/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Hvordan laver jeg en regning?
Fra : edwardspitz
Vist : 13363 gange
113 point
Dato : 28-04-06 12:00

Jeg har gjort et par tjenester for en butik og nu insisterer de på at betale mig :) Derfor skal jeg lave en regning til dem. Jeg har ikke selv et firma og jeg har ikke nogen anelse om hvordan man gør. Er der nogen der kan hjælpe? Jeg går ud fra at der er nogle formalia som skal overholdes. Er det noget med at regningen skal have et nummer eller sådan noget?! Jeg går ud fra at jeg kan anføre det som B-indkomst til Skat? Mine spørgsmål viser lidt om hvor retarderet jeg er når det kommer til den slags :)

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 28-04-06 12:13

Excel har en fakturaskabelon som faktisk ikke er helt dum.
Ellers kan jeg anbefale dig at bruge summasummarum som er et gratis økonomistyrings system. http://www.summarum.dk/
Du skal dog være opmærksom på at butikken ikke kan bruge din faktura i deres regnskab, da du ikke er momsregistreret.

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 28-04-06 12:18

Hovsa... måske skulle jeg læse dit spørgsmål færdig

Det er rigtigt at en faktura har en formalia som skal overholdes. Der skal være et unikt fakturanummer. Og for at fakturaen er gyldig skal dit CVR-nr. stå på den. Men da du ikke er momsregistreret har du ikke sådan et.

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 28-04-06 12:18

Hovsa... måske skulle jeg læse dit spørgsmål færdig

Det er rigtigt at en faktura har en formalia som skal overholdes. Der skal være et unikt fakturanummer. Og for at fakturaen er gyldig skal dit CVR-nr. stå på den. Men da du ikke er momsregistreret har du ikke sådan et.

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 28-04-06 12:19

Hovsa... måske skulle jeg læse dit spørgsmål færdig

Det er rigtigt at en faktura har en formalia som skal overholdes. Der skal være et unikt fakturanummer. Og for at fakturaen er gyldig skal dit CVR-nr. stå på den. Men da du ikke er momsregistreret har du ikke sådan et.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-04-06 12:21

Du tager et stykke papir og skriver dit navn, og din adresse derefter skriver du:

Arbejde udført ......X kroner

En dato og så er den ikke længere

Accepteret svar
Fra : rolandkorg

Modtaget 66 point
Dato : 28-04-06 12:24

Den skal stadig ha' et unikt nummer !

Godkendelse af svar
Fra : edwardspitz

Dato : 28-04-06 12:28

Tak for svaret rolandkorg.

Kommentar
Fra : edwardspitz

Dato : 28-04-06 12:29

Tak til Kortoververden og rolandkorg

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-04-06 12:30

Det er faktisk ikke et krav, at du påfører den et unikt nummer, da du ikke er momsregistreret, og derfor ikke må formodes at have et fortløbende faktureringssystem, derimod skal den i forhold til virksomhedens regnskab have et bilagsnummer, men det er noget de selv påfører

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-04-06 12:37

Nummer 1 er unikt....

Følgende oplysninger skal fremgå:

Dit navn, adresse, postnr/by, tlf.

Kundens navn, adresse, postnr/by

Fakturadato og betalingsfrist.

Hvordan kan/skal indbetalingen foretages? - skriv registrerings- og kontonummer på hvis det skal være on-line betaling - dette bruges oftest.

I teksten skal du angive hvad der er leveret, hvor meget/mange (fx. timer) og stykprisen (kr./timen) og en total for hver udførte arbejde fx. 4 timer a 450 kr = 1800. Endelig en total ekskl. moms på fx 1800kr. . hertil momsen som er 0% og derved o kr. og en endelig total inkl. moms på 1800kr.

Hvis du selv ligger inde med en regning, kan du se hvordan de har stillet det op og ellers Excel o.lign.

Det er korrekt at du skal indberette det som B-indkomst.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-04-06 12:40

Butikken kan sagtens bruge din faktura i deres regnskab, og derved få et skattemæssigt fradrag. Idet der ikke er moms på fakturaen, er der selvfølgelig ingen moms af løfte - men fakturaen er ikke ugyldig.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-04-06 13:18

En privat udskrevet faktura har ingen nummer. Den bliver godkendt til regnskabet, dog uden moms.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-04-06 13:18

En privat udskrevet faktura har ingen nummer. Den bliver godkendt til regnskabet, dog uden moms.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-04-06 13:51

Køb et hæfte med Dags Dato i en boghandel. Så er den potte ude af verden