"scooter" <scooter.news@kandu.dk> skrev
Jeg har brugt det billedprogram der hedder ACDSee 4.0 Kan jeg
> lave dem om der????
>

ACDSee er vist begrænset hvad du kan med, men hent en prøveversion af
PaintShop Pro på http://www.jasc.com/products/psp/ . Med det program kan du
komprimere dine billeder og så gem dem i JPG, så kan du få dem til at fylde
en brøkdel af det de fylder nu.
I stedet for at sende dem på mail, så kan du med fordel lægge den på nettet
og linke til dem, så dine venner selv dovnloader dem.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-12-02 16:58

> Jeg har brugt det billedprogram der hedder ACDSee 4.0 Kan jeg
> > lave dem om der????
> >
>
> ACDSee er vist begrænset hvad du kan med, men hent en prøveversion af
> PaintShop Pro på http://www.jasc.com/products/psp/ . Med det program kan
du
> komprimere dine billeder og så gem dem i JPG, så kan du få dem til at
fylde
> en brøkdel af det de fylder nu.
> I stedet for at sende dem på mail, så kan du med fordel lægge den på
nettet
> og linke til dem, så dine venner selv dovnloader dem.
>
> --
> Søren Blom
> soren@blom.dk

Søren Blom - hvorfor svarer du når dit svar ikke rigtigt.. Og du i det
hele taget ikke aner hva du snakker om - scooter skal bare sætte sig
ned og læse hjælpefilerne til acdsee og finde ud af at programmet egner
sig særdeles glimrende til lige præcis det han spørger om..
PaintShopPro er sikkert et glimrende stykke software, men til den opgave
er acdsee eller det gratis irfanview helt nok.. .-)))) max

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-12-02 18:23

I news:THKH9.59357$HU.4029540@news010.worldonline.dk , skrev max
<maxartz@hotmail.com> , bl.a. :
>
> Søren Blom - hvorfor svarer du når dit svar ikke rigtigt.. Og du i det
> hele taget ikke aner hva du snakker om - scooter skal bare sætte sig
> ned og læse hjælpefilerne til acdsee og finde ud af at programmet
> egner sig særdeles glimrende til lige præcis det han spørger om..
> PaintShopPro er sikkert et glimrende stykke software, men til den
> opgave er acdsee eller det gratis irfanview helt nok.. .-)))) max

Ja,
For at spare lidt tid med "hjælp", kan jeg hjælpe lidt på vej.
Hvis du åbner et billede og klikker på >Enhance< kommer der et nyt vindue,
her klikker du på >Resize< og får mulighed for at indstille størrelsen på
billedet. Du skal langt ned hvis du vil sende 20 billeder ad gangen.
Derefter kan du "save as" og får mulighed for at vælge hvor meget billedeet
skal komprimeres. Jo mere du komprimere, jo mindre fylder billedet, men det
går ud over kvaliteten.
Med ACDSee er det kun lykkedes for mig at ændre et billede af gangen - jeg
mener der i gruppen før er beskrevet programmer der kan gøre det med en stak
filer på en gang - søg evt på Google - groops.
--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-12-02 19:37

"Per, Odense" <per.herholdt@***tdcadsl.dk> mumbled in
news:3def7d6d$0$197$edfadb0f@dread13.news.tele.dk:

> Med ACDSee er det kun lykkedes for mig at ændre et billede af gangen -
> jeg mener der i gruppen før er beskrevet programmer der kan gøre det
> med en stak filer på en gang - søg evt på Google - groops.

Prøv evt. ACDSee 5.0 som kan ændre mange billeder på en gang.

Det er efterhånden blevet et ret avanceret program :)

Hilsner!

--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |
"I am capable of writing a text almost, but not quite, entirely
unlike an almost similar but not as correct text - more or less"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-12-02 20:24

On 05 Dec 2002 18:37:25 GMT, "Lars Gjerløw Jørgensen" <lgjatjydedotdk>
wrote:

>Prøv evt. ACDSee 5.0 som kan ændre mange billeder på en gang.
>
>Det er efterhånden blevet et ret avanceret program :)

Tjah - det kan ms' gratis Power Tools til Win Xp (og måske andre
windåzer?) såmænd også. Ret avanceret ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-12-02 19:09

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> mumbled in
news:bs9vuukkl7mnp6f72fmcrafegaf3vvkimv@4ax.com:

>
> Tjah - det kan ms' gratis Power Tools til Win Xp (og måske andre
> windåzer?) såmænd også. Ret avanceret ...
>

hmm ifølge www.creativeelement.com, som laver power tools til
windows, koster power tools 18$.. ACDSee koster godt nok 50$,
men gratis er de ikke!

Vær hilset!

--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |
"I am capable of writing a text almost, but not quite, entirely
unlike an almost similar but not as correct text - more or less"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-12-02 19:37

On 07 Dec 2002 18:08:52 GMT, "Lars Gjerløw Jørgensen" <lgjatjydedotdk>
wrote:

>> Tjah - det kan ms' gratis Power Tools til Win Xp (og måske andre
>> windåzer?) såmænd også. Ret avanceret ...

>hmm ifølge www.creativeelement.com, som laver power tools til
>windows, koster power tools 18$..

Ak ja, hvornår lærer folk dog at læse det, jeg mener, ikke det, jeg
skriver Jeg mente naturligvis Power Toys

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp

som er fra MS og gratis.

>Vær hilset!

Så hjertelig i lige måde!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-12-02 21:18

"scooter" <scooter.news@kandu.dk> wrote in message
news:_HIH9.59273$HU.4018254@news010.worldonline.dk...
> Hej.
> Jeg har et digital fotoap. og har taget nogle billeder. Nu er det sådan
> at jeg gerne vil sende dem vidre på mail
> men de fylder alt for meget et billed fylder ca 1,90 MB hvordan får jeg
> dem lavet om så jeg kan sende måske 20
> af gangen. Jeg har brugt det billedprogram der hedder ACDSee 4.0 Kan jeg
> lave dem om der????
>
> MVH. SCOT.

Hej
Jeg har kun version 3.0 af ACDSee men den virker fint - så din version 4.0
må kunne ligeså... den kan Batch-komprimere - Vælg Browse - og marker de
filer du vil komprimere - Derefter Convert i Tools Menuen. ( Husk at sætte
hvor meget du vil komprimere - og vælge at den ikke skal overskrive)

Mvh

Lars

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-12-02 13:39

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> mumbled in
news:ktf4vug2d9v4t8d8ofi885m2irid6hshq7@4ax.com:

>
> Ak ja, hvornår lærer folk dog at læse det, jeg mener, ikke det, jeg
> skriver Jeg mente naturligvis Power Toys
>
> http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp
>

Jamen jeg skal nok prøve - jeg tænkte også først på powertoys men
jeg huskede kun powertoys som quickres, xmouse, tweakui etc. fra
tidligere tider :)) Der er da lidt mere her.

los hilsnos

--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |
"I am capable of writing a text almost, but not quite, entirely
unlike an almost similar but not as correct text - more or less"